ندای لرستان

آخرين مطالب

معده انسان می تواند تیغ ها را حل کند علمي

معده انسان می تواند تیغ ها را حل کند
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دانشمندان همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید هستند، چیزی که امروز نمی دانیم، فردا قابل کشف است، بنابراین ما همیشه می‌توانیم دانش خود را گسترش دهیم، البته باید مراقب آن دسته حقایق علمی که در واقع نادرست هستند و فقط برای تحت تاثیر قرار دادن افراد منتشر می‌شوند نیز باشید‌.

18 مورد از حقایق باورنکردنی علمی
1.معده انسان می‌تواند تیغ‌ها را حل کند
اگر زمانی تیغ را قورت دادید، وحشت نکنید. توانایی بدن انسان بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید. اسیدها در مقیاسی از 0 تا 14 رتبه‌بندی می‌شوند -هر چه سطح pH کمتر باشد، اسید قوی‌تر است. اسید معده انسان معمولاً 1.0 تا 2.0 است، به این معنی که PH فوق‌العاده قوی دارد. در مطالعه‌ای که در مجله Gastrointestinal Endoscopy منتشر شد، دانشمندان دریافتند که “قسمت فلزی تیغه یک‌لبه” پس از دو ساعت غوطه‌ور شدن در اسید معده حل می‌شود.
2.اکسیژن زمین توسط اقیانوس تولید می‌شود

ندای لرستان


آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اکسیژن از کجا می‌آید؟ اولین موردی که به ذهن شما خطور می‌کند، احتمالا یک جنگل بارانی است، اما در اینجا یک واقعیت علمی جالب برای شما وجود دارد: به گزارش سرویس ملی اقیانوسی، ما باید از گیاهان دریایی برای هوای تازه تشکر کنیم. پلانکتون‌ها، جلبک‌های دریایی و سایر فتوسنتز‌کننده‌ها بیش از نیمی از اکسیژن جهان را تولید می‌کنند.
3.حیوانات دریایی از میدان مغناطیسی زمین برای جهت‌یابی استفاده می‌کنند

ندای لرستان


حیوانات خشکی که گم می‌شوند، ممکن است نتوانند راه خانه خود را پیدا کنند، اما حیوانات دریایی در این مورد تواناترند. به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از حیوانات، مانند لاک‌پشت‌های دریایی و ماهی قزل‌آلا، توانایی درک میدان مغناطیسی زمین را دارند و می‌توانند از این حس برای جهت‌یابی استفاده کنند. اگرچه این مورد ممکن است شبیه داستان‌ها یا فیلم‌های علمی تخیلی به نظر برسد، اما در واقع یکی از حقایق علمی است.
4.یک ابر ممکن است حدود یک میلیون پوند وزن داشته باشد

ندای لرستان


شاید باورنکردنی بنظر برسد، اما رویاهای دوران کودکی شما برای شناور شدن روی یک ابر ممکن است. طبق گزارش USGS، یک ابر کومولوس متوسط ​​می‌تواند تا یک میلیون پوند ( حدود 453592 کیلوگرم) وزن داشته باشد. این وزن تقریباً به اندازه بزرگ‌ترین جت جهان همراه با بار و مسافر است.
5.خاک پر از زندگی است

ندای لرستان


تنها در یک قاشق چای‌خوری خاک، میکروارگانیسم‌های بیشتری نسبت به تعداد افراد روی کره زمین وجود دارد. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، میلیون‌ها گونه و میلیاردها موجود زنده اعم از باکتری‌ها، جلبک‌ها، حشرات میکروسکوپی، کرم‌های خاکی، سوسک‌ها، مورچه‌ها، کنه‌ها، قارچ‌ها و موارد دیگر در خاک زندگی می‌کنند. این موضوع، باعث می‌شود که خاک بیشترین غلظت زیست‌توده را نسبت به هر نقطه از کره زمین داشته باشد.
6.وقتی موش‌ها را قلقلک می‌دهید آنها می‌خندند‌

ندای لرستان


این موجودات پویاتر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم. وقتی موش‌ها را قلقلک می‌دهند، آنها توانایی «خندیدن» دارند. ویدئویی از نشنال جئوگرافیک نشان می‌دهد که موش‌ها به قلقلک دادن پاسخ مثبت می‌دهند و حتی دست محقق را با بازیگوشی تعقیب می‌کنند.
7.موز رادیواکتیو است

ندای لرستان


در اینجا یک واقعیت عجیب در مورد یکی از میوه‌های مورد علاقه شما وجود دارد. موز حاوی پتاسیم است و از آنجایی که پتاسیم تجزیه می‌شود، میوه زرد را کمی رادیواکتیو می‌کند. اما نگران نباشید! به گفته جو شوارچ، دکتری از دانشگاه مک گیل، برای مرگ در اثر مسمومیت از تشعشعات ناشی از موز، باید ده میلیون موز را یکباره بخورید!
8.آب گرم سریعتر از آب سرد یخ می‌زند

ندای لرستان


این مورد ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما به آن اثر Mpemba می‌گویند. دانشمندان اکنون بر این باورند که این مورد به دلیل سرعت ذرات آب در هنگام گرم بودن که به آنها اجازه می‌دهد راحت‌تر منجمد شوند، اتفاق می‌افتد. بر اساس تحقیقات دانشگاه کارلوس سوم مادرید، اگر صحت آن ثابت شود، این یافته می‌تواند در موارد روزمره مانند خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی نیز اعمال شود.
9.تعداد درختان روی زمین از ستاره‌های کهکشان ما بیشتر است

ندای لرستان


یک واقعیت فضایی جالب وجود دارد که به احتمال زیاد درباره آن نمی‌دانید: کارشناسان ناسا معتقدند که در کهکشان راه شیری احتمالا از 100 تا 400 میلیارد ستاره وجود دارد. با این حال، مقاله‌ای که در سال 2015 که در مجله نیچر منتشر شد، تخمین زد که تعداد درختان در سراسر جهان بسیار بیشتر است: چیزی حدود 3.04 تریلیون.
10.انسان‌ها دارای ژن‌هایی از گونه‌های دیگر هستن

ندای لرستان


ما دوست داریم انسان را برتر از سایر موجودات زنده بدانیم، اما واقعیت این است که ژنوم ما از 145 ژن تشکیل شده و این ژن‌ها از باکتری‌ها، قارچ‌ها، سایر موجودات تک‌سلولی و ویروس‌ها جهش یافته‌اند.
11.ممکن است در سیارات دیگر الماس ببارد

ندای لرستان


اتمسفر نپتون، اورانوس و زحل چنان فشار شدیدی دارند که می‌توانند اتم‌های کربن را متبلور کرده و آنها را به الماس تبدیل کنند. حالا آیا این حقیقت علمی قابل اثبات است؟ بله، محققان توانستند شرایط مشابهی را در آزمایشگاه ایجاد کنند تا ثابت کنند این اتفاق در نپتون و اورانوس رخ می‌دهد. محققان حدس می‌زنند که ممکن است سالانه 2.2 میلیون پوند الماس در بخش‌هایی از زحل ببارد.
12.تقریباً 2.5 میلیارد تی‌رکس بر روی زمین وجود داشت، اما نه به طور همزمان

ندای لرستان


زمانی که انسان‌ها اسکلت کامل تی‌رکس را کنار هم قرار دادند، از اندازه آن شگفت زده شدند. اکنون، به لطف تحقیقاتی که در آوریل 2021 منتشر شد، دانشمندان تصور بهتری از این دارند که دقیقاً چند تی‌رکس زمانی در زمین زندگی می‌کردند. به گفته تیم دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، تقریباً 2.5 میلیارد از این دایناسورها در بیش از 127000 نسل وجود داشته‌اند. آنها با در نظر گرفتن اندازه بدن دایناسور، بلوغ جنسی و نیازهای انرژی به این تخمین رسیدند.
13.آب می تواند همزمان در سه حالت وجود داشته باشد

ندای لرستان


این ویژگی، نقطه جوش سه‌گانه نامیده می‌شود و دما و فشار خاصی است که در آن مواد به طور همزمان به صورت گاز، مایع و جامد وجود دارند. به گفته دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، نقطه سه گانه، که تنها موقعیتی است که در آن هر سه حالت ماده می‌توانند همزیستی داشته باشند، برای هر ماده متفاوت است. آب درست در بالای نقطه انجماد (0.1 درجه سانتیگراد) و در فشار 0.006 اتمسفر به نقطه سه گانه خود می‌رسد.
14.شراره‌های خورشیدی فوق‌العاده قدرتمند هستند

ندای لرستان


به گفته ناسا، انرژی آزاد شدن شراره‌های خورشیدی معادل انفجار یکباره میلیون‌ها بمب اتمی 100 مگاتنی است. بنابراین جای امیدواری است که جو زمین از ما در برابر تشعشعات آنها محافظت می‌کند.
15.پلاستیک می‌تواند به طعم‌دهنده‌ وانیل تبدیل شود

ندای لرستان


بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2021 در مجله Green Chemistry منتشر شد، محققان نحوه تبدیل بطری‌های پلاستیکی را به طعم‌دهنده وانیل بوسیله باکتری‌های مهندسی ژنتیکی یافته‌اند. نویسندگان این مطالعه توضیح می‌دهند که تقاضا برای وانیلین به سرعت در حال رشد است‌. زیرا وانیلین در طیف گسترده‌ای از محصولات غذایی، آرایشی، دارویی، پاک‌کننده و علف‌کش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما انتظار نداشته باشید که به این زودی بستنی با طعم بطری پلاستیکی بخورید: این تحقیق فقط نشان داد که این تبدیل ممکن است، نه اینکه برای مصرف انسان بی‌خطر است یا خیر.
16.احتمال کوررنگی مردان بیشتر از زنان است

ندای لرستان


موسسه ملی چشم توضیح می‌دهد که ژن‌های مسئول شایع‌ترین نوع کوررنگی در کروموزوم X یافت می‌شوند. حتی اگر زنان در یکی از دو کروموزوم X خود دارای این ژن باشند، ژنی که عملکرد مناسبی در کروموزوم دیگر دارد، این از دست دادن را جبران می کند. اگر مردان این ژن را در تنها کروموزوم X خود به ارث ببرند، کوررنگ خواهند شد.
17.خفاش‌ها از بیشتر ویروس‌ها بیمار نمی‌شوند

ندای لرستان


و بله! این شامل ویروس‌ کرونا نیز می‌شود. خفاش‌ها می‌توانند ویروس‌ها را منتشر کنند، اما طبق تحقیقات انجام شده توسط کمیسیون اروپا، آنها دارای ژن‌های زیادی هستند که مسئول فعالیت ضد ویروسی هستند و آنها را از خطر دور نگه می‌دارند. یک استثنا در این مورد، هاری است. اگرچه به گفته توماس کپلر، دکترای میکروبیولوژی دانشگاه بوستون، خفاش‌ها گهگاه به هاری مبتلا می‌شوند، اما به ندرت از بیماری می‌میرند.
18.انسان قادر به تولید سم است

ندای لرستان


باور کنید یا نه، در حالیکه انسان‌ها در حال حاضر زهر تولید نمی‌کنند، از نظر فنی قادر به انجام آن هستند. بر اساس مقاله‌ای که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده‌است، در واقع، همه خزندگان و پستانداران این قابلیت را دارند. اساساً، ما تمام ابزارهای مورد نیاز را داریم. اما این موضوع که چه حدی از تکامل لازم است که ما را به نقطه فعالسازی برساند، مشخص نیست.
ما در دینو امیدواریم که این حقایق علمی برای شما جالب بوده باشد. آیا هیچکدام از موارد بالا را می‌دانستید؟ به نظر شما کدام مورد عجیب‌تر بود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/248491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان