ندای لرستان

آخرين مطالب

کشف کوه‌های عظیم شکر در زیر اقیانوس علمي

کشف کوه‌های عظیم شکر در زیر اقیانوس
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بر اساس یک دستاورد جالب توجه علمی، در زیر امواج خروشان اقیانوس‌ ها ذخایر عظیمی از قند وجود دارد که ما تاکنون از وجود آن بی اطلاع بودیم.

جهان زمینی ما هنوز ناشناخته‌های زیادی دارد، اما وقتی می‌شنویم که در زیر اقیانوس‌های شور جهان دانشمندان موفق به کشف منابع عظیمی از قند شده اند، واقعاً شگفت زدگی ما از حالت معمول خود فراتر خواهد رفت. یک مطالعه جدید مدعی است که علفزار‌های دریایی موجود در کف اقیانوس‌ها می‌توانند مقادیر زیادی از مواد شیرین را در زیر شاخه‌های تکان‌دهنده خود ذخیره کنند.
دانشمندان می‌گویند در تحقیقات خود متوجه شدند که شکر به شکل ساکارز (ماده اصلی شکر که در آشپزخانه استفاده می‌شود) از علف‌های دریایی و در خاک زیر آن آزاد می‌شود، منطقه‌ای که مستقیماً تحت تأثیر ریشه‌ها قرار می‌گیرد و به ریزوسفر معروف است. این بدان معناست که غلظت قند بستر دریا حدود 80 برابر بیشتر از حد معمول است.
این تیم تحقیقاتی می‌گوید بنابراین در سرتاسر جهان، علف‌های دریایی می‌توانند روی 1.3 میلیون تن ساکارز قرار گرفته باشند. به بیان دیگر، این مقدار برای تولید حدود 32 میلیارد قوطی کوکاکولا کافی است، پس ما در مورد کشف منبع قابل توجهی از شکر پنهان صحبت می‌کنیم. نیکول دوبیلیه، میکروبیولوژیست دریایی از مؤسسه میکروبیولوژی دریایی ماکس پلانک در آلمان می‌گوید: «علف‌های دریایی در طول فتوسنتز قند تولید می‌کنند. در شرایط نوری متوسط، این گیاهان بیشتر قند‌هایی را که تولید می‌کنند برای متابولیسم و رشد خود استفاده می‌کنند. اما در شرایط نوری بالا، به عنوان مثال در ظهر یا در طول تابستان، گیاهان بیش از آن چیزی که می‌توانند مصرف کنند یا ذخیره کنند، قند تولید می‌کنند. آن‌ها ساکارز اضافی را وارد ریزوسفر خود می‌کنند که آن را به عنوان یک دریچه سرریز می‌توان درنظر گرفت.»
دانشمندان می‌گویند؛ آنچه شگفت آور است این است که این قند اضافی توسط میکروارگانیسم‌های محیط اطراف بلعیده نمی‌شود. برای جلوگیری از این امر، به نظر می‌رسد که علف‌های دریایی ترکیبات فنلی را به همان روشی که بسیاری از گیاهان دیگر انجام می‌دهند، ارسال می‌کنند. این ترکیبات شیمیایی – که در قهوه و میوه‌ها و همچنین بسیاری از مکان‌های دیگر در طبیعت یافت می‌شوند – عملکرد ضد میکروبی دارند و می‌توانند متابولیسم اکثر میکروارگانیسم‌ها را مهار کرده و سرعت آن‌ها را کاهش دهند.
محققان فرضیه خود را در یک علفزار دریایی واقعی در زیر آب از طریق تکنیک طیف سنجی جرمی آزمایش کردند تا تأیید کنند که این واقعاً همان چیزی است که اتفاق افتاده است. به گزارش فرارو، مگی سوگین، میکروبیولوژیست دریایی از مؤسسه میکروبیولوژی دریایی ماکس پلانک، می‌گوید: «در آزمایش‌های خود، فنول‌های جدا شده از علف‌های دریایی را به میکروارگانیسم‌های ریزوسفر علف‌دریایی اضافه کردیم. نتیجه این بود که ساکارز بسیار کمتری در مقایسه با زمانی که هیچ فنلی وجود نداشت، مصرف شد. مجموعه کوچکی از میکروب‌ها در واقع با وجود فنولیک‌ها از طریق ساکارز رشد کردند». محققان فکر می‌کنند که این «متخصصان میکروبی» شاید در ازای چیزی مانند مواد مغذی که برای رشد به آن‌ها نیاز دارند، به علف‌های دریایی کمک می‌کنند.
علف های دریایی برخی از مهم‌ترین جذ کننده‌های کربن آبی سیاره هستند (کربن گرفته شده توسط اقیانوس‌ها و اکوسیستم‌های ساحلی جهان). به عبارت دیگر یک منطقه از علف‌های دریایی می‌تواند دو برابر بیشتر از جنگلی به همان اندازه در خشکی و 35 برابر سریع‌تر کربن جذب کند. هنگامی که نوبت به محاسبه هزینه‌های جذب کربن از علفزار‌های دریایی می‌شود - که در بین زیستگاه‌های در معرض تهدید روی کره زمین به دلیل فعالیت‌های انسانی و کاهش کیفیت آب است - دانشمندان اکنون می‌توانند ذخایر ساکارز و همچنین خود علف‌های دریایی را نادیده بگیرند.
به زبان ساده اگرچه ما اکنون از وجود این منابع عظیم شکر در زیر اقیانوس‌های خود مطلعیم، اما این اکوسیستم یکی از مهمترین سازوکار‌های طبیعی جهان برای جذب کربن آبی است که بقای حیات در سیاره ما را تنظیم می‌کند. بی شک اکتفا و حفاظت از عملکرد‌های زیست محیطی این اکوسیستم بسیار سودمندتر از منافع تجاری برداشت ساکارز موجود در آن است که در نهایت چند ملیارد قوطی نوشابه دیگر به جهان ما اضافه می‌کند. سوگین می‌گوید: «ما به اندازه زیستگاه‌های خشکی درباره علف‌های دریایی آگاهی نداریم. مطالعه ما به درک بشر از یکی از حیاتی‌ترین زیستگاه‌های ساحلی در سیاره ما کمک می‌کند و نشان می‌دهد که حفظ این اکوسیستم‌های کربن آبی چقدر مهم است.» نتایج این تحقیق در Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

لینک کوتاه:

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است