ندای لرستان

آخرين مطالب

تعیین تکلیف پادگان 07 خرم‌آباد بر مدار صفر درجه مقالات

تعیین تکلیف پادگان 07 خرم‌آباد بر مدار صفر درجه
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- پادگان 07 نیروی زمینی ارتش در خرم آباد 15 هکتار مساحت دارد که ابتدای امسال خبرساز و موضوع واگذاری زمین های آن موجب واکنش عموم مردم شد تا جایی که زنجیره انسانی به دور این منطقه 90 ساله تشکیل شد اما در نهایت بخشی از دیوارهای دور آن با نظر مسوولان تخریب شد.

در راستای مصوبه شورای معماری و شهرسازی کشور و مصوبه خروج پادگان‌ها از داخل شهرها، پادگان 07 خرم آباد مشمول این مصوبات قرار گرفت و در گام نخست ساختمان‌های غیرتاریخی و همچنین دیوار پادگان 07 در خیابان انقلاب و شورا تخریب شدند.

خرم آباد به واسطه بهره مندی از مواهب و مناظر طبیعی، کمترین مناطق تفریحی و گردشگری دست ساز را داشته است به نحوی که فارغ از قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو، بام خرم آباد و اخیرا نیز دریاچه شاپوری سه فضای عمده تفریحی گردشگری این شهر هستند که آنها هم به برکت وجود طبیعت کم نظیر و مواهب خدادای ایجاد شده اند.

از طرفی خرم آباد از داشتن یک مرکز تفریحی، تجاری، گردشگری در حد سایر مراکز استان ها محروم بوده است که به گفته کارشناسان و فعالان اجتماعی و اقتصادی، وسعت و محل زمین این پادگان در خیابان انقلاب، فرصت بسیار کم نظیری برای ایجاد یک مجموعه حتی در حد میدان نقش جهان اصفهان است تا بلکه اندکی از اقتصاد نیمه جان استان در حوزه گردشگری رونق یابد.

بر همه روشن است که ارتش جمهوری اسلامی ایران بر این زمین‌ها حق مالکیت دارد، از نظر قانونی مالک است و مصوبه‌ای هم برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تجاری از شورای عالی معماری و شهرسازی در اختیار دارد.

اما همان موقع پس از مطرح شدن واگذاری زمین های پاگان به ازای بدهی، مردم خرم آباد از مسوولان خواستند 15 هکتار زمین پادگان 07 به منظور ایجاد یک مرکز تفریحی، گردشگری و تجاری در اختیار شهرداری قرار بگیرد وحتی پیشنهاد دادند زمین های ارتش در منطقه 60 متری خرم آباد موسوم به  "هدفگاه" و یا منطقه سرابیاس تهاتر شود.

این پادگان، 11 بنای تاریخی با ثبت در فهرست ملی را نیز در خود جای داده است و همین موضوع نیز، مطلب مضاعفی شد تا خواسته مردم برای حفظ آن و پرهیز از ساخت و ساز دوچندان شود.

تعیین تکلیف پادگان 07 خرم‌آباد بر مدار صفر درجه

مروری بر اظهارات مسوولان در خصوص تعیین تکلیف پادگان 07

اردیبهشت امسال امیر " مراد خوش کنار" فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 خرم‌آباد در جلسه شورای اسلامی شهر خرم آباد  حاضر شد و گفت در مجموعه پادگان 07 ارتش خرم‌آباد 11 بنای تاریخی وجود دارد، که باید از آنها محافظت شود که انتظار ما این است مسوولیت نگهداری این ساختمان‌ها به میراث فرهنگی واگذار شود.

همان زمان سید امین قاسمی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: 11 بنای تاریخی در پادگان 07 خرم آباد وجود دارد که این آثار باید حفاظت شوند اما میراث فرهنگی با 150 نیرو در مجموع نمی‌تواند پنج هزار اثر تاریخی و این مکان را حفاظت کند بنابراین براساس قانون، حفاظت و نگهداری این آثار به عهده مالک است.

اما خردادماه امسال تخریب بخشی از دیوار پادگان نیز خبرساز و منجر به واکنش مردم شد که سعید فتوحی شهردار خرم‌آباد در این خصوص نشست خبری برگزار کرد و گفت که بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مسوولان ارتش، هیچ عملیاتی در پادگان 07 فعلا انجام نخواهد شد تا پیشنهادات شهرداری مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه اعلام شود.

به گفته وی توافق اولیه در سال 92 و توافق نهایی در سال 99بین ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهرداری خرم آباد انجام گرفته و مقرر شده است از 15هکتار مساحت این مجموعه 158 قطعه مسکونی و 58 قطعه تجاری تعریف شود که سهم شهرداری 21 قطعه مسکونی و هفت قطعه تجاری بوده است.

فتوحی تاکید کرد: برای احترام به افکار عمومی و مردم خرم آباد که خواهان حفظ پادگان 07 و تبدیل آن به یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و گردشگری هستند از مسوولان ارتش می خواهیم با شهرداری خرم آباد همچون گذشته همکاری کنند.

بنابر ادعای فتوحی، شهرداری به دنبال این است که حقوق ارتش را قانونی پرداخت کند که این توانایی را دارد اراضی سهم ارتش را خریداری نماید بنابراین شهرداری در یک مهلت تعیین شده با فروش املاک خود و خرید زمین های 07 می تواند بهترین هدیه را به مردم خرم آباد تقدیم کند.

تعیین تکلیف پادگان 07 خرم‌آباد بر مدار صفر درجه

 خرید و فروش زمین پادگان 07 خرم‌آباد وجاهت قانونی ندارد

اما خرداد ماه امسال تحرکاتی از سوی برخی بنگاه های معالاتی شناخته شده خرم آباد در خصوص آگهی های خرید و فروش اراضی پادگان موجب نگرانی مردم شد که استاندار لرستان فصل الخطاب را تعیین کرد و در بازدید از این مجموعه تاکید داشت خرید و فروش زمین پادگان 07 خرم‌آباد توسط مشاورین املاک هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.

فرهاد زیویار در این بازدید به اخذ تصمیمات در خصوص پادگان طی بازه زمانی 92 تا 99 اشاره کرد و افزود: هفت هکتار آن با ابنیه تاریخی جزو میراث فرهنگی محسوب می شود و در اختیار شهرداری و هشت هکتار آن در اختیار ارتش است.

وی افزود: توافقاتی که برای واگذاری زمین این پادگان صورت گرفته مربوط به گذشته است و هیچ گونه ارتباطی با تیم مدیریتی فعلی استان، شهرداری و حتی فرماندهان فعلی ارتش ندارد.

وی با اشاره به انجام معامله از سوی بنگاه ها و مشاورین املاک تاکید کرد هیچگونه سند حقوقی وجود ندارد و تنها توافق بر روی کاغذ است و از این لحظه به بعد وجاهت قانونی نخواهد داشت.

اعلام حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پادگان 07

مردادماه امسال نیز مدیرکل تازه منصوب شده میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اعلام کرد شرکت‌« فاخر» به منظور استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری، در مجموعه تاریخی پادگان 07 خرم‌آباد سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گفته عطا حسن پور در این راستا نماینده شرکت مذکور، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، شهردار و نماینده حقوقی لشکر 84 خرم‌آباد از محوطه و بناهای تاریخی پادگان 07 بازدید میدانی کردند.

ساختمان های تاریخی پادگان 07 در حال تخریب است

تعیین تکلیف پادگان 07 خرم‌آباد بر مدار صفر درجه

اما مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت این پادگان و اراضی آن می گوید: این مجموعه از ظرفیت های خوب گردشگری است که می تواند افق جدیدی را در این حوزه به روی مردم باز کند.

وی ضمن اشاره به پیگیری های صورت گرفته با حضور استاندار لرستان گفت: پادگان 07 حدود 15 هکتار است که به دو بخش هفت و هشت هکتار تقسیم می شود و گرچه بناهای تاریخی 11 گانه آن ثبت میراث فرهنگی شده است اما در مالکیت ارتش قرار دارد.

وی افزود: در قدم اول مذاکرات جدی و فشرده ای با هماهنگی استاندار لرستان با ارتش صورت گرفت که هفت هکتار آن به اندازه میدان امام و نقش جهان اصفهان است که یک شرکت سرمایه گذار، تقبل کرده است بناهای تاریخی آن را مرمت کند و چنانچه شهرداری و شورای شهر خرم آباد موافقت نمایند  فضاهایی را که به شهرداری واگذار شده است به صورت دراز مدت اجاره و به یک مجموعه فاخر گردشگری و صنایع دستی تبدیل کند.

وی در خصوص وضعیت 11 بنای تاریخی در این ارضی نیز افزود: این ساختمان ها در حال تخریب هستند که باید با قید فوریت نسبت به احیا و مرمت آنها در قالب هتل گردشگری کوچک یا موزه اقدام کرد.

ویسکرمی ادامه داد: دست کم 20 تا 25 میلیارد تومان برای مرمت این بناها نیاز است که با بودجه دولتی نمی توانیم این کار را انجام دهیم بنابراین تنها راه ممکن، حضور بخش خصوصی می باشد که یک شرکت در این راستا اعلام آمادگی کرده است.

وی گفت: 12 هزار قطعه تاریخی در قلعه فلک الافلاک خرم آباد انبار شده است و چه بسا آسیب بببیند که با مرمت این ساختمان ها و ایجاد موزه، می توان یک تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

پیشنهاد اجرای طرح در هفت هکتار اراضی پادگان

تعیین تکلیف پادگان 07 خرم‌آباد بر مدار صفر درجه

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: ارتش جمهوری اسلامی برای انجام کار در سطح هفت هکتار زمین پادگان، قرار مساعدت دارد که پیگیری ها به خوبی پیش رفته است و می توان نسبت به اجرای طرح های گردشگری و تفریحی در آن اقدام کرد.

ویسکرمی با بیان اینکه طرح این هفت هکتار آماده شده است گفت: چنانچه بتوانیم تمام این ظرفیت ها را با استفاده از کمک شهرداری تملک کنیم فرصت بسیار خوبی در حوزه گردشگری، تفریحی و فرهنگی ایجاد خواهد شد.

وی توضیح داد: در خصوص هشت هکتار بعدی، تعریف کاربری ساختمانی دارد که ارتش هم مقدار زیادی بدهکار است و در راستای قانون مجلس شورای اسلامی و با هماهنگی فرماندهی کل قوا به یک پیمانکار واگذار شده است.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم اراضی ارتش موسوم به " هدفگاه" و منطقه سرابیاس در زمان کوتاهی با مساعدت استانداری به شهر ملحق شوند تا سهم شهرداری با 22 قطعه ای که در پادگان 07 دارند،  تهاتر شود.

ویسکرمی افزود: چنانچه استان توان تملک این هشت هکتار را داشته باشد انجام خواهد شد و در اختیار شهرداری قرار می گیرد که در راستای تحقق این مهم در حال پیگیری برای تامین منابع جدید هستیم.

اما با وجود این اظهارات ویسکرمی، شورای شهر خرم آباد اذعان می کند تاکنون نامه یا درخواستی برای سرمایه گذاری در پادگان 07 دریافت نکرده است و البته مادامی که تکلیف تمامی 15 هکتار مشخص نشود، اجازه ساخت و ساز داده نخواهد شد.

عدم اجازه ساخت و ساز تا تعیین تکلیف تمامی 15 هکتار

نایب رییس شورای اسلامی شهر خرم آباد در این خصوص به ایرنا گفت: شهرداری خرم آباد در بحرانی ترین زمان ممکن از لحاظ مالی نسبت به ورود به قضیه پادگان 07 اعلام آمادگی کرد که این مهم با حمایت شورا بود.

مجید دریکوند افزود: تاکنون فرد حقیقی یا حقوقی رسمی و قانونی برای سرمایه گذاری در پادگان 07 اعلام آمادگی نکرده یا به شورای اسلامی شهر معرفی نشده است.

وی تاکید کرد: شورای شهر، مشروط به انجام مطلوب مردم به دنبال سرمایه گذار است و مادامی که تکلیف تمامی 15 هکتار مشخص نشود اجازه هرگونه ساخت و ساز و دخل و تصرف را به احدی نخواهد داد.

وی یادآور شد: تاکنون نه شهردار و نه هیچگونه سرمایه گذاری در این خصوص با شورای اسلامی شهر خرم آباد مکاتبه نکرده اند.

توافق شفاهی تهاتر زمین های ارتش برای سهم شهرداری

تعیین تکلیف پادگان 07 خرم‌آباد بر مدار صفر درجه

رییس شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز به ایرنا گفت: تاکنون هیچ برنامه ای به صورت مکتوب به شورا ارائه نشده است و در جلسه هفته های گذشته با مدیران مرتبط، مقرر شد ارتش سهمی را که قرار است به شهرداری بدهد از محل زمین هدفگاه واقع در بالای منطقه 60 متری و یا سرابیاس، به جای پادگاه 07 لحاظ کند که این توافق تاکنون مکتوب و رسمی نشده است.

کرم نعمتی با بیان اینکه توافق واگذاری پادگان در اصل خوب و به جا نبوده است افزود: هم اکنون نیز توافق شفاهی صورت گرفته پیچیدگی و مشکلاتی دارد اما تلاش می شود این املاک کارشناسی و تهاتر شود.

به گفته وی کار کارشناسی املاک به عنوان مقدمه تهاتر، تا 2 هفته آینده آغاز خواهد شد.

به نظر می رسد با این روند در مدت زمان طی شده چندماهه، عملا اتفاق موثر و جدیدی در خصوص تعیین تکلیف پادگان 07 نیفتاده است و تنها وعده های شفاهی هستند که همچنان بر مدار صفر درجه عمل می چرخند، بنابراین ورود جدی مجموعه مدیریتی استان برای خاتمه دادن به شرایط ناپایدار و بلاتکلیف کنونی ضروری است تا هم ارتش و هم مردم از یک توافق برد – برد – بهره مند شوند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/258890/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید سالانه بیش از 25هزار تن زردآلو در باغات لرستان

رفع تداخل 1000 پلاک از اراضی ملی در لرستان

پاکسازی 1450 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد

بیش از 8 هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند

پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت روز ارتش

پیام سپاه لرستان به مناسبت روز ارتش

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم

گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان

ادامه حمایت مردم لرستان از عملیات «وعده صادق» سپاه

احیاء 35 واحد پرواربندی با ظرفیت حدود 10 هزار راس دام در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی دام در لرستان

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

برگزاری مراسم روز ارتش فردا در لرستان

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد

افزایش دمای روزانه هوا تا پایان هفته در لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان