ندای لرستان

آخرين مطالب

کتاب، دوست راستگو و خاموش انسان‌ها فرهنگي

کتاب، دوست راستگو و خاموش انسان‌ها
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -  بر هیچکسی پوشیده نیست که رسالت پیامبران با کتاب آغاز شد و خداوند متعال نیز در کتاب مقدس قرآن کریم به قلم و آنچه که می نویسد سوگند یاد کرده است و این امر اهمیت کتاب و کتابخوانی را بر همگان روشن می سازد.
مقام معظم رهبری می فرماید «فرایند کمال بشری به وسیله کتاب تحقق می‌یابد» و نقش کتاب در توسعه فرهنگی تا آنجاست که میزان توسعه هر کشور را با میزان زمانی را که آن ملت به خواندن کتاب اختصاص می‌دهند مقایسه می‌کنند، در واقع کتاب زیربنای تمدن بشری بوده و زیربنای انتقال مفاهیم محسوب می شود و به همین دلیل ضروری است که خاواده ها از ابتدای تولد فرزندان آنها را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی مانوس نمایند.
 
وجود کتابها، نشریات، روزنامه ها و سایر منابع مطالعه ای می تواند نقش موثر و چشمگیری در گسترش فرهنگ مطالعه داشته باشد اما در این میان نقش مهم کتابخانه ها بسیار اساسی و ضروری است چرا که با منابع غنی و بسیاری که در آنها وجود دارد می توانند انسان را در انتخابی درست و شایسته یاری دهند و از سایر منابع تحقیق و تفحص بی نیاز سازند اما قطع به یقین شرط تحقق این امر به روز بودن منابع کتابخانه هاست که به نظر می رسد در این زمینه نیاز به حمایت های بیشتری از سوی متولیان امر است.
کتاب شاهراهی به قلب حقیقت و راستگویی
"حسن ترابی گودرزی" یکی از اعضای فعال کتابخانه در استان لرستان است که از سال 1356 تاکنون عضو کتابخانه عمومی است و به صورت مستمر از کتاب های موجود در کتابخانه استفاده می کند.
وی که متولد 1334 است و دارای 6 فرزند دختر و پسر می باشد و بازنشسته فرهنگی نیز هست معتقد است که کتاب ها همگی حاوی نکات مثبت و حتی گاها منفی هستند که اگر انسان به دقت آنها را مطالعه کند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی روان و زندگی او برجای می گذارند.
وی که علاقمندی بسیاری به کتاب های حوزه بهداشت فردی و سلامت اعضای بدن دارد می گوید: گرچه به سایر منابع مطالعه همچون تاریخی و فرهنگی و رمان هم علاقمندم اما سالهاست که مهمترین اولویتم در انتخاب کتاب جهت مطالعه در این حوزه است.
ترابی گودرزی با اشاره به اینکه در خاطر ندارد که دقیقا اولین کتابی را که مطالعه کرده است چه بوده، ادامه می دهد: ولی آخرین کتابی را که مطالعه کرده ام کتاب "بیماری دیابت" بوده که ترجمه ای از چند مولف پزشک بوده و چون خودم هم بیماری دیابت دارم برای کمک به کنترل بیماری ام بسیار موثر بوده است.
این فرهنگی بازنشسته علاقمند به کتابخوانی که دارای دیپلم طبیعی است، می گوید: شاید تاکنون بالغ بر 150 جلد کتاب مطالعه کرده باشم اما یکی از دلایل کم بودن تعداد کتاب هایی که تاکنون مطالعه کرده ام مربوط به عمقی خواندن کتابها بوده و همیشه از سرسری مطالعه کردن پرهیز کرده ام.
وی که اغلب عنوان های کتابی را که قصد مطالعه آنها را داشته به انتخاب خود برگزیده است به نقش موثر کتابدارها در انتخاب منابع مرتبط با کتابهای مورد نظر اذعان دارد و می گوید: کتابدارها چون به تمام منابع موجود در کتابخانه آگاهی دارند بهتر می توانند در رسیدن به منبع مورد نظر افراد را یاری دهند.
وی درخصوص به روز بودن منابع کتابخانه ها، گفت: هرچند هر از گاهی چند عنوان جدید به منابع کتابخانه ها افزوده می شود اما قطعا جوابگوی حجم نیازهای امروز نیست و لازم است که تمامی منابع کتابخانه های عمومی به روز شوند تا افراد در رسیدن به کتاب های مورد نیاز خود با سرگردانی مواجه نشوند.
وی با تاکید بر اینکه اگر افراد می خواهند چیزی را بدون شائبه مطالعه کنند حتما به کتاب مراجعه نمایند،عنوان کرد: دوست خاموش و راستگوی انسان کتاب است.
ترابی گودرزی با بیان اینکه کتاب همیشه برای شما وقت دارد، افزود: کتاب دلسوزانه و بدون چشمداشت به سوالهای ما پاسخ می دهد و به همین دلیل کتاب دوست خوبی برای انسان است.

ندای لرستان

کتابدارها در انتخاب منابع کتاب بسیار اثرگذار هستند
رضا معظمی گودرزی هم که کلاس پنجم ابتدایی است و از کلاس اول تاکنون عضو ثابت و فعال کتابخانه بوده و طی این مدت کتابهای کودکان علمی و داستانی بسیاری را مطالعه کرده است می گوید: اولین کتابی را که مطالعه کردم کتاب "قصه آقا خرسه" از کتاب قصه ها و مثل ها بوده که بسیار آن را دوست داشتم و چندین بار آن را مطالعه کرده ام.
وی که 2 خواهر و برادر علاقمند به کتاب دیگر هم دارد معتقد است که خانواده ها نقش مهمی در علاقمند کردن فرزندان خود به کتاب دارند.
این کودک علاقمند به کتابخوانی نیز معتقد است که کتابدارها در انتخاب کتاب به افراد خیلی کمک می کنند و بهتر می توانند افراد را به سوی منابع مورد علاقه اش هدایت کنند هرچند سر آخر این خود فرد است که کتاب مورد نیاز و یا مورد علاقه خود را برمی گزیند.
وی می گوید: به افراد هم سن و سال خودم توصیه می کنم که به جای استفاده از فضای مجازی به سمت کتابخوانی روی بیاورند چرا که کتابها به یادگیری بهتر و دقیق تر و آگاهی ما کمک می کنند.
کتاب انسان را اجتماعی تر می کند
حجت الاسلام پرویز صالحی هم از جمله طلبه های علاقمند به کتابخوانی و عضو فعال دارای اشتراک 20 ساله در کتابخانه است که دارای 2 لیسانس در رشته های ریاضی و عمران و یک کارشناسی ارشد در حوزه روانشناسی است که البته تحصیلات حوزوی خود را نیز ادامه داده است.
وی که معتقد است افراد برحسب نیازها و یا علاقمندی های خود اقدام به برگزیدن کتاب برای مطالعه می کنند، می گوید: اولین کتابی را که مطالعه کردم و برایم بسیار جالب بود کتاب "داستان راستان" اثر شهید مطهری بود و تاکنون شاید در حدود 300 جلد کتاب را برحسب علاقمندی و یا نیازهای خود به دقت مطالعه کرده ام.
حجت الاسلام صالحی با اشاره به اینکه آخرین کتابی را که خوانده ام "تاریخ اسلام" بوده است، ادامه می دهد: من دارای سه فرزند هستم که سعی کرده ام آنها را نیز علاقمند به کتابخوانی نمایم چرا که کتاب علاوه بر اینکه بر علم و دانش انسان می افزاید از آلزایمر و زوال عقل نیز جلوگیری می کند و مطالعه آن قبل از خواب می تواند به داشتن خوابی آرام و منظم کمک کند و علاوه بر آن انسان را اجتماعی تر می کند.
وی با انتقاد از به روز نبودن منابع کتابخانه های عمومی، گفت: بسیاری از منابع کتابخانه ای مربوط به سالهای گذشته هستند و هنوز این منابع به روز نشده اند و همین باعث می شود که افراد عضو کتابخانه گاها برای تهیه کتابهای مورد نیاز خود به کتابفروشی ها مراجعه نمایند و مجبور شوند با هزینه های گزاف کتاب مورد نیاز خود را خریداری کنند در حالی که اگر منابع کتابخانه های عمومی به روز باشند می توانند جوابگوی نیازهای افراد باشند.
سرانه فضای مطالعه در لرستان بسیار کمتر از نرم بین المللی است
مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه در استان لرستان به ازای هر 100 نفر یک متر مربع فضای مطالعه وجود دارد، اظهار داشت: هم اکنون 17 هزار و 112 متر مربع فضای کتابخانه ای در حال استفاده در استان موجود است و 10 طرح در حال ساخت هم به متراژ 16 هزار و 500 متر مربع در استان داریم.
به گفته سید سجاد راستخانه با بهره برداری از این فضاهای در حال ساخت که دارای پیشرفت فیزیکی 20‌ تا 80 درصدی هستند، سرانه فضای مطالعه استان به ازای هر 100 نفر به 2 متر مربع افزایش خواهد یافت و رشد 2 برابری را تجربه خواهد کرد.
وی با اشاره به استاندارد بین المللی فضای کتابخانه ای، بیان کرد: استاندارد بین المللی فضای کتابخانه ای به ازای هر 100 نفر هشت متر مربع است در حالی که در اغلب استان های کشور از جمله استان لرستان سرانه فضای مطالعه ممکن است به 2 مترمربع رسیده باشد و هنوز با استانداردهای بین المللی فاصله بسیاری داریم.
راستخانه با اشاره به وجود 760 هزار نسخه کتاب ثبت شده در کتابخانه های استان، عنوان کرد: کلیه کتابخانه های استان لرستان دارای 30‌ هزار عضو فعال هستند که در پنج ماه گذشته امسال شاهد رشد 30‌ درصدی تعداد اعضای کتابخانه های استان بوده ایم.
وی درخصوص به روز بودن منابع کتابخانه های لرستان، تصریح کرد: منابع کتابخانه ای استان در بخش کودکان و نوجوانان به روز شده و طی روزهای آینده منابع تخصصی در حوزه کودک و نوجوان به منابع کتابخانه های استان افزوده خواهد شد که شاید بیش از چهار هزار عنوان باشند.

ندای لرستان

بزودی کتابخانه سیار برای مناطق روستایی و عشایری راه اندازی می شود
مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان با اشاره به طرح کتابخانه سیار برای مناطق روستایی و عشایری، گفت: امسال برای اولین بار طرحی در سازمان برنامه و بودجه استان به تصویب رسید که طی آن مقرر است تعداد 2 دستگاه خودرو که شرایط کتابخانه سیار داشته باشند برای نهاد کتابخانه های استان تهیه شود که بمحض اختصاص این خودروها، کتابخانه های سیار برای مناطق روستایی و عشایری نیز راه اندازی خواهد شد.
وی با اشاره به بهره برداری از 2 کتابخانه روستایی طی 2 ماه گذشته در استان، ادامه داد: این کتابخانه ها در روستاهای دینار آباد بروجرد و روستای مرزیان ازنا هستند. 
راستخانه با اشاره به وجود 58 کتابخانه عمومی در لرستان، تصریح کرد: از این مجموع، تعداد 20 کتابخانه مشارکتی و 38 کتابخانه هم نهادی هستند که تعداد هشت کتابخانه از آنها روستایی می باشد. 
وی با اشاره به استقبال خوب روستاییان از کتابخانه های روستایی، افزود: در واقع تنها پایگاه فرهنگی واقع در روستاها بعد از مدارس همین فضاهای کتابخانه ای هستند و به همین دلیل استقبال اهالی از این فضاها خوب و مطلوب است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان با اشاره به کتابخانه روستای دینار آباد بروجرد، عنوان کرد: این کتابخانه یک مجموعه فرهنگی کامل برای کودکان و نوجوانان روستا است و علاوه بر کتاب و سالن مطالعه، خدمات ویژه فرهنگی هم برای اهالی دارد.
230 برنامه فرهنگی در هفته کتابخوانی لرستان اجرا می شود
مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان با اشاره به اجرای 230 برنامه فرهنگی در هفته کتاب و کتابخوانی استان برای اقشار مختلف مردم، گفت: شعار هفته کتابخوانی امسال "ما همانیم که می خوانیم" بود.
راستخانه با درخصوص استفاده مردم از کتابخانه های مجازی با توجه به گسترش استفاده از فضاهای مجازی در میان آنها، افزود: بی شک کتابخانه های مجازی نیاز جامعه امروزی هستند اما به دلیل اینکه برخی از نسخه های کتاب حق نشری هستند و نسخه پی دی اف آنها موجود نیست هیچ کتابخانه مجازی نمی تواند جای کتابخانه های واقعی را بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت اول ما کتاب و استفاده از فضاهای کتابخانه ای است، افزود: بی شک حضور اعضا در کتابخانه ها مقدمه و شروع بسیاری از کارهای فرهنگی است و لذا گرفتن کتاب در دست و کتاب خواندن برای ما اولویت بیشتری نسبت به کتابخانه های مجازی دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان با اشاره به عضویت بسیاری از چهره های فرهنگی و علمی در کتابخانه های استان، گفت: در کتابخانه ها از کودک چندساله تا پیرمردهای با سنین بالا عضو هستند و هیچ محدودیتی در جذب اعضا وجود ندارد. 
راستحانه با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی و یک عقبه فکری و فرهنگی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی ضروری می باشد افزود: کتاب، یکی از دروازه های علم، دانش و آگاهی، می باشد و نگارش کتاب خوب یکی از جلوه‌های جهاد تبیین و موثر در بصیرت‌بخشی و تداوم گفتمان انقلاب اسلامی است. 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/259643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

آخرین خبر‌ها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور