ندای لرستان

آخرين مطالب

روایتی از نیش و نوش یک طرح/«قمرود» در مبدا چه خسارتی برجا گذاشت؟ مقالات

روایتی از نیش و نوش یک طرح/«قمرود» در مبدا چه خسارتی برجا گذاشت؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- هدف از اجرای طرح «قمرود» انتقال 181 میلیون مترمکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد «کوچری» و تصفیه خانه دو دهک جهت تأمین آب شرب و صنعت دراز مدت شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان، ساوه و قم برای جبران روزافزون کمبود آبی شهرهایی که از رشد جمعیت سریعی برخوردار است و این طرح عظیم برای افق 1420 در نظر گرفته شده است.

با وجود اینکه پروژه «قمرود» برای مردم برخی از شهرها و استان‌های کشور پروژه‌ای حیات بخش بود ولی مردم شهرستان الیگودرز به عنوان یکی از پرآب‌ترین شهرستان‌های استان با اجرای این پروژه از کمبود آب به شدت رنج می‌برند.

این پروژه شاید در نگاه اول از سوی مسئولان وزارت نیرو به نام طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به «قمرود» نام نهاده شده باشد، ولی در واقع این پروژه از روستاهای الیگودرز در استان لرستان آغاز می‌شود و به نوعی آبی که در تونل‌های این طرح انتقال جاری می‌شود، قبل از اینکه آب دز باشد، آب لرستان است.


گرچه از یک سو پروژه انتقال آب «قمرود» موجب خشکی زمین‌های کشاورزی و رودخانه‌های برخی از روستاهای الیگودرز و در نتیجه مهاجرت تعداد زیادی از ساکنان این روستاها شده است ولی از سوی دیگر انتقال آب لرستان به مرکز ایران را می‌توان یکی از پروژه‌های مهم و بزرگی دانست که دارای اهمیت ملی است ولی باید این دو زاویه به دقت و به موازات هم مورد توجه قرار می‌گرفت.

قرار بود بعد از اجرای این پروژه انتقال آب، روستاهای زیان دیده از اجرای آن نیز مورد توجه قرار بگیرند و پروژه آبرسانی به این روستاها در الیگودرز نیز عملیاتی شود، اما همچنان با وجود وعده‌های داده شده 99 روستای شهرستان الیگودرز به دلیل اجرای پروژه «قمرود» دچار تنش شدید آبی هستند و روز به روز شرایط برای زندگی در این روستاها سخت‌تر می‌شود.

تشنگی اهالی سرچشمه انتقال آب «قمرود»

محمد خدا بخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به دیدار نمایندگان لرستان با وزیر نیرو و سخنان وی در این جلسه اظهار داشت: پروژه انتقال آب از استان لرستان در الیگودرز رقم خورد.

وی با بیان اینکه این پروژه تحت عنوان «قمرود» اجرا شد عنوان کرد: سالانه 181 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه‌های دز واقع در شهرستان الیگودرز برای مصرف آب قم، دلیجان و محلات انتقال داده می‌شود.


نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: هزاران میلیارد تومان برای این پروژه انتقال آب هزینه شده است و مردمی که در سرچشمه و مبدا این پروژه هستند دچار تنش آبی هستند.

تنش آبی شدید برای 99 روستای الیگودرز

خدابخشی با تاکید بر اینکه بیش از 99 روستا دچار تنش آبی است و با تانکر آب رسانی می‌شوند افزود: این انصاف نیست، پروژه‌ای شروع شده برای آبرسانی به همین روستاهای زیان دیده از پروژه انتقال آب «قمرود»، هنوز یک روستا از طریق آن آبرسانی نشده است.

وی تاکید کرد: این امر جز مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان است، امیدواریم که وزارت نیرو یک برنامه زمانبندی برای تکمیل این پروژه آب رسانی به این 99 روستا تا پایان سال ارائه دهد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: همه این روستاها دچار تنش آبی هستند و امیدواریم با اجرای این پروژه از آب شرب سالم برخوردار شوند.

روایتی از نیش و نوش یک طرح/«قمرود» در مبدا چه خسارتی برجای گذاشت؟

سد «دهجانی» هم احداث نشد

خدابخشی با بیان اینکه در همان زمان اجرای پروژه انتقال آب «قمرود» تاکید شد که سد «دهجانی» برای تأمین آب الیگودرز احداث خواهد شد گفت: این سد، سد کوچکی است، مطالعات فنی و اقتصادی آن هم انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه در کنار مطالعات فنی و اقتصادی، نیازمند تاییدیه زیست محیطی، پدافند غیر عامل و… هستیم گفت: این امر باید از سوی وزارت نیرو مورد توجه قرار بگیرد.

توقف احداث 12 مجتمع آبرسانی برای تأمین آب روستاها

حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز با اشاره به طرح «قمرود» و روستاهایی که به دلیل اجرای این پروژه با کم آبی مواجه شده‌اند و قرار بوده که تأمین آب شوند اظهار داشت: تقریباً حدود 96 روستا و در ادامه طرح 99 روستا، به دلیل اجرای این طرح دچار تنش آبی و کمبود آبی شدید شدند.

وی با تاکید بر اینکه در سال 95 این روستاها جمعیتی معادل 25 هزار و 532 نفر داشتند و برآورد و افق ما این بود که این جمعیت در سال 1405 به حدود 33 هزار و 907 نفر برسد ادامه داد: سرانه مصرف آب شربی که برای این روستاها نیز مدنظر ما بود حدود 140 لیتر در روز به ازای هر نفر بوده البته این عدد با سایر مصارف پیش بینی شده است.

روایتی از نیش و نوش یک طرح/«قمرود» در مبدا چه خسارتی برجای گذاشت؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه برای آبرسانی به روستاهای یاد شده، احداث 12 مجتمع روستایی در دستور کار قرار گرفت گفت: در گذشته عملیات اجرایی این پروژه‌ها از سوی آب و فاضلاب روستایی شروع شده بود، اما متأسفانه به دلیل یک سری مسائل فنی و اجتماعی سرعت پروژه کند شده بود.

ادامه آب‌رسانی به روستاها توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)

کرموند با اشاره به اینکه این مجتمع‌های آب رسانی با اجرای خطوط انتقال هم همراه است بیان داشت: برآورد شده بود که در سال 97 این مجتمع‌های آب رسانی با اعتبار 655 میلیارد ریال از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی احداث شوند.

وی با تاکید بر اینکه الان پروژه اولویت بندی شده است و خوشبختانه با ورود قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و در قالب انعقاد قرار داد دولت سیزدهم با این قرارگاه برای تأمین آب 10 هزار روستای کشور در بازه زمانی سه ساله، شرایط مطلوبی گرفته است عنوان کرد: بسیج سازندگی به عنوان نماینده این قرارگاه در استان پروژه‌هایی در شهرستان‌های دورود و نورآباد شروع کرده و بخشی از کار در الیگودرز نیز به قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) واگذار شده است.

روایتی از نیش و نوش یک طرح/«قمرود» در مبدا چه خسارتی برجای گذاشت؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه برخی اولویت‌های اجرای این پروژه با برآورد اولیه 564 میلیارد ریال به قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) واگذار شده است افزود: عملیات اجرایی این پروژه‌ها نیز قرار است به زودی در شهرستان الیگودرز شروع شود.

بیش از هزار میلیارد ریال برای ادامه پروژه نیاز است

کرموند با اشاره به اینکه علاوه بر 655 میلیارد ریالی که در سال 97 برآورد شده، این پروژه قطعاً اعتبار بیشتری نیاز دارد ادامه داد: برای اتمام ما بقی اولویت‌ها در این پروژه، حدود هزار و 160 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

وی بیان داشت: بخشی از پروژه آب رسانی به روستاهای الیگودرز به قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) واگذار شده، بخشی از پروژه نیز توسط شرکت پیمانکار شرکت آب و فاضلاب در حال انجام است.

روایتی از نیش و نوش یک طرح/«قمرود» در مبدا چه خسارتی برجای گذاشت؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با تاکید بر اینکه ما خوشبین هستیم که با ورود قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و تجربه این قرارگاه در سطح کشور، این پروژه در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و بخشی از این روستاها را تا پایان 1401 تأمین آب شرب کنیم گفت: تصفیه خانه آب این پروژه تقریباً آماده است، بخش اعظمی از شبکه آن نیز آماده بهره برداری است، یک سری مسائل فنی، تکنیکی و اجتماعی فعلاً اجازه اینکه پروژه به سرعت مدنظر ما برسد، نداده، اما با ورود قرار گاه امام حسن مجتبی (ع) این امید می‌رود که این پروژه در فرآیند و مسیر مناسبی برای بهره برداری قرار بگیرد.

کرموند با تاکید بر اینکه اختصاص اعتبار برای این پروژه در مصوبات سفر رئیس جمهور هم قرار گرفته است گفت: فعلاً میزان اعتبار مشخص نیست، اما با توجه به نگاه مثبت دولت به مقوله آب رسانی روستایی، اعتبار لازم برای این پروژه در نظر قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/251422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

رقیب سرسخت ایران در عراق

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

فعال کردن 350 هزار میلیارد ریال صنایع راکد لرستان نگاه ویژه دولت را می طلبد

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

پاس کروزها را گل کنید

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

قاچاقچی کالا در لرستان 127 میلیارد و 24 میلیون ریال جریمه شد

همدلی نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

116هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

یورو رکورد زد

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

31 پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است

فعالیت 536کانون فرهنگی هنری در لرستان

احداث 216 مدرسه در مناطق محروم لرستان

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

تشکیل قرارگاه هفته معلم در لرستان

راه اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در لرستان

آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در لرستان

بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان

جریمه 3 میلیارد تومانی صنوف متخلف لرستان

تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان