ندای لرستان

آخرين مطالب

قرمزی چهره کرونا در هیاهوی بازار شب عید لرستان مقالات

قرمزی چهره کرونا در هیاهوی بازار شب عید لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - آمار بالای مبتلایان به کرونا در پیک ششم و جانباختن روزانه تعدادی از شهروندان به دلیل ابتلای به این ویروس روی دیگری از رونق بازار شب عید و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در فضای محدود اماکن تجاری است.

به گزارش ایرنا، در آستانه سومین نوروز همراه با مهمان ناخوانده کرونا بازار شب عید بار دیگر رونق خاصی به خود گرفته و در هیاهوی خریدها و رفت و آمدها ویروس کرونا نیز شانه به شانه افراد در معابر و فروشگاه قدم می‌زند تا بر تعداد مبتلایان و گرفتاران خود بیافزاید.
متاسفانه روزانه شاهد داغدار شدن تعدادی از خانواده‌ها هستیم و اکنون نیز کمتر خانواده ای وجود دارد که رنج ابتلا به این بیماری را تجربه نکرده است و حتی در برخی موارد افراد برای چند بار به این ویروس مبتلا شده اند اما دردناک تر از خود بیماری عادی انگاری‌های تکراری و گشت و گذارهای غیرضروری در اماکن پرجمعیت افرادی ناآگاه و بی توجه به سلامت خود و دیگران است.
باوجود اینکه بارها توسط متخصصان و کارشناسان گوشزد شده است که سویه جدید کرونا بیشتر از گذشته کودکان را نیز درگیر کرده اما کم نیستند والدینی که کودکان را نیز همراه خود راهی اماکن تجاری و مجتمع های پرجمعیت خرید کرده و ساعت ها در فروشگاه های شلوغ وقت خود را سپری می کنند.
برخی نیز با بهانه های تکراری و خستگی از وضعیت شیوع کرونا دورخیزی مبهم برای رفتن به مسافرت و دید و بازدیدهای پرمخاطب گرفته اند تا شاید بتوان خستگی و یکنواختی سه سال نوروز کرونایی را از خود دور کنند غافل از اینکه کرونا همچنان با وجود واکسیناسیون های گسترده حاضر و فعال است. 
کرونا هنوز تمام نشده است و رعایت تمام نکات بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی واجب تر از همیشه اصول انکارناپذیری زندگی های امروزی شده است اما گشت و گذار در بازار و خیابان های این روزهای لرستان مغفولی هرچه بیشتر این اصول را به رخ می کشد که در هیاهوی خریدها و بساط دستفروشان هیچ خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست و تنها جنس نایاب این روزها در سطح بازار همان نکات مهم بهداشتی و امکان بالارفتن مجدد تعداد مبتلایان است.
21 لرستانی هفته گذشته قربانی کرونا شدند
استاندار لرستان در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: روند مرگ بر اثر کرونا در استان ثابت مانده است و هفته گذشته 21 نفر در لرستان قربانی این ویروس شدند.
فرهاد زیویار افزود: از این تعداد 16 نفر بالای 75 یا 80 سال داشته و همه این افراد دارای بیماری‌ زمینه ای بوده یا واکسن تزریق نکرده اند.
وی تاکید کرد: همچنین با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، انجام سفرهای نوروزی امسال با شرط تزریق 2 دُز واکسن و رعایت برخی الزامات و پروتکل های بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.
زیویار ادامه داد: یکی از شروط لازم انجام سفرهای نوروزی موضوع تزریق 2 دُز واکسن کرونا می باشد که در رابطه با صحت سنجی این موضوع از سامانه های هوشمند برای شناسایی خودروها در ایام نوروز استفاده می شود.
وی اظهار داشت: پذیرش و اسکان مسافران در هتل و سایر مراکز اقامتی طی ایام نوروز نیز با تزریق 2 دُز واکسن و انجام تست امکان پذیر می باشد.
استاندار لرستان در خصوص آموزش مدارس نیز افزود: به منظور پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان، با تصمیم ستاد ملی، موضوع آموزش حضوری برای مدارس و سایر اماکن آموزشی کشور مطرح شد که با توجه به رنگ بندی شهرها و رعایت پروتکل های بهداشتی قابل اجرا خواهد بود.
زیویار گفت: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و سلسله در وضعیت قرمز، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد و سایر شهرستان های استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.
وی با بیان اینکه روند ابتلا و بستری کرونا در لرستان شیب نزولی دارد، تاکید کرد: افرادی که واکسن تزریق نکرده، دارای بیماری زمینه‌ای و سالمند به طور جدی در معرض خطر قرار دارند و ضرورت دارد روند واکسیناسیون را تکمیل و پروتکل های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند.
حدود سه میلیون دُز واکسن کرونا در لرستان تزریق شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: 2 میلیون و 966 هزار و 469 دُز واکسن کرونا تاکنون در این استان تزریق شده است.
دکتر مریم کوشکی بیان کرد: سه میلیون و 480 هزار و 64 دُز واکسن کرونا به این استان وارد و تاکنون 85 درصد از این میزان تزریق شده است.
وی افزود: تاکنون 88.6 درصد افراد واجد شرایط در استان دُز نخست، 78.3 درصد دُز دوم و 32.8 درصد دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.
وی افزود: واکسن‌های سینوفارم، برکت، پاستوکووک و کووک پلاس، اسپایکوژن، آسترازنکا و اسپوتنیک در مراکز واکسیناسیون سطح استان موجود است و از مردم درخواست می شود با توجه به افزایش آمار ابتلای به کرونا، هرچه زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: 32 درصد جامعه هدف این استان تاکنون دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند و مابقی شهروندان واجد شرایط نیز باید نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.
وی با تاکید بر لزوم استقبال مردم از واکسیناسیون عمومی عنوان کرد: لزوم تعامل مردم برای تکمیل طرح واکسیناسیون امری بدیهی است و با توجه به جهش های ویروس کرونا پوشش واکسیناسیون باید به سطح 90 درصد برسد.
کوشکی گفت: تزریق دُز سوم بعنوان یادآور نیز ضرورت دارد که در این راستا آمادگی کاملی برای واکسیناسیون در استان ایجاد شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا 23 اسفندماه 2 هزار و 788 نفر از شهروندان این استان بر اثر ابتلای به کرونا جان خود را از دست داده اند و 215 هزار و 19 نفر نیز به این ویروس مبتلا شده اند.
وی افزود: 180 بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.
اکنون شهرستان های خرم‌آباد، بروجرد و سلسله در وضعیت قرمز، ازنا، الیگودرز، دلفان، کوهدشت، پلدختر و دورود در وضعیت نارنجی همچنین چگنی و رومشکان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/247713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس