ندای لرستان

آخرين مطالب

شبهه الزام اجتماعی حجاب/ بی‌حجابی باکلاسی نیست فرهنگي

شبهه الزام اجتماعی حجاب/ بی‌حجابی باکلاسی نیست
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- حجت حاجی‌کاظم در نشست مجازی «بررسی شبهات علیه عفاف و حجاب» که شامگاه جمعه، 24 تیر به همت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان لرستان ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه‌ای لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه شبهات حجاب و عفاف دو دسته درون‌متن دینی و برون‌متن دینی تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: درون‌متن شبهاتی هستند که در آن دشمنان از متن دین استفاده می‌کنند و به دنبال آن هستند که بگویند حجاب لازم نیست و یا اجتماعی نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی شبهات پیرامون حجاب برون‌متن دین هستند، ادامه داد: در اینگونه شبهات دشمن از موضوعاتی خارج از دین استفاده می‌کند و به دنبال آن است که به جامعه بقبولاند که نگاه اسلام به حجاب درست نیست.

حاجی‌کاظم با تأکید بر اینکه نگاه ما به موضوعات باید منصفانه و حق‌جویانه باشد اما باید بدانیم وقتی حرفی روشن و واضح بود آن چیزی که بر علیه آن مطرح می‌شود شبهه است، اضافه کرد: در یک تقسیم‌بندی شبهاتی که بر علیه حجاب و عفاف مطرح می‌شود یا مربوط به اصل حجاب است یک مربوط به مباحث حاکمیتی حجاب است.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شبهات دشمنان گاهی در مورد اصل پوشش و گاهی در مورد میزان پوشش را مورد هجمه قرار می‌دهد، ادامه داد: گاهی شبهات پیرامون حجاب حاکمیتی است بدین معنا که آیا حاکمیت می‌تواند در حوزه حجاب ورود کند و اگر می‌تواند شیوه آن چگونه است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان از متن دین شبهاتی بر علیه حجاب مطرح می‌کنند و گاهی می‌گویند مسئله روسری در اسلام برای انسان تشریفاتی است، خاطرنشان کرد: در مورد شبهات بخش حاکمیتی برخی افراد می‌گویند حجاب حاکمیتی نیست چراکه در زمان پیامبر(ص) در مورد حجاب برخوردی نداشته‌ایم.

حاجی‌کاظم با تأکید بر اینکه حجاب از گذشته به بین تمام ملت‌ها به شکل‌های گوناگون وجود داشته است، ادامه داد: دویست سال پیش غربی‌ها، ژاپنی‌ها و ایرانی‌ها لباس بلندی بر تن داشته‌ و چیزی شبیه جادر روی سر زنان وجود داشته است و در بسیاری از کشورها چیزی شبیه چادر بوده است اما در دوره‌ای به دنبال کم کردن پوشش رفته‌اند.

این پژوهشگر حوزه سبک زندگی با اشاره به اینکه امروزه در فضای جامعه برهنگی را باکلاس بودن معنا می‌کنند در حالی‌که در گذشته هر چه انسان پوشیده‌تر بود باکلاس‌تر بود، اضافه کرد: در نگاه دین تعزیر برای تنبیه وجود داشته و کارایی آن برای جاهایی بود که احکام الهی شکسته می‌شد و این امر برای جلوگیری از ناهنجاری اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه شبهاتی که خارج متن دین پیرامون حجاب و عفاف مطرح می‌شود اصل پوشش و الزام اجتماعی به پوشش را مورد هجمه قرار می‌دهد، ادامه داد: جبهه ضد حجاب بیشتر الزام اجتماعی را مورد هجمه قرار می‌دهند چراکه الزام اجتماعی قابلیت مطلوم‌نمایی و شبهه‌سازی را دارد و به دنبال این است که اصل پوشش را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

حاجی‌کاظم با تأکید بر اینکه دشمنان با اصل پوشش مشکل دارند ولی مستقیم به آن نمی‌پردارند، ادامه داد: برای تقویت حجاب و عفاف و پاسخ به شبهات و هجمه‌های دشمنان باید ابتدا به اصل پوشش بپردازیم.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شبهه دیگری که در اصل پوشش مطرح می‌شود عادی‌سازی و عادی شدن بی‌حجابی است، خاطرنشان کرد: دشمنان می‌گویند به جای اینکه مردم پوشش رعایت کنند چشم خودشان را مراقبت کنند که در پاسخ به این شبهه باید گفت و اشکال این شبهه در این است که اولا انسان بدون دیدن نمی‌تواند زندگی کند که اگر بی‌حجابی فوق‌العاده زیاد باشد عموم افراد برای زندگی کردن با مشکل مواجه می‌شوند و حق اجتماعی انسان ضایع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منطق این است که هم باید انسان‌ها نگاه خود را مراقبت کرد و هم پوشش رعایت شود، ادامه داد: اگر کسی بدحجاب بود کسی بجز حق تذکر حق ندارد او را آزار دهد.

حاجی‌کاظم با تأکید بر اینکه گاهی این نکته مطرح می‌شود که کسی پوشش را رعایت کند تا ابد از هرگونه آسیبی مصون است و اگر کسی حجاب را رعایت نکند به او حمله می‌کنند در حالی که هر دو شبهه اشتباه است، اظهار کرد: در نگاه دینی حجاب دارای ظرفیت اثرگذاری است و گاها ممکن است با وحود رعایت حجاب، شاهد آزار دیگران باشیم به معنای دیگر حجاب مصونیت صددرصد ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید به زن بودن و مرد بودن در اجتماع مشخص باشد، افزود: نقش حجاب و عفاف این است که زن در زن بودن و مرد در مرد بودن خود بماند و به جنسیت احترام می‌گذارد از طرفی اسلام می‌خواهد فاصله زن و مرد و حدود آنان رعایت شود لذا پوشیدن لباس ویژه زنان برای مردان و پوشش لباس مردانه برای زنان حرام است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/253337/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأکید استاندار لرستان بر تقویت رویکرد وحدت در استان

کشف 4 تن روغن قاچاق

کشف 4 تن روغن‌نباتی قاچاق در الیگودرز

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

4 تن روغن نباتی قاچاق در لرستان کشف و ضبط شد

دریافت بیش از 490 میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان

«بر بلندای حضور» برگزیدگان خود را شناخت

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

مردی که تسلیم نمی‌شود

خبر خوب برای دارندگان خانه در بافت فرسوده

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

وعده مخبر درباره افزایش 35 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر عملیاتی شد

جوان الیگودرزی در دریاچه سد حوضیان غرق شد

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

رو هوا بزن! 56000 تومان جایزه

دلار به دنبال بازه آرامش

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

کاهش 2 درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان

معاون سازمان راهداری: 40هزار کیلومتر راه آسفالته کشور خرابی سنگین دارد

امضای 2 سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات

دانشمندان عمیق‌ترین گودال آبی جهان را در مکزیک کشف کردند

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

با هم‌ دوست باشید

عاقبت دانه‌درشت‌ها

قراردادی با چین وجود دارد؟

جنجال جدید طلافروشان

آخرین وضعیت عرضه ارز در مرکز مبادله

وزیر جهادکشاورزی: اجازه نمی‌‌دهیم محصولاتی که خودمان داریم وارد کشور شود

شناسایی فرار مالیاتی 860 میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس