ندای لرستان

آخرين مطالب

بهارِ«معشوره»در خزان/وعده آغاز سدپرماجرای لرستان به پاییزحواله شد مقالات

بهارِ«معشوره»در خزان/وعده آغاز سدپرماجرای لرستان به پاییزحواله شد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- سالانه 12 میلیارد مترمکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد. این میزان در حوضه کرخه 4.5 میلیارد مترمکعب و در حوضه دز 8 میلیارد مترمکعب است. همچنین از 130 میلیارد مترمکعب حجم رواناب‌های کشور 11 درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه 2 میلیارد و 593 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

«معشوره» سدی حیاتی برای لرستان

وجود بیش از 12 میلیارد مترمکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیدا کرده است.

چهارم خردادماه سال 92 بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ زنی پروژه سد «معشوره» به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.

رد «معشوره» از سفر یازدهم تا هیئت دولت/دستور حتمی و سریع برای یک سد

سد «معشوره» استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود 14 سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود «کشکان» و «سیمره» تشنه نگه‌داشته است.

دستور رئیس جمهور به استاندار لرستان و وزیر نیرو

حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به لرستان و در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند تولید را رونق دهد و محوریت لرستان را در مسئله کشاورزی می‌تواند پیش ببرد مسئله سدها به‌ویژه سد «معشوره» است، گفت: امروز اعلام کردیم کار سد «معشوره» باید آغاز شود، هر مقدار بودجه داریم برای سال 1401 برای این پروژه می‌گذاریم و در سنوات دیگر هم اختصاص می‌دهیم؛ البته وزیر نیرو اعلام کردند با پیمانکار پروژه صحبت کرده‌اند که این سد در مدت کوتاه‌تر ازآنچه فکر می‌شود به سامان برسد.

وی یادآور شد: بهره‌برداری از این سد دشت وسیعی را سیراب می‌کند و اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهوری همچنین در شورای اداری لرستان با اشاره به اینکه باید کار سد «معشوره» آغاز شود و مطالعات آن انجام‌شده است، اظهار داشت: ما می‌خواهیم عقب‌ماندگی‌های چندساله را جبران کنیم، به میزان اعتباراتی که در کشور بود باید کار سد آغاز شود، در این راستا پیگیری‌هایی می‌کنیم که امکان ما بیشتر شود.

 «معشوره» روی میز وزارت نیرو/گره کار به دست «میرکاظمی» باز می‌شود؟

حجت‌الاسلام رئیسی از استاندار لرستان و وزیر نیرو خواست تا برای اجرای این پروژه پیگیری کنند.

دستور حتمی و سریع برای «معشوره»

وی با اشاره به مسئله آب نیز گفت: لرستان 12 میلیارد مترمکعب آب دارد، پس مسئله کمبود آب نیست بلکه مسئله مدیریت آب است؛ مدیریت آب از مسائل مهم در لرستان و کشور است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مسئله آب بسیار مهم است که باید دنبال شود تا مدیریت آب مردم را آرام کند که هم آب برای کشاورزی دارند هم برای شرب، افزود: تمام طرح‌های ما در لرستان باید تابع یک موضوع مهم آن‌هم ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در جلسه با اقشار مختلف مردم در این رابطه اظهار داشت: کار سد «معشوره» را حتماً و سریعاً آغاز کنید؛ چون مطالعات انجام‌شده و ضرورت آن تشخیص داده‌شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه ممکن است بودجه را امسال و سال دیگر کامل نتوان داد، اما سد معشوره را در بودجه سنواتی می‌گذاریم؛ افزود: نباید مدیریت آب به‌گونه‌ای باشد که هم در ترسالی ناراحت باشیم هم خشک‌سالی، نباید نعمت الهی را به سیل تبدیل کنیم، این نعمت الهی باید در خدمت تولیدات استان قرار بگیرد.

وی یادآور شد: آغاز کار سد «معشوره» را جزو مصوبات سفر گذاشته‌ایم.

 «معشوره» روی میز وزیر جدید نیرو/ تخصیص آب سد افزایش می‌یابد؟

سد «معشوره» یک نقطه حیاتی برای کشور است

در جریان سفر اخیر «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی به لرستان نیز وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین زیرساخت مورد نیاز استان آب است که اگر تأمین شود گردشگری، زیرساخت جاده و اشتغال آن محقق می‌شود، توسعه لرستان در زیرساخت آب خلاصه می‌شود، گفت: آب وجود دارد اما باید به درستی کنترل شود زیرا در حال حاضر برای لرستان و پایین دست خسارت به همراه دارد که نمونه آن را در سال 98 مشاهده کردیم.

اگر این سد 10 سال قبل با توجه به شروع آن از سال 1381 ساخته شده بود، هزینه چند ده هزار میلیاردی به استان‌های لرستان و خوزستان را متحمل نمی‌شدیم قالیباف با تأکید بر اینکه محلی که در آن ایستاده‌ایم نقطه‌ای است که اگر این سد 10 سال قبل با توجه به شروع آن از سال 1381 ساخته شده بود، هزینه چند ده هزار میلیاردی به استان‌های لرستان و خوزستان را متحمل نمی‌شدیم و به برکتی تبدیل می‌شد تا در تابستان زراعت و مردم منطقه تشنه نباشند، ادامه داد: رئیس جمهور نیز به استان لرستان سفر داشته و این سفر مصوباتی را نیز داشته است، سد «معشوره» یک نقطه حیاتی برای کشور است و می‌تواند پیشران اصلی اتفاقات خوب باشد.

وی با تأکید بر اینکه دولت و مجلس مصمم هستند تا در این خصوص گام جدی بردارند و با اولویت تأمین آب شرب و اولویت دوم کشاورزی و صنعت پیش برویم، عنوان کرد: مردم استان مطمئن باشند که دولت و مجلس مصمم هستند تا با یک جدول زمانبندی کار اینجا را شروع کنیم و با شیب ملایمی شتاب بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس صحبت‌های انجام شده امیدواریم فراز بند سد «معشوره» قبل از بارش‌های زمستانی انجام شود و این فرصت مناسبی است تا دولت و مجلس جدول زمان‌بندی را مشخص کنند و بر اساس آن پیشروی کنند.

 «آب بستن» به پروژه‌های سدسازی/ طرح‌هایی که وعده ذخیره می‌کنند!

قول‌هایی که در مورد سد «معشوره» داده شد بر زمین مانده است

حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان نیز پیش از این در دیدار با معاون حفاظت و بهره‌برداری حوزه کرخه با انتقاد از عدم آغاز سد «معشوره» اظهار داشت: هر تصمیمی که در استان گرفته می‌شود باید به شکلی باشد که عملیاتی شود و تقابل بین عموم مردم و نظام و قوای سه گانه ایجاد نکنیم.

قرار نبود سد «معشوره» اینقدر به تأخیر بیفتد وی تصریح کرد: اعتبارات قطره چکانی که به استان برای سدسازی‌ها داده می‌شود راه به جایی نمی‌برد، قرار نبود سد «معشوره» اینقدر به تأخیر بیفتد.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: مردم استان ما از وزارت نیرو گلایه دارند، تنها استانی هستیم که آب مرکز آن از طریق چشمه‌ها تأمین می‌شود و در فصل بارندگی آب برخی از این چشمه‌ها گل آلود می‌شود و انتظار داریم که این مشکلات حل شوند.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: وضعیت استان لرستان به گونه‌ای است که در زمستان گرفتار سیل و تخریب و در تابستان گرفتار کمبود آب می‌شویم.

رد «معشوره» از سفر یازدهم تا هیئت دولت/دستور حتمی و سریع برای یک سد

وی با اشاره به مکاتبه با دفتر ریاست جمهوری گفت: در این مکاتبه یادآوری کردیم که ما هم حمایت می‌کنیم و هم پیگیری قول‌های بر زمین مانده را دنبال می‌کنیم که در این راستا هنوز قول‌هایی که در مورد سد «معشوره» چه در سفر ریاست قوه قضائیه و چه در مصوبات سفر ریاست جمهوری در دهم فروردین ماه 1400 و 19 آذر 1400 داده‌اید بر زمین باقی مانده است.

وی با اشاره به دوگانگی‌ها در سیاست‌های اعمال شده در بحث محدودیت‌های کشت و استفاده از حق آبه، تصریح کرد: مردم لرستان وقتی می‌بینند که آب زاینده رود برای کشت بهاره در اصفهان باز شده و عده‌ای به آنجا رفته و قرارداد بسته‌اند و تعهداتی برای آنها از سوی دولت ایجاد شده و امتیازاتی به آنها داده شده است این دوگانگی‌ها را کاملاً متوجه می‌شوند.

وعده آغاز سد «معشوره» در پاییز

حالا «فرهاد زیویار» استاندار لرستان در گفت و گو با صدا و سیما گفته است: شش هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار ماحصل سفر رئیس جمهور و دولت به لرستان بوده است.

وی با بیان اینکه در پنج تا شش ماه گذشته هزار و 88 میلیارد تومان در این رابطه تخصیص اعتبار داشته‌ایم.

استاندار لرستان افزود: این میزان تخصیص اعتبار، قابل مقایسه با دو تا سه گذشته هم حتی نبوده است.

زیویار در ادامه سخنان خود سد «معشوره» را یک ابر پروژه در سفر رئیس جمهور به لرستان عنوان کرد که در بین مصوبات این سفر قرار گرفته است گفت: این سد 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که حتی قابل قیاس با بقیه مصوبات سفر نیست.

بهارِ«معشوره»در خزان/وعده آغاز سدپرماجرای لرستان به پاییزحواله شد

وی بیان داشت: میزان ذخیره آبی این سد نزدیک به یک میلیارد متر مکعب است.

استاندار لرستان ادامه داد: کار مطالعاتی این سد به اتمام رسیده است.

زیویار با بیان اینکه یک سری از ماشین آلات در محل پروژه مستقر شده‌اند گفت: بنا است که در پاییز کار در این پروژه شروع شود.

بنابراین گزارش، لرستان با بیش از 130 رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود 9000 کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه معادل 12 درصد از آب‌های جاری کشور را در اختیار دارد و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است و می‌طلبد که پروژه‌های سد سازی این استان از جمله «معشوره» هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/256832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد