ندای لرستان

آخرين مطالب

ونایی بروجرد مقصدی برای مسافران نوروزی مقالات

ونایی بروجرد مقصدی برای مسافران نوروزی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- ویژگی بارز این روستا ظرفیت آن در گردشگری کشاورزی، مواد خوراکی و فرآوری خوراک ها است بطوری که در این منطقه خیار مزرعه ای و یا انواع سبزیجات همچون کلم کشت می شود تا با آنها خیارشور و انواع ترشی و لواشک تهیه شود، این روستا در همه ایام سال بخصوص در ایام نوروز، مقصد گردشگران و مسافران بسیاری است و بسیارند افرادی که خانه های خود را بصورت چند روزه به مسافران اجاره می دهند.

منطقه سرسبز و بکر ونایی از جمله مناطق پر جاذبه بروجرد به شمار می رود که اغلب گردشگران با نام آن آشنا هستند و دوست داران کوهپیمایی و کوهنوردی اوقات خوشی را در این مکان سپری می کنند، پوشش گیاهی غنی این شهر بخصوص در بهار و تابستان همواره مورد توجه اهالی و گردشگران است، رویش گیاهان معطر دارویی و خوراکی همانند پونه، بابونه، گون و میخک وحشی مشاهده می شود که مورد توجه علاقه مندان به طبیعت قرار می گیرد.

منطقه ونایی در شمال غربی بروجرد واقع شده است که از جمله جاذبه های گردشگری آن ‎ 10کوه و قله مرتفع از جمله هجده یال، سه کوزان، والاش، برنجه و هیگره است.

وجود چشمه‌سارهای جوشان همچون آب سفید، دو روزنه و طوطیا در این منطقه علاوه بر تاثیری که در سرسبزی و رونق کشاورزی این منطقه دارد، طراوت خاصی را با صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه‌ها بهاری و خنکی نسیم دشت‌ها در مقابل چشم گردشگران فراهم می کند.

تولید خیار مرغوب در این منطقه باعث شده که کارگاه های  تولید خیار شور فعالیت کنند، فرآورده‌های دامی این منطقه نیز به دلیل کیفیت آب و هوا مطلوبیت بالاتری در مقایسه با دیگر مناطق دارد و اغلب اهالی این روستا به تهیه دوغ و کره محلی اقدام می کنند و به مسافران و گردشگران این منطقه عرضه می کنند.

یکی از مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد آماده نبودن زیرساخت های گردشگری است در این خصوص باید یادآور شد؛ در حوزه مناطق نمونه گردشگری قاعده بر این است که سرمایه گذار بخش خصوصی برای فراهم کردن تاسیسات و تمامی نیازهای گردشگری آن منطقه ورود کند ولی از آنجایی که ونایی منطقه ای کوهستانی با اراضی کم و بصورت خرده مالکی است سرمایه گذار نمی تواند ورود کند که صفر تا صد منطقه گردشگری را مطابق استانداردهای لازم انجام دهد.

مسافرانی که به این منطقه می آیند در صورت تمایل به اسکان چند روزه در این منطقه با مشکلاتی مواجه هستند که علت آن فراهم نبودن زیرساخت های لازم و استاندارد گردشگری است.

در این خصوص یکی از مسافران این منطقه می گوید: باید زیرساخت به گونه ای فراهم شود که گردشگری که هدفمند به ونایی می‌آید در مسیر رسیدن به آنجا توقف کند و حتی در این مسیر شرایط برای اقامت شبانه او فراهم باشد.

وی می افزاید: هر چند افرادی خانه های خود را به مسافران اجاره می دهند اما این مقدار کافی نیست و لازم است خدمات دهی بهتری در این زمینه صورت گیرد.

یکی دیگر از مسافران می گوید: جاده منتهی به ونایی جاده ای کم عرض و پر پیچ وخم است و برای افرادی که آشنایی به این جاده ندارند می تواند خطر آفرین باشد.

یکی دیگر از مسافران منطقه ونایی از مشکلات آنتن دهی این منطقه می گوید و اینکه موبایل به سختی آنتن می دهد و بهتر است برای رفع این مشکلات هم چاره‌ اندیشی شود.

شهردار ونایی با اشاره به استقبال خوب مسافران نوروزی گفت: با توجه به استقبالی که گردشگران از این منطقه دارند، موضوع تعریض جاده ونایی چند سال است که مطرح شده اما متاسفانه هنوز عملی نشده است.

امیر دبیری فر افزود: ونایی دارای جاده ای باریک با پیچ های تندی است که قطعا حل این مشکلات می تواند به رونق بیشتر گردشگری این منطقه کمک کند، ضرورت این مسئله از این نظر اهمیت دارد که ونایی همیشه حتی در تعطیلات آخر هفته میزبان مسافرانی از جاهای مختلف است و در ایام نوروز تردد در آن مسیر بیشتر می شود.

دبیری فرد گفت: ونایی حدود 6 هزار و 290 نفر جمعیت دارد که با ابلاغیه وزارت کشور از مرداد سال 1400 به شهر تبدیل شده و از جاذبه های گردشگری بالایی برخوردار است که مورد توجه  گردشگران قرار دارد، شهرداری آمادگی کامل دارد با افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این منطقه داشته باشند همکاری کند.

وی افزود: در زمینه تولید خیار شور و انواع دیگر ترشیجات، شهر ونایی از ظرفیت های خوبی برخودار است که در راستای فروش بیشتر این محصولات و توسعه گردشگری بر مبنای این ظرفیت ها، موضوع احداث ناحیه صنعتی ونایی مطرح شده است.

دبیری فرد بیان کرد: شهر ونایی در محورهای مختلفی از جمله تله کابین و بوم گردی، از ظرفیت های خوبی برخودار است که در صورت ورود سرمایه گذار می تواند در رونق اقتصادی این منطقه تاثیر زیادی داشته باشد.

شهردار ونایی گفت: با توجه به تردد کوهنوردان می توان پیشنهاد ایجاد خانه کوهنوردان را در این منطقه داد که این موضوع هم می تواند در کنار فرآوری محصولات مختلف کشاورزی به رونق گردشگری این منطقه منجر شود.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد نیز در خصوص رونق گردشگری در ونایی گفت: ونایی که از مرداد سال گذشته به شهر تبدیل شده است علاوه بر داشتن محصولات ویژه کشاورزی و فرآوری آنها، در کنار آب و هوای مطلوبی که دارد همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

حجت اله یارمحمدی در خصوص مشکلات زیرساختی گردشگری ونایی گفت: ورود بخش خصوصی و سرمایه گذار برای این منطقه گردشگری کار بسیار سخت و دشواری است ولی با توجه به اینکه خود مردم این منطقه درک درستی از گردشگری و پذیرش گردشگر دارند و در عین حال برای اینکه گردشگری جایی در سبد زندگی اهالی ونایی داشته باشد زمین های امتداد رودخانه محل خوبی است تا اقداماتی برای جذب گردشگر انجام دهند.

وی افزود: باوجود شرایط دشوار از قبیل قرار گرفتن اراضی در حریم راه، رودخانه و واقع شدن اراضی در حریم کابل فشار قوی برق اما بسیاری از اهالی منطقه در فضای نسبتا خوبی  به ارائه خدمات می پردازند.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: منطقه ونایی بروجرد به لحاظ دارا بودن محصولات خوب کشاورزی و اقداماتی که در فرآوری این محصولات بخصوص خیار شور دارد، علاوه بر ارائه خدمات گردشگری، آمار بیکاری این منطقه در مقایسه با سرانه بیکاری شهرستان بروجرد کمتر است.

یارمحمدی با اشاره به بنای مسجد روی آب در این منطقه گفت: هر چند بنای این مسجد تاریخی نیست ولی به لحاظ اینکه از زیر این مسجد یک رودخانه عبور می کند بسیار مورد توجه گردشگران است .

تکاپو و جریان زیبای زندگی را در ونایی در ایام تعطیلات نوروز به وضوح می توان احساس کرد بخصوص که بیشتر خانواده ها در بروجرد که میزبان مسافران نوروزی و اقوام خود در شهرهای دیگر هستند به همراه مسافران و مهمانان خود از ساعات اولیه صبح راهی این منطقه می شوند تا با نشستن در کنار رودخانه و چشمه‌های پر آب آن اوقاتی خوش را در خلوت طبیعت سپری کنند.
یکی از ویژگی های منطقه ونایی در شهرستان بروجرد این است که در انتهای محور گردشگری گلدشت منتهی به دامنه های گرین کوه واقع شده است که در طول این مسیر علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی همچون باغات و سراب ها، جاذبه‌های دست ساز فراوانی اعم از چایخانه های سنتی، قهوه خانه و اقامتگاه های بوم گردی ساخته و بعبارتی زیرساخت ها بخوبی فراهم شده است که می تواند به ماندگاری گردشگر کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/248099/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد