ندای لرستان

آخرين مطالب

مصوبات راهبردی سفر رئیس‌جمهور به لرستان به کجا رسید؟/ روزهای خوش توسعه پس از سال‌ها رکود اجتماعي

مصوبات راهبردی سفر رئیس‌جمهور به لرستان به کجا رسید؟/ روزهای خوش توسعه پس از سال‌ها رکود
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - رئیس سازمان برنامه ریزی وبودجه لرستان آخرین وضعیت پروژه های عمرانی مصوبه سفر رئیس جمهور به استان را تشریح کرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، آیت الله رئیسی رئیس‌ جمهور و هیئت دولت 19 آذرماه 1400 در سفری یک روزه استان لرستان را به‌عنوان مقصد یازدهمین سفر استانی خود در دولت سیزدهم انتخاب کردند تا از نزدیک در جریان وضعیت استان قرار بگیرند.
فرهاد زیویار استاندار لرستان قبل از سفر آیت‌الله رئیسی به این استان در مدت دو ماه با سفر به شهرستان‌های مختلف لرستان و تشکیل جلسات مستمر با کارشناسان، گزارشی دقیق از وضعیت این استان در بخش‌های مختلف تهیه و به رئیس‌جمهور و هیئت دولت تحویل داد تا با آگاهی کامل به لرستان سفر و مصوبات و اعتبارات خوبی تصویب کنند.
سفر هیئت دولت سیزدهم به لرستان، 180 مصوبه با 6500 میلیارد تومان اعتبار عمرانی و در مجموع سقف اعتبارات 16 هزار میلیارد و 289 میلیارد تومان به اضافه 340 میلیون یورو تسهیلات ارزی برای این استان به‌دنبال داشت که به اذعان کارشناسان، مصوبات و اعتبارات خیلی خوبی برای توسعه لرستان بوده و در دولت‌های قبل این مقدار اعتبارات و مصوبات دقیق و کاربردی سابقه نداشته است.
استاندار لرستان و دیگر مسؤلان مربوط از آذرماه 1400 تاکنون که هشت ماه از سفر آیت الله رئیسی به این استان گذشته پیگیری‌های فراوانی در پایتخت برای جذب اعتبارات، جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی پروژه‌های راکد و تعطیل‌شده لرستان داشته‌اند. 

ندای لرستان

حالا بعد از گذشت هشت ماه از سفر رئیس‌جمهور به لرستان و در آستانه هفته دولت برای بررسی وضعیت مهمترین مصوبات عمرانی سفر هیئت دولت به این استان و همچنین جذب اعتبارات به سراغ رئیس‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لرستان رفتیم که بخش نخست این گفت‌وگو در زیر آمده است:
سمانه حسن‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مصوبات سفر 19 آذر سال 1400 به استان لرستان گفت: پول نقدی خوبی به سد کمندان، سد تاج امیر، کلیه چهارخطه‌های لرستان به‌ویژه قطعه تونل اسپژ، چهار خطه ازنا - شازند، داران- دورود بعد از سفر رئیس‌جمهور به این پروژه‌ها اختصاص پیدا کرد و همه فعال است.
احیای پروژه بیمارستان نیایش پس از سفر رئیس جمهور
وی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در رابطه با پروژه‌های درمانی مصوبات سفر رئیس‌جمهور تصریح کرد: بیمارستان‌ نیمه‌تمام نیایش خرم‌آباد که تعطیل شده بود پس از سفر رئیس‌جمهور احیا شد و در حال حاضر پیشرفت خوبی دارد، جهت تکمیل این بیمارستان به دنبال بحث ماده 56 و اخذ مابقی اعتبارات این پروژه هستیم که طی بازه زمانی تعیین‌شده به بهره‌برداری برسد.
حسن‌پور گفت: 24 میلیارد و 500 میلیون تومان جهت تکمیل بیمارستان نیایش از محل سفر تخصیص نقدی پرداخت شده است و در حال حاضر40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

ندای لرستان

وی تصریح کرد: حدود 400 میلیارد تومان جهت تکمیل بیمارستان در سفر رئیس‌جمهور مصوب شده که مقرر شد از سه منبع ماده 56، منابع داخلی وزارت بهداشت و تعهد سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور تأمین شود و خوشبختانه سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور تعهد خودش را برای 1400 و قسمتی از تعهد 1401 را انجام داده است.
بررسی مشکلات فنی بیمارستان دورود جهت تعیین تکلیف
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه لرستان در رابطه با آخرین وضعیت بیمارستان دورود به‌عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به این استان خاطرنشان کرد: بیمارستان دورود به‌دلیل اینکه نزدیک بستر رودخانه است باید وزارت بهداشت مستندات مطالعات این پروژه مبنی بر استحکام لازم از جهت فنی ارائه بدهد ولی در حال حاضر با نظارت سازمان برنامه‌ریزی کشور به‌لحاظ فنی متوقف شده است.
وی اظهار داشت: با تأکید و دستور استاندار لرستان جهت تعیین تکلیف بیمارستان دورود از طریق سازمان برنامه‌ریزی کشور و علوم پزشکی نیز از طریق وزارت بهداشت در حال پیگیری هستیم و مقرر شد به‌زودی معاون مربوط وزارت بهداشت به این استان سفر کند ومسائل فنی پروژه بررسی شود.
حسن‌پور با اشاره به پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیمشک افزود: راه‌آهن یکی از پروژه های مهم و کلیدی لرستان است که با دستور مستقیم رئیس‌جمهور در سفر به این استان جان تازه‌ای گرفت. 

ندای لرستان

قرارگیری پروژه راه آهن روی ریل اجرا با دستور رئیس جمهور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه لرستان عنوان کرد: تکمیل پروژه راه‌آهن حدود 960 میلیارد تومان پس از سفر رئیس جمهور و دستور ویژه جهت با پیگیری‌های استاندار و تیم این استان امسال از محل تهاتر نفت دارد و همچنین بین 100 تا 300 میلیارد تومان از تهاتر نفت سال 1400 به این پروژه اختصاص داده شده است.
وی بیان کرد: پیگیری‌های زیادی برای حل مشکلات قراردادی پروژه انجام شد و موضوع در شورای عالی فنی کشور طرح و به‌زودی در مشکلات قراردادی این پروژه حل و بر روی ریل اجرا قرار می‌گیرد.
حسن‌پور در رابطه با میزان اعتبار پروژه راه آهن به خبرنگار تسنیم گفت: خوشبختانه پروژه راه‌آهن در سال 1401 علاوه بر 960 میلیارد تومان اعتبار تهاتر نفت و 240 میلیارد تومان از پیوست شماره یک به پروژه راه‌آهن تخصیص داده شده است.
وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن لرستان بر اساس دستور رئیس‌جمهور طی سه سال باید به بهره‌برداری برسد تصریح کرد: پس از رفع مشکلات قراردادی پروژه با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده این پروژه را 2 سال با شتاب جلو می‌برد. 

ندای لرستان

جهش به سمت پیشرفت اقتصادی با تکمیل پروژه راه آهن
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه لرستان خاطر نشان کرد: حدود 6 هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد اولیه جهت تکمیل قطعه دورود - خرم‌آباد و تکمیل کامل راه آهن از دورود تا اندیمشک حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اهمیت راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیمشک اظهار داشت: حمل‌ونقل زیر ساختی است که سر ریز آن به کلیه حوزه‌های اقتصادی می‌رسد، حمل‌ونقل جهت جهش به‌سمت پیشرفت اقتصادی بسیار مهم است.
حسن‌پور افزود: حمل‌ونقل ریلی و ایجاد راه‌آهن در حوزه‌ی اقتصادی با ورود مواد اولیه ارزان به استان لرستان بهای تمام شده کالا کاهش و بازار رسانی‌ها را بهتر و بیشتر می‌کند.
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه لرستان عنوان کرد: وجود صنایع معدنی و سنگ در این استان و حمل‌ونقل ریلی سبب می‌شود این صنایع را خوب و ارزان صادر کنیم و همچنین می‌توان با استفاده از حمل‌ونقل ریلی برای صنایع پتروشیمی و محصولات کشاورزی بازار رسانی بهتری با کاهش بهای تمام داشته باشیم، چون در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی ارزان‌تر و حجم بیشتری از محصولات جابه‌جا می‌شود.
وی تکمیل چهار خطه کوهدشت را از جمله مهمترین مصوبات سفر دانست و بیان کرد: 400 میلیارد تومان جهت تکمیل پروژه چهار خطه کوهدشت در سفر مصوب شده که از این میزان 300 میلیارد تومان سهم سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور است و تاکنون 24 میلیارد تومان تخصیص داده شده و تقریباً به پیشرفت فیزیکی 88 درصد رسیده است. 

ندای لرستان

تجهیز کارگاه سد معشوره
حسن‌پور در رابطه با آخرین وضعیت سد معشوره به خبرنگار تسنیم گفت: با اختصاص تخصیص 50 میلیارد تومان سال گذشته تجهیز کارگاه شد، البته به‌دلیل مشکلاتی در حوزه‌ مطالعات شروع پروژه طولانی شد، ولی پنجاه میلیارد تومان برای شروع مناسب است البته در مصوبه‌ سفر انواع تأمین مالی‌ها یعنی هم تأمین مالی بخش دولتی و هم تأمین مالی مشارکتی برای این پروژه در نظر گرفته است.
وی تصریح کرد: 100 میلیارد تومان جهت تکمیل سد تاج امیر پس از سفر رئیس جمهور طی چند سال مصوب شده است که 15 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص نقدی داده شده و در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه لرستان با اشاره به آخرین وضعیت دیگر پروژه‌های مهم این استان خاطر نشان کرد: جهت تکمیل سد کمندان170 میلیارد تومان مصوب شده و از این میزان 75 میلیارد اختصاص داده شده و در حال حاضر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سد حوضیان 35 میلیارد تومان مصوب شده که هم اکنون 23 میلیارد و 500 میلیارد تومان تخصیص نقدی داده شده است و 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اظهار داشت: جهت تکمیل سد مروک 40 میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور به استان مصوب شده که رقم تعیین شده به صورت نقدی کامل پرداخت شد و در حال حاضراین پروژه 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ندای لرستان

پیشرفت فیزیکی مناسب چهارخطه‌های لرستان
حسن پور درپاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در رابطه با وضعیت اعتباری چهارخطه‌های استان پس از سفر رئیس جمهور به لرستان افزود: جاده ازنا- اراک 150 میلیارد تومان مصوب سفر داشته که از این میزان 59.7 میلیارد تومان اعتبار 1400 گرفته است و 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، جاده الیگودرز – مسجد سلیمان 90 میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد که از این میزان 25 میلیارد تومان تخصیص نقدی داده است و 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچنین جاده الیگودرز – داران 100 میلیارد مصوبه دارد که 20 میلیارد تومان تخصیص نقدی داده شده و هم اکنون 16 درصد هم پیشرفت فیزیک دارد.
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه لرستان با اشاره به وضعیت تخصیص و جذب اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به لرستان عنوان کرد: هزار و 88 میلیارد تومان اعتبارات سفر از منابع اعتبارات عمرانی چه استانی و چه ملی به این استان تخصیص داد شد و خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی برای جذب وجود ندارد.
وی بیان کرد: استاندار جهت جذب اعتبارات سفر چه در جمع‌بندی پیش از سفر چه در بعد از سفر بسیار حساس است و با تقسیم کاری که انجام داده است با یک کار جهادی که از طرف معاونت‌های استانداری و برنامه ریزی وبودجه لرستان انجام گرفت مشکل جذب اعتبار نداریم.
حسن‌پور در رابطه با وضعیت جذب بودجه طی یک سال اول دولت سیزدهم در لرستان در مقایسه یا سنوات گذشته به خبرنگار تسنیم گفت: سال مالی تا پایان شهریور تمدید شده است و می‌توان گفت روند جذب روند مناسبی است اما تا سال مالی تمام نشود گزارش دقیق از اعتبارات ملی و استانی را نمی‌شود ارائه داد. 

ندای لرستان

لرستان رتبه چهارم در تخصیص اعتبارات سفر
وی با اشاره به وضعیت اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به لرستان در مقایسه با سایر استان‌ها تصریح کرد: تقریباً جزو استان‌های خوب در زمینه‌ی اعتبارات سفر بودیم؛ اعتبارات استان‌هایی مثل استان سیستان بلوچستان به‌دلیل پهناور و محرومیت بالا و فارس به‌دلیل جمعیت و پهناور بودن و یک استان دیگر از لرستان بیشتر بود و می‌توان گفت رتبه‌ چهارم در تخصیص اعتبارات سفر را داشتیم.
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه لرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده اعتبارات سفر برای 1400 کاملا نقدی بود و ما منتظر تخصیص‌های بعدی هستیم.
وی با اشاره به نرخ بیکاری در استان لرستان اظهارداشت: نرخ بیکاری در پایان سال 1400 معادل 12.5 درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال 99 که معادل 15.3 درصد بوده کاهش پیدا کرده است.
تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور به لرستان؛ تزریق 972 میلیارد تومان اعتبار برای ادامه ساخت 3 بیمارستان مهمگزارش| 13 اقدام راهبردی دولت سیزدهم در استان لرستان/ از احیای کارخانه‌های راکد تا تحولات محسوس در اقتصاد لرستانرویش امید در دل کشاورزان دلفانی با تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور به لرستان/ آبگیری سد تاج امیر تا پایان امسال حسن‌پور با بیان اینکه نرخ بیکاری استان‌ها براساس اطلاعات طرح‌های آمارگیری نیروی کار محاسبه می‌شود؛ افزود: لرستان سال 1399 رتبه اول نرخ بیکاری را داشته است اما در پایان سال 1400 رتبه این استان، چهارم شده است.
رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه لرستان عنوان کرد: حدود یک درصد خانوارهای این استان جهت اجرای طرح تعیین نرخ بیکاری اطلاعات در طول یک سال طی چهار فصل، جمع‌آوری می‌شود و در طول سال این نمونه یک نمونه‌ی بهینه و قابل اعتماد است.
وی بیان کرد: نمونه‌ای که برای محاسبه این شاخص بیکاری به‌صورت فصلی استفاده‌ می‌شود، در سطح لرستان و در سطح کشور کوچک است، به‌همین دلیل عملاً بهینه و قابل اعتماد نیست.
در حالی که تنها هشت ماه از سفر رئیس‌جمهور به لرستان گذشته، با پیگیری‌های استاندار پروژه‌های راهبردی و کلیدی این استان پس از سال‌ها رکود، احیا و فعال شده و عزم دولت بر راه‌اندازی تمام پروژه‌های مهم و کلیدی لرستان است تا سبب توسعه و ایجاد اشتغال برای جوانان لرستان شود.
مردم لرستان امیدوار هستند در دولت سیزدهم، این استان از محرومیت عمیقی که با آن مواجه است خارج شده و در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.
گزارش پگاه دالوند
انتهای پیام/645/

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/255024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول 5 کیلومتر آماده بهره برداری است

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟

لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از 427 هزار گذشت

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

56 هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت

پایانی بر شروع دوباره طبابت دندانپزشک قلابی در بروجرد

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

319 هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

قاچاقچی پارچه و فندک در لرستان جریمه شد

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد

تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

3 پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند

تأمین هزار و 224 هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان

اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است

اعتبارات جبران خسارت‌های سیلاب 98 در حوزه راه پرداخت نشده است

تأکید استاندار بر پیگیری اعتبارات طرح‌های نیمه تمام لرستان

تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

فروشنده تجهیزات تقلب کنکور در لرستان دستگیر شد

منظره زیبا و بهاری دریاچه گهر

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند