ندای لرستان

آخرين مطالب

‌حاشیه‌های به حاشیه رفته مقالات

‌حاشیه‌های به حاشیه رفته
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- با ورود به محله حاشیه نشین کوی علی‌آباد و حضور مسئولین با سیل درخواست‌ها و گلایه‌های اهالی مواجه شدم، یکی از نم خانه‌اش، یکی از نشست خانه یکی از نبود لوله فاضلاب، یکی از نبود اسم مناسب برای کوچه پس کوچه‌ها، یکی از نداری و بیکاری و یکی از توجه کمتر نهادهای حمایتی سخن می‌گفت، مانده بودم با وجود این همه درخواست وظیفه‌ام به عنوان یک خبرنگار و کنش‌گر چه می‌تواند باشد که بخشی از آلام این اهالی که در زیر پوست شهر سکنی گزیدند را برطرف کنم، دست به گوشی موبایل شدم و بخشی از صحبتهای اهالی را ضبط کردم تا مستندی باشد برای تصمیم‌گیری مسئولین اجتماعی و امنیتی شهرم.  کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرم آن‌قدر پردرد است که می‌توان  در وصفش دردنامه‌ای نوشت  و برای کنکاش این مشکلات باید صفحات آن را ورق بزنی تا ببینی و باور کنی آنچه تا به امروز از چشمانت پنهان مانده است.  

منزل بسیاری از اهالی به دلیل نداشتن توان بازآفرینی  تبدیل به مخروبه شدند

در این خصوص رسول پاکدل، فعال اجتماعی و از اهالی محله کوی‌علی‌آباد به ایسنا گفت: در مجموع 2365 نفر در محله کوی علی‌آباد و شمشیرآباد ساکن هستند؛ در محله کوی علی‌آباد 380 خانوار ساکن هستند و متاسفانه 340 واحد مسکونی این محله فاقد سند بوده قولنامه عادی دارند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی این محله بافت فرسوده آن است و متاسفانه اکثر منازل به دلیل فرسودگی در حال تخریب هستند و بسیاری از اهالی به دلیل نداشتن توان بازآفرینی منزل، تبدیل به مخروبه شدند.

پاکدل بیان کرد: یکی از مطالبات اهالی محله این است که اداره کل راه و شهرسازی لرستان برای سنددارکردن واحدهای مسکونی حمایت لازم را داشته باشد تا این افراد بی‌بضاعت که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند بتوانند از تسهیلات مسکن این نهادهای حمایتی برای بازآفرینی و بازسازی منزل مسکونی خود استفاده کنند.

این فعال اجتماعی افزود: محله کوی علی‌آباد به لحاظ قرار گرفتن در جوار منطقه گردشگری بام لرستان بهترین موقیعت جغرافیایی را برای حضور گردشگر دارد و چنانچه با بازآفرینی و حل مشکلات محله معابر باز شود اتفاقات خوبی به لحاظ درآمدزایی رقم خواهد خورد.

واحدهای مسکونی کوی علی‌آباد خرم‌آباد فاقد سند هستند

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه واحدهای مسکونی کوی علی‌آباد خرم‌آباد فاقد سند هستند اهالی نمی‌تواند از تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند و انبوه‌سازان نیز رغبت برای انجام کار ندارند.

پاکدل بیان کرد: در حال حاضر بیش از 125 خانواده این محله تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و 51 خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند و به لحاظ اقتصادی و معیشتی با مشکلاتی مواجه‌اند که نیازمند توجه و اهتمام ویژه مسئولین برای حل مشکلات آنان هستیم.

این فعال اجتماعی یکی از مطالبات اهالی محله را فضای ورزشی برشمرد و با بیان اینکه محله کوی علی‌آباد در جوار شورای اسلامی شهر و هلال‌احمر استان واقع شده و انتظار می‌رود سالن ورزشی این دو ارگان حداقل یک روز در هفته در اختیار جوانان محله قرار گیرد، افزود: انتظار داریم آموزش و پرورش و شهرداری خرم‌آباد پای کار بیایند و اماکن ورزشی خود براساس برنامه‌ریزی حتی اگر امکان دارد به مدت یک روز در هفته در اختیار جوانان این محله قرار دهند.

کوی علی‌آباد مانند سایر محلات حاشیه‌ای استان مهاجرپذیر نیست

وی با بیان اینکه کوی علی‌آباد مانند سایر محلات حاشیه‌ای استان مهاجرپذیر نیست و اهالی بخاطر قدیمی بودن و اینکه سالیان سال در همسایگی هم قرار داشتند وابستگی دارند و این محله بیشتر مهاجرفرست است، گفت: در این محله 43 معتاد بومی وجود دارد و البته چندین مخروبه نیز وجود دارد که به محلی برای حضور موقت معتادین مواد مخدر تبدیل شده و آنان پس از مصرف آنجا را ترک می‌کنند.

پاکدل با بیان اینکه در کوی علی‌آباد کلانتری وجود دارد، اظهار کرد: در بعد امنیتی در این محله کارهای خوبی انجام شده و بسیج به صورت شبانه‌روزی در محله گشت‌زنی دارد و امنیت آنجا را تامین کردند.

 مدیر موسسه خیریه باب الحوائج محله کوی علی‌آباد با اشاره به اینکه ایرادی که بر دستگاه‌های اجرایی وارد بوده این است که هر دستگاهی برای حل مشکل محله به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند در صورتیکه اگر آنها موازی کاری نکنند و با هماهنگی لازم و هم‌افزایی خدمات خود را ارائه دهند بسیاری از مشکلات محله برطرف خواهد شد، ادامه داد: نیاز است شورایی با حضور دستگاه‌هایی که در این محله فعال هستند تشکیل تا کارها با هماهنگی بیشتری انجام شود.

قرار دادن اسامی منفی روی مناطق حاشیه‌ای طرد اجتماعی  ساکنین آنجا را به دنبال دارد

در این خصوص دکتر مجتبی ترکارانی، دکتری جامعه شناسی با بیان اینکه به لحاظ منظر اجتماعی مناطق حاشیه‌ نشین و دارای اسکان غیررسمی را نباید با عنوان‌های منفی نامگذاری شود، گفت: بسیاری از جامعه‌شناسان شهری معتقدند که قرار دادن اسامی منفی روی مناطق حاشیه‌ای سبب طرد اجتماعی افراد ساکن در این مناطق می‌شود و ضرورت دارد اسامی خنثی بکار گرفته شود  تا ارزیابی و قضاوت منفی با این عنوان‌های منفی سبب نشود افراد طرد اجتماعی شوند.

وی با بیان اینکه باید از واژه مناطق دارای اسکان غیررسمی به جای مناطق حاشیه‌ای استفاده شود، ادامه داد: ساکنین این مناطق با شنیدن یک سری اسامی منفی روی محله خود احساس انزوا، ایزوله شدن و جداشدگی می‌کنند و همین امر سبب طرد آنها از جامعه می‌شود.

حق ساکنان حاشیه‌نشین در برنامه شهری و توسعه پایدار به صورت سیستماتیک دیده شود

این دکتری جامعه شناسی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی تاثیر خود را به کل اجتماع نشان می‌دهد و نتیجه آن به جامعه بر می‌گردد و اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید کرامت، حق و حقوق آنها را نسبت به شهر رعایت کنند و سهم این شهروندان را از رفاه و آبادانی ارائه دهیم، بیان کرد: حق ساکنان و شهروندان حاشیه‌نشین در برنامه شهری و توسعه پایدار باید بصورت سیستماتیک دیده و جامعه به نیازهای آنان توجه کند.

ترکارانی با اشاره به یک سری راهکارها در بحث حاشیه‌نشینی افزود: دولت باید به مناطق حاشیه‌ای توجه کند و یک سری خدمات و زیرساخت‌های اساسی را همانطوریکه در مابقی قسمت‌ها شهر ارائه می‌دهد به آنان نیز ارائه دهند.

وی بیان کرد: اگر کسی واحد خود را به صورت قانونی در مناطق حاشیه‌ای ساخته نباید قربانی یک سری افراد که مبادرت به احداث غیرقانونی واحدهای مسکونی کرده، شود و دولت باید راهی برای برون رفت از این مشکل پیدا کند و نباید اهالی این مناطق را در برزخ بلاتکلیفی رها کرد و دولت وظیفه دارد تا حد امکان خدمات را ارائه دهد بدون اینکه سبب تشویق افراد به ساخت مسکن غیرقانونی شود.

افزایش مشارکت اجتماعی اهالی ساکن مناطق حاشیه‌ای

این دکتری جامعه شناسی اضافه کرد: در عین حالی که ضرورت دارد به مطالبات این افراد را پاسخ دهیم باید بتوانیم سطح مشارکت اجتماعی آنان را نیز افزایش دهیم.

ترکارانی با بیان اینکه مناطق و محلاتی در استان وجود دارد که به خاطر جانمایی نامناسب و دوری از شهر خود به حاشیه تبدیل شدند نظیر مسکن مهر کمالوند که فقدان جاده دسترسی، نوع امکانات و خدمات آموزشی، رفاهی و مکان تفریحی سبب ایجاد مشکلاتی برای اهالی این مناطق شده است، افزود: مناطق فقیرنشینی در استان وجود دارد که سطح درآمدی مشاغل آنها پایین است و مهاجرپذیر هستند و افرادی از روستاها و سایر مناطق مختلف شهر در آنجا سکنی گزیدند و نتوانستند خود را با اقتصاد شهر و مشاغل موجود سازگار کنند نمونه آن محلات پشت‌بازار و اسدآبادی است که به لحاظ فیزیکی در داخل شهر قرار دارند اما فقیرنشین هستند.

این مدرس دانشگاه گفت: همچنین محلاتی داریم که فاقد دسترسی به امکانات هستند و به صورت غیررسمی و  نامناسب ساخته شدند که نمونه آن کوی علی‌آباد است و مسیری برای عبور خودرو، اورژانس و آمبولانس برای مواقع ضروری ندارند.

ترکارانی ادامه داد: برای جلب مشارکت مردم در مناطق حاشیه‌نشین سالیان سال است که مردم فکر می‌کنند دولت باید خواسته‌های آنان را برآورده کند و این سبب شده که خواسته‌ها و نوک پیکان مطالبات به دولت برمی‌گردد و همه فکر می‌کنند دولت باید همه کارها را انجام دهد و این باعث شده اهالی دچار یک درماندگی آموخته شده شوند و حتی برای انجام کوچکترین کار خود به مشارکت اجتماعی تمایلی ندارند و این سبب شده هیچ کاری را مردم انجام ندهند.

این دکتری جامعه‌شناسی بر افزایش سطح مشارکت اجتماعی ساکنین محلات تاکید داشت و اضافه کرد: دولت باید کمک کند با همکاری دفاتر تسهیل‌گری، انجمن‌ها، سمن‌ها و نهادهای دولتی مشارکت اجتماعی را بالابرد و این مردم باید توانمند شوند تا کارهای خود را انجام و ناتوانی خود را به توانمندی تبدیل کنند.

نگاه خیریه‌ای به مناطق حاشیه‌نشین عوض شود

وی با تاکید براینکه نگاه خیریه‌ای به مناطق حاشیه‌نشین عوض شود و اگر می‌خواهیم در جامعه مسائلی را به صورت ریشه‌ای و بنیادی حل کنیم، باید از این  نگاه‌های خیریه‌ای و برخی نگاه‌های فقیرپروری و رایگان‌خواهی اجتناب کنیم، عنوان کرد: باید به جامعه آموزش دهیم توانمند بوده و عزت نفس داشته باشد و زمینه کار مناسب را برای آنان فراهم کنیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: تمام رسالت ما به تهیه چندین بسته در قالب سبد کالا، کارت هدیه و کمک نقدی به این افراد خلاصه نمی‌شود چراکه مشکلات و پیامدهایی که حاشیه‌نشینی به شهرها انتقال می‌دهد مشکلات اجتماعی و فرهنگی است.

ترکارانی گفت: یکی از پیامد اجتماعی به این معناست که یک سری از افراد با عنوان‌های منفی خطاب می‌شوند و این سبب می‌شود که آنان طرد اجتماعی شده و آرام آرام خود را از شهر جدا و دور می‌کنند و اهالی این مناطق احساس می‌کنند مناطق مختلف شهر به آنان نگاه تحقیرآمیز دارند.

این دکتری جامعه‌شناسی افزود: دختران و پسران مناطق حاشیه‌نشین حتی با داشتن شرایط خوب قربانی نگاه‌های تحقیرآمیزی می‌شود که از بیرون به آنها وارد شده و این باعث طرد آنان علیرغم شایستگی و توانایی که دارند می‌شود.

وی بیان کرد: منزلت اجتماعی که این افراد در درون محلات کسب می‌کنند منزلتی مناسب نبوده و این باعث شده اهالی خود را در جایگاه پایین‌تری از طبقات دیگر قرار دهند.

افرادی که در این مناطق فقیرنشین زندگی می‌کنند لزوما افراد مشکل‌داری نیستند

ترکارانی گفت: مساله فرهنگی جامعه این است که محلات حاشیه‌نشین را با دسته‌بندی و تقسیم‌بندی افراد براساس مناطق جغرافیایی افراد را تحقیر می‌کنند و ضرورت دارد این نگاه تغییر کند، این مهم انجام کارهای فرهنگی را می‌طلبد چراکه ساکنینی که در مناطق فقیرنشین زندگی می‌کنند لزوما افراد مشکل‌داری نیستند نباید به آنان برچسب زد و قضاوتشان کرد؛ مناطق حاشیه‌نشینی را نباید با برچسب‌هایی نظیر آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد و ... خطاب کرد و باید این نگاه تغییر داده و تعدیل شود.

این مدرس دانشگاه به مسائل اقتصادی مناطق حاشیه‌ای پرداخت و بیان کرد: افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند از اقتصاد و معیشت خوبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند جذب مشاغل قابل قبولی شوند و معمولا به جمع‌آوری زباله و یا کارگری و مشاغلی که منزلت اجتماعی ندارند و درآمدشان پایین است رغبت می‌کنند.

این دکتری جامعه‌شناسی تصریح کرد: متاسفانه در برنامه‌ریزی شهری نیز این مناطق کمتر دیده  و به آنان کمتر پرداخته و توجه شده است.

بسیاری از کاندیداها برای اخذ بیشتر رای از مناطق حاشیه‌ای به صورت ابزاری استفاده می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها در شهرهای استان بیشتر امکانات خود را به مناطقی می‌برند که افراد صاحب نفوذتری دارند و آنان دارای ساختار و نفوذ بیشتری در شهرداری و شورای شهر هستند و متاسفانه شاهد توزیع امکانات نابرابر در این مناطق هستیم.

ترکارانی بیان کرد: در خیلی از مناطق، در فصول سیاسی بسیاری از افراد و کاندیداها برای اخذ بیشتر رای از مناطق حاشیه‌ای به صورت ابزاری استفاده می‌کنند به عنوان نمونه محله‌ای را آسفالت می‌کنند و پس از جلب آرای مورد نیاز پروژه را رها می‌کنند درحالیکه باید این مناطق در برنامه‌ریزی شهری و توسعه پایدار دیده شوند چراکه نادیده گرفتن آنها سبب بروز آسیب‌های اجتماعی فرهنگی و اقتصادی شده که دامن شهر را می‌گیرد و افراد در این مناطق به خاطر سرخوردگی به سرقت و خشونت روی می‌آورند و تاثیر آن در کل جامعه مشهود خواهد بود.

به حاشیه‌نشینی به مثابه یک عارضه شهری نگریسته می‌شود و اکثر حاشیه‌نشینان مهاجران از روستاهایند که برای فرار از بیکاری و فقر با هزاران آمال و آرزو جلای وطن کرده‌اند، اما به علت عدم تمکن مالی و پایین بودن تحصیلات و مهارت نتوانسته‌اند جذب نظام اقتصادی و اجتماعی شهر شوند و لذا به حاشیه شهر رانده و قشر فقیر را تشکیل می‌دهند؛ فقرایی که نیازهایی دارند و قادر به برآورده کردن آنها از راه مشروع و قانونی نیستند و به راه‌های نامشروع برای تامین نیازهای خود متوسل می‌شوند و این تازه صفحه نخست دفتر انحراف و آسیب‌های اجتماعی است.

 

 شاه‌بیت برون رفت از مسائل حاشیه‌نشینی ایجاد اشتغال و توانمندسازی اهالی آن مناطق

در این خصوص مجید کیانپور کارشناس عمران، شاه‌بیت برون رفت از مسائل حاشیه‌نشینی را ایجاد اشتغال و توانمندسازی اهالی آن مناطق عنوان کرد و با بیان اینکه حاشیه‌نشینی و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی نتیجه مهاجرت افراد از روستا به شهر و از شهرهای کوچک به بزرگ به دلیل نبود تمکن مالی است، بیان کرد: هرچه روی اشتغال و مشاغل پایدار کار شود تا توان اقتصادی اهالی این محلات افزایش یابد قطعا مهاجرت و به دنبال آن حاشیه‌نشینی کمتر خواهد شد.

ایجاد زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی لازم در سکونتگاه‌های غیررسمی

کیانپور بر ایجاد زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی لازم در سکونتگاه‌های غیررسمی تاکید کرد و با بیان اینکه باید امکانات و استانداردها در حد حداقل‌ها مهیا شود، تا اهالی این مناطق در بحث مدرسه، مراکز آموزشی و بهداشت به محل دیگر نقل مکان نکنند، افزود: باید تاسیسات زیربنایی و روبنایی نظیر کتابخانه و مدرسه، مراکز تجاری و اداری و خدمات در این محلات را به استانداردهای شهری نزدیک کنیم و کمک به توانمندسازی مناطق صورت گیرد.  

این کارشناس عمران بیان کرد: حاکمیت و نظام تلاش زیادی کردند که خدمات را در این مناطق ارتقا دهند و در راستای توسعه اماکن ورزشی، آموزشی، بهداشتی و مراکز فرهنگی تلاش شده است.

کیانپور اظهار کرد: می‌طلبد در لرستان از ظرفیت‌های کشور برای برون رفت از این مسائل استفاده شود و دستگاه‌های اجرایی توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند.

وی گفت: مساله حاشیه‌نشینی فرابخشی است و دستگاه‌های اجرایی باید با مشارکت گروهی و جمعی پای کار بیایند و هرکدام خدماتی را انجام دهند و این مهم استمرار پیدا کند.

38 محله و پهنه‌های حاشیه‌نشین با 901 هکتار مساحت در لرستان 

در این خصوص وحیدکرم‌الهی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، اظهار کرد: در لرستان 38 محله و پهنه‌های حاشیه‌نشین با 901 هکتار مساحت وجود دارد.

وی افزود:  براساس میانگین پنج شهر استان، این تعداد مناطق حاشیه‌نشین هشت درصد مساحت کل شهر را تشکیل می‌دهند که جمعیتی بالغ بر 193 هزار و 358 نفر در این مناطق ساکن هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: سالیان گذشته مجمع عمومی سازمان ملی زمین و مسکن مصوبه‌ای مبنی بر اینکه اراضی دولتی که ساخت و ساز در آنها انجام شده با فرمول و شاخص به مالکین اعیانی واگذار شود که تا سال 99 این مصوبه اجرایی شد اما دیوان عدالت این مصوبه را ابطال و جلوی واگذاری را گرفت و این مصوبه مشمول کسانی بود که تا سال 1383 ساخت و ساز کرده بودند.

وی اضافه کرد: تعداد زیادی پرونده در این راستا تشکیل شد و پیگیری‌های لازم از طریق مجلس انجام شد تا مصوبه فوق در به عنوان قانون در مجلس مطرح شود و آن را ابطال نکنند.

کرم‌الهی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و با توجه به اینکه در سال 94 یگان حفاظت از اراضی  تشکیل شده لذا  افرادی که تا آن زمان ساختند مشمول قانون فوق شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: خوشبختانه در تبصره 11 بند «ک» قانون بودجه 1401، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شده است که اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از سال 1394 به تصرف اشخاص درآمده است و براساس طرح‌های مصوب شهری ساخت وساز صورت گرفته است و در حال بهره‌برداری  است را به مالکین اعیانی واگذار کنند و آیین‌نامه اجرایی این بند سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.  

وی بیان کرد: براساس این مصوبه چنانچه زمین دولتی بوده و تا سال 94 ساخت و ساز روی آن انجام شده این بند اجازه می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی برای این مالکین سند صادر کند و با ابلاغ آیین‌نامه آن به استان‌ها نحوه صدور سند ابلاغ خواهد شد.

کرم‌الهی اضافه کرد: مطابق برنامه دولت در خصوص بازآفرینی 2700 محله ظرف ده سال ( 270 محله در سال) از سال 95 تا 98 در مجموع 19 محله در پنج شهر خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز انتخاب شدند و برنامه‌هایی شامل توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس محله‌ای، ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقا فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمروی عمومی، تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌ای در حال اجراست.

اهالی مناطق حاشیه‌نشین احساس کنند که دولت مردمی و انقلابی پای کار آمده است

در این خصوص دکتر بهرام ستاری‌ دستنایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: ضرورت دارد با وجود گذشت چهل سال از انقلاب و عدم توجه به برخی از نقاط، حاشیه‌های به حاشیه‌رفته را بازیابی کنیم و بتوانیم براساس آن رسالتی که بر عهده دولتمردان است گام برداریم.

وی با بیان اینکه براین اساس از این منطقه حاشیه‌نشین کوی علی‌آباد و سایر مناطق حاشیه‌ای خرم‌آباد بازدیدی داشته باشیم که البته تاکنون شش نقطه را بازدید کرده و دو نقطه دیگر را باید بازدید کرد، اضافه کرد: شاید هشت نقطه حاشیه‌نشین در خرم‌آباد و چندین نقطه در کل استان، می‌توان یک نسخه پیچید اما باید براساس ویژگی هر محله و منطقه در ابعاد و تنوع گوناگون نسخه پیچیده شود.

 وی بیان کرد: این بازدیدها با این هدف است که اهالی این مناطق حاشیه‌نشین احساس کنند که دولت مردمی و انقلابی آقای دکتر رئیسی پای کار آمده است.

ستاری‌ دستنایی افزود: این تعمیر و ترمیم‌ها که به نوعی تسکین دهنده‌ است باید تا آغاز کار اصلی در بحث نقاط آسیب‌پذیر را ادامه دهیم.

بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌نشین عوارض انسانی و امنیتی را به دنبال دارد

این مقام مسئول از تشکیل شورایی متشکل از همه عوامل تصمیم‌گیرنده به وِیژه حوزه عمرانی با سه رویکرد خبرداد و با اشاره به اینکه بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌نشین عوارض انسانی و امنیتی و مشکلاتی از این قبیل را برای ما به دنبال دارد، خاطر نشان کرد: شاید قسمت اعظم کار در این مناطق حاشیه‌نشین عمرانی باشد اما آنچه که بسیار مهم بوده این است که اهالی این مناطق که سرمایه‌های مختلف در مشارکت‌های اجتماعی هستند به یک فضایی بفرستیم که این تسکین‌بخشی در درازمدت رفاه خوبی برای آنان باشد؛ لذا گام اول بازدید میدانی از این مناطق است که در حال انجام است.

با از بین رفتن بافت فرسوده، اهالی  مناطق حاشیه‌نشین صاحب خانه شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه در گام دوم، سه پیشنهاد را باید در دستور کار قرار دهیم، بیان کرد: معتقدم در گذشته هم می‌شد کارهای خوبی را انجام داد؛ در مسکن مهر، جهش مسکن و مسکن ملی که امروز آغاز شده با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم فضایی را ایجاد کنیم که  با از بین رفتن بافت فرسوده، اهالی این مناطق حاشیه‌نشین صاحب خانه شوند و تعهدات ساخت مسکن را به انجام رساند.

وی تاکید کرد: این موارد مطرح شده در دستور کار شورای مسکن استان قرار خواهد گرفت تا برخی از نقاط شهری و آسیب دیده را به عنوان تمرکز استفاده و مابقی را ساکن کنیم.

ستاری دستنایی  گفت: تا زمانیکه این طرح را در دستور کار قرار می‌دهیم، راه و شهرسازی و ثبت اسناد استان را در جلسه گذشته، مامور کردیم چنانچه متقاضیانی که متعارض ندارند نسبت به صدور سند آنان اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: همچنین در جاهایی که معارض وجود دارد مساله را حل و فصل کنند.

اگر در مناطق حاشیه‌نشین و بافت فرسوده زمین مربوط به دولت است باید این موضوع مرتفع شود

ستاری دستنایی افزود: در این بازدیدها از مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده، کسیرا ندیدیم معترض باشد اگر هم زمین مربوط به دولت است باید این موضوع را حل و پاسخگوی مردم باشیم.

وی گفت: در گام دوم باید سند برای منازل اهالی مناطق مذکور صادر و در گام سوم وظیفه دستگاه‌های امنیتی، بسیج و سازمان‌های حمایتی این است که اجازه ندهند مردم مناطق مستضعف و مستمند به لحاظ امنیتی با مشکل مواجه و از نظر معیشتی در مضیقه باشند.

ایجاد تحول در مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده ظرفی یکی دوسال آینده

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان تاکید کرد: همه این اقدامات باید ظرف یکی دو سال آینده  منجر به ایجاد تحولی در این مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده شود.

ستاری دستنایی تصریح کرد: عزم همه ما مسئولین که امروز در این مناطق حضور یافتیم و بازدیدهایی را انجام و پای صحبت اهالی این مناطق نشستیم این است که در یک کلام حاشیه‌های به حاشیه رفته را به درون شهر برگردانیم.

قصه زندگی افراد ساکن در مناطق حاشیه‌نشین لرستان تراژدی کاملی است که اگر مدیریت شهری و حتی استان بصورت اورژانسی به آن نپردازد و راهبردی اساسی برای آن لحاظ نکند پیامدهای آن دامنگیر همه شهر خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/248413/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل