ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/

ناله‌های زارِ گلزارِ شهدای معمولان/ کم‌اهمیتی زمان برای مسئولان مقالات

ناله‌های زارِ گلزارِ شهدای معمولان/ کم‌اهمیتی زمان برای مسئولان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان دیواره حفاظتی گلزار شهدای معمولان علیرغم گذشت چندین سال از وعده‌های داده شده هنوز تکمیل‌نشده و این گلزار را در معرض تخریب جدی قرار داده است.

گلزار شهدای معمولان در پنج کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد و به دلیل همجواری با رودخانه کشکان در سیلاب سال 98 دچار خسارت شده و اکنون بعد از گذشت سال‌ها از آن سیل و نگرانی خانواده‌های شهدا، هنوز رودخانه در آن نقطه ساماندهی نشده و دیواره حفاظتی که مسئولان قول آن را داده بودند برای گلزار شهدا احداث نشده است تا با هر بار بارش باران خانواده شهدا تنشان بلرزد که نکند قبر عزیزانشان به رودخانه کشکان سپرده شود.
پس از گذشت سه سال از وقوع سیل، داریوش حسن نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان مردادماه امسال از آغاز عملیات اجرایی دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان خبر داده بود و گفته بود: رایزنی و پیگیری‌های لازم و اقدامات لازم برای تأمین اعتبار از محل اعتبارات سیل برای اجرای دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان انجام شده است.
وی افزود: عملیات اجرایی احداث دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان به‌زودی آغاز می‌شود.
حسن نژاد بیان کرد: پروژه احداث دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان با انتخاب پیمانکار ذیصلاح در ماه جاری آغاز می‌شود.
علیرغم گذشت 7 ماه از صحبت‌های مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان هنوز این دایک حفاظتی به بهره‌برداری نرسیده و نگرانی شهید خانواده شهدا و مردم منطقه را به همراه داشته است.
برای احداث دیواره گلزار شهدای معمولان 40 میلیارد تومان است
در این خصوص محمود زرین جویی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خطر تخریب به‌صورت جدی گلزار شهدای معمولان را تهدید می‌کند، گفت: دیواره رودخانه ریزش کرده و گلزار را نیز گرفته که در حال تخریب است.
زرین جویی با بیان اینکه احداث دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان مربوط به شرکت آب منطقه‌ای لرستان است، بیان کرد: مزار شهدا در گلزار شهدای معمولان چند سال پیش ساماندهی و تحویل شهرداری معمولان شده ‌است، طبق ماده 11 آیین‌نامه اجرایی قانون جامع ایثارگران، متولی حفظ و نگهداری گلزار شهدا بعد از ساماندهی توسط بنیاد شهید، وزارت کشور است که در شهرها این وظیفه بر عهده شهرداری‌ها و در روستا دهیاری‌ها متولی هستند و تعمیرات، حفاظت، حراست و ... بر عهده آن‌هاست.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان عنوان کرد: بنیاد شهید در خصوص وضعیت فعلی گلزار هیچ‌گونه مسئولیت قانونی ندارد، تنها مسئولیت شرعی می‌ماند که با توجه به دغدغه خاطر خانواده شهدا و اینکه احتمال ریزش گلزار معمولان وجود دارد، ما پیگیری‌های جدی داشتیم.
وی یادآور شد: برآورد اولیه را شرکت آب منطقه‌ای توسط شرکت مشاور انجام داده و اعلام کرد که برای اتمام احداث دیواره گلزار شهدای معمولان 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
این مسئول اضافه کرد: ما پیگیری کرده و آن را جزو مصوبات اولیه سفر آوردیم که برای آن نیز در مصوبات اولیه 20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده اما در مصوبات نهایی حذف شد.
زرین جویی گفت: آب منطقه‌ای و معاونت عمرانی استانداری در جلسه شورای فنی استان بررسی کردند و گفتند اگر بخواهیم تا دیواره ریزش نکند و آب‌شکن ایجاد کنیم بالای 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که خیلی هنگفت بوده و بعید می‌دانم که تأمین شود.
وی افزود: یکی از نظرات این است که مزار شهدا را جابجا کنند که مراحل رضایتمندی خانواده شهدا و مسائل شرعی باید انجام و جای بهتری برای آن‌ها پیدا کرده و با بتن‌ریزی قبرها را جابجا کنند.
زرین جویی ادامه داد: برای اینکه این امر به نحو شایسته‌ای انجام شود در کنار دستگاه‌های اجرایی هستیم.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان با بیان اینکه در گلزار شهدای معمولان حدود 33 مزار شهید داریم، تصریح کرد: هرچه برای شهدا انجام دهیم در مقابل ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی آن‌ها هیچ کاری نکرده‌ایم، همه مردم و مسئولان در قبال آنان مسئول هستیم.
زرین جویی عنوان کرد: برآورد مشاورین فنی برای احداث دیواره گلزار شهدای معمولان 40 میلیارد تومان است، این دیواره حتی تابستان نیز ریزش دارد، جنس خاک دیواره آن سست است، این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد باید تصمیم عاقلانه‌تری بگیریم که این قضیه به سرانجام برسد.
آب منطقه‌ای نمی‌تواند دیواره حفاظتی گلزار شهدای معمولان را تکمیل کند
سید حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس در خصوص آخرین اقدامات در راستای احداث دیواره حفاظتی گلزار شهدای معمولان، اظهار کرد: اعتباری برای استحکام دیواره کناری گلزار شهدای معمولان و شروع عملیات اجرایی یک دایک حفاظتی در نظر گرفته شده که اندک بوده و تلاشمان این است که مابقی اعتبار را تخصیص دهند تا این گلزار را ایمن کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قسمتی از کار انجام شده است، افزود: مقاوم‌سازی دیوار باید انجام شود تا دیواره رانش نکند.
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون بخشی از دایک زده شده و بخش دیگر باقی مانده و البته مقاوم‌سازی دیوار نیز باقی مانده است.
کاظمی تصریح کرد: انتظار می‌رود که بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان اوقاف، مشارکت کنند و این را به انجام برسانیم.
وی با بیان اینکه با رئیس بنیاد شهید وقت صحبت کردیم و قول مساعد برای انجام این کار را دادند، تأکید کرد: بنیاد شهید لرستان نامه‌ای را برای آقای قاضی‌زاده هاشمی ارسال کند و رونوشت آن را به ما دهد تا پیگیری جدی کنیم چراکه قبور مطهر شهدا و یک امامزاده در این مکان قرار دارند.
نماینده مردم معمولان و پلدختر در مجلس شورای اسلامی افزود: ضرورت دارد بنیاد شهید و اوقاف در پروژه احداث دیواره حفاظتی گلزار شهدای معمولان و ایمن‌سازی این دیواره مشارکت کنند.
کاظمی عنوان کرد: اگر اتفاقی برای این گلزار افتد بی‌لیاقتی بنیاد شهید را می‌رساند که نتوانسته قبور شهدا را حفظ کند.
وی افزود: روند احداث این دیواره حفاظتی بسیار کند و ضعیف است و علت آن کم بودن اعتبار است. تنها راه این است که در ساماندهی این مجموعه بنیاد شهید و اوقاف مشارکت جدی داشته باشند.
نماینده مردم معمولان و پلدختر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اعتباری که شرکت آب منطقه‌ای در نظر گرفته نخواهد توانست این پروژه را به انجام برساند.
پنج اپی باید اجرا شود تا دیوار امن برای گلزار شهدا داشته باشیم
در این رابطه داریوش حسن نژاد، مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گلزار شهدای معمولان در قوس خارجی رودخانه قرار دارد و حجم دبی آب در آن بالاست و کار کردن در آن بسیار سخت است.
وی ادامه داد: شش میلیارد اعتبار برای دایک حفاظتی این گلزار اختصاص دادیم که قرارداد آن تقریباً تمام شده و نیاز به اعتبار تکمیلی دارد و تکمیل کامل آن برای لانینگ دیوار بتنی و ترانشه دیوار آن و دور کردن رودخانه بالغ‌بر 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اعتبار مصرف شده از محل سیل ماده 17 بود و نیاز به اعتبار داریم.
حسن نژاد عنوان کرد: تقریباً توانسته‌ایم آب را از پاشنه دیوار گلزار دور کنیم اما بالای آن حتماً به ترمیم نیاز دارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان افزود: پیمانی که ما داشتیم 120 متر بود که پیمانکار کار ساماندهی رودخانه را تمام کرده، اما چون بالادست باید تکمیل شود و چند اپی بخورد که آب را به ساحل روبرو انتقال دهد که باید انجام شوند، تاکنون در بغل گلزار 120 متر احداث دیواره داشتیم.
وی تصریح کرد: الآن در قسمتی که گلزار شهدای معمولان قرار دارد کمتر از سمت رودخانه آسیب‌پذیر بوده، دیواره گلزار چون ترانشه آن ریزشی بوده و آب باعث شسته شدن آن می‌شود و جمع‌آوری آب‌های سطحی ممکن است جلوی کار را بگیرد، وگرنه خود مسیر رودخانه آن 120 متر که کار شده مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی در بالادست باید ساماندهی رودخانه صورت بگیرد و پنج اپی آن نیز باید اجرا شود که دیوار امن داشته باشیم.
حسن نژاد عنوان کرد: بارها درخواست بودجه کرده‌ایم، تنها مسیر رودخانه بر عهده ماست، اما چون شهدا دینی بر گردن ما دارند پیگیری کردیم که اعتباراتی برای این موضوع پیش‌بینی شده و الآن نیز به اعتبارات تکمیلی نیاز دارد که باید در اختیار ما قرار بگیرد.
این مسئول ادامه داد: آب منطقه‌ای متولی ساماندهی رودخانه است، اما اگر اعتبار بدهند کار دیواره حفاظتی را نیز انجام می‌دهیم.
روند احداث دیواره حفاظتی سرعت بیشتری به خود گیرد
همچنین احمدرضا دالوند معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ساماندهی مجموعه گلزار شهدای معمولان نیازمند اعتباری کلان است.
وی اظهار کرد: بازدیدی از گلزار شهدای معمولان انجام شد و قرار بر این است که روند احداث دیواره حفاظتی آن سرعت بیشتری به خود گیرد.
دالوند در خصوص احتمال تخریب گلزار شهدا به دلیل سیل عنوان کرد: پیگیر ساماندهی آن هستیم و برنامه‌ریزی لازم در این راستا انجام شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: هم‌اکنون مشاور طرح ساماندهی گلزار شهدای معمولان را تهیه کرده و باید تامین منابع با پیگیری‌های لازم انجام شود.
دالوند بیان کرد: در حال حاضر ساماندهی مجموعه گلزار شهدای معمولان نیازمند اعتباری کلان است.
وی با بیان اینکه شهدا حق زیادی بر گردن ما دارند، افزود: پیگیر هستیم که ساماندهی این گلزار شهدا را مرحله‌به‌مرحله پیش ببریم.
گفتنی است هرگونه تعلل در بازسازی دیواره‌ حفاظتی گلزار شهدای شهر معمولان به‌هیچ‌وجه قابل قبول نبوده و امیدواریم مسئولان ذیربط در سریع‌ترین ممکن با پیگیری و تزریق اعتبار پروژه را به سرانجام برسانند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/247317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود