ندای لرستان

آخرين مطالب

«معشوره» روی میز وزارت نیرو/گره کار به دست «میرکاظمی» باز می‌شود؟ مقالات

«معشوره» روی میز وزارت نیرو/گره کار به دست «میرکاظمی» باز می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- سالانه 12 میلیارد مترمکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد. این میزان در حوضه کرخه 4.5 میلیارد مترمکعب و در حوضه دز 8 میلیارد مترمکعب است. همچنین از 130 میلیارد مترمکعب حجم رواناب‌های کشور 11 درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه 2 میلیارد و 593 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

«معشوره» سدی حیاتی برای لرستان

وجود بیش از 12 میلیارد مترمکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیدا کرده است.

چهارم خردادماه سال 92 بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ زنی پروژه سد «معشوره» به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.

رد «معشوره» از سفر یازدهم تا هیئت دولت/دستور حتمی و سریع برای یک سد

سد «معشوره» استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود 14 سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود «کشکان» و «سیمره» تشنه نگه‌داشته است.

سد «معشوره» را حتماً و سریعاً آغاز کنید

حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به لرستان و در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند تولید را رونق دهد و محوریت لرستان را در مسئله کشاورزی می‌تواند پیش ببرد مسئله سدها به‌ویژه سد «معشوره» است، گفت: امروز اعلام کردیم کار سد «معشوره» باید آغاز شود، هر مقدار بودجه داریم برای سال 1401 برای این پروژه می‌گذاریم و در سنوات دیگر هم اختصاص می‌دهیم؛ البته وزیر نیرو اعلام کردند با پیمانکار پروژه صحبت کرده‌اند که این سد در مدت کوتاه‌تر ازآنچه فکر می‌شود به سامان برسد.

وی یادآور شد: بهره‌برداری از این سد دشت وسیعی را سیراب می‌کند و اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهوری همچنین در شورای اداری لرستان با اشاره به اینکه باید کار سد «معشوره» آغاز شود و مطالعات آن انجام‌شده است، اظهار داشت: ما می‌خواهیم عقب‌ماندگی‌های چندساله را جبران کنیم، به میزان اعتباراتی که در کشور بود باید کار سد آغاز شود، در این راستا پیگیری‌هایی می‌کنیم که امکان ما بیشتر شود.

حجت‌الاسلام رئیسی از استاندار لرستان و وزیر نیرو خواست تا برای اجرای این پروژه پیگیری کنند.


وی با اشاره به مسئله آب نیز گفت: لرستان 12 میلیارد مترمکعب آب دارد، پس مسئله کمبود آب نیست بلکه مسئله مدیریت آب است؛ مدیریت آب از مسائل مهم در لرستان و کشور است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مسئله آب بسیار مهم است که باید دنبال شود تا مدیریت آب مردم را آرام کند که هم آب برای کشاورزی دارند هم برای شرب، افزود: تمام طرح‌های ما در لرستان باید تابع یک موضوع مهم آن‌هم ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در جلسه با اقشار مختلف مردم در این رابطه اظهار داشت: کار سد «معشوره» را حتماً و سریعاً آغاز کنید؛ چون مطالعات انجام‌شده و ضرورت آن تشخیص داده‌شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه ممکن است بودجه را امسال و سال دیگر کامل نتوان داد، اما سد معشوره را در بودجه سنواتی می‌گذاریم؛ افزود: نباید مدیریت آب به‌گونه‌ای باشد که هم در ترسالی ناراحت باشیم هم خشک‌سالی، نباید نعمت الهی را به سیل تبدیل کنیم، این نعمت الهی باید در خدمت تولیدات استان قرار بگیرد.

وی یادآور شد: آغاز کار سد «معشوره» را جزو مصوبات سفر گذاشته‌ایم.

«معشوره» پروژه جدی دولت در لرستان است

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در سفر اخیر خود به لرستان در رابطه با سد معشوره اظهار داشت: سد معشوره برای دوستان ما در وزارت نیرو به عنوان یک پروژه جدی مطرح است، در سفر رئیس جمهور هم مورد تاکید و تصویب قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه این سد منابع مالی قابل توجهی می‌خواهد چون از قبل پیشرفت چندانی نداشته و با همه اتفاقات 10 درصد پیشرفت داشته است، لذا سرمایه بزرگی می‌خواهد؛ تصریح کرد: باید تأمین منابع این پروژه را دنبال کنیم.

وزیر کشور یادآور شد: به هر حال این پروژه سدسازی جزو موضوعات جدی و در دستور کار دولت است؛ وزارت نیرو نسبت به موضوع حساسیت لازم را دارد و امیدواریم بتوانیم راهی برای تأمین منابع آن پیدا کنیم.

«معشوره» روی میز وزارت نیرو برای آغاز فاز اول

حالا فرهاد زیویار استاندار لرستان در آخرین اظهار نظر خود خبرهای خوشی از آخرین وضعیت این پروژه سدسازی به مردم لرستان داده و خبر داده که در جلسه با معاون وزیر نیرو راجع به اجرای عملیات فاز اول سد «معشوره» مذاکرات لازم انجام شد.

امیدها برای اجرای این سد پرماجرا زنده شده است و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان استانی، می‌طلبد که مسئولان ملی نیز با توجه به تأکیدات حجت الاسلام رئیسی برای اجرای این پروژه سدسازی، پای کار بیایند و اقدامات لازم را برای اختصاص اعتبارات این سد در دستور کار قرار دهند.

استاندار لرستان با اشاره به پیگیری برای اجرای سد «معشوره» و دیدار با معاون وزیر نیرو مدیرعامل آب و نیرو اظهار داشت: در این نشست راجع به اجرای عملیات فاز اول سد «معشوره» مذاکرات لازم انجام شد.

فرهاد زیویار تاکید کرد: در این دیدار مقرر شد که در اسرع وقت اعلام نظر در مورد عملیات اجرایی سد به سازمان برنامه و بودجه اعلام شود.

 «معشوره» روی میز وزیر جدید نیرو/ تخصیص آب سد افزایش می‌یابد؟

استاندار لرستان در ادامه با اشاره به سخنان معاون وزیر نیرو در رابطه با این پروژه بیان داشت: در این جلسه «جوانبخت» معاون وزیر تاکید کرد که این پروژه از پروژه‌های مؤثر وزارت نیرو است و هرچه سریع‌تر با کمک استانداری لرستان و همکاران وزارت نیرو ثمرات این سد به نتیجه می‌رسد.

زیویار افزود: همچنین در این جلسه تاکید شد که سعی شود مراحل اداری و فنی این سد تا چند روز منتهی به سال 1400 حل و فصل شود.

بنابراین گزارش، لرستان با بیش از 130 رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود 9000 کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه معادل 12 درصد از آب‌های جاری کشور را در اختیار دارد و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است و می‌طلبد که پروژه‌های سد سازی این استان از جمله «معشوره» هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/247682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی