ندای لرستان

آخرين مطالب

جولان دوباره کرونا در لرستان و گذر از 25 روز آرامش مقالات

جولان دوباره کرونا در لرستان و گذر از 25 روز آرامش
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - بعد از پشت سر گذاشتن موج پنجم کووید 19 و همزمان تسریع در روند واکسیناسیون، نقشه کرونایی لرستان رنگ آبی به خود گرفت اما این روزهای پاک 25 روز بیشتر دوام نداشت و اینک موج ششم ویروس با برگزاری محافل و میهمانی‌های دورهمی و در سایه فراموشی پروتکل‌ها آغاز شده است.

به گزارش ایرنا موجب پنجم شیوع کرونا در لرستان بسیار نگران کننده بود و روند فزاینده مبتلایان و جانباختگان آن رمق روحی و جسمی را نه تنها از کادر درمان بلکه از شهروندانی گرفت که همه آنها درگیر وضعیت قرمز شدند.
تعداد جانباختگان موج پنجم کرونا در لرستان روزانه به حدود 15 نفر رسید و وضعیت قرمز آن، موجب سیاهی و تیره گی بسیاری از برنامه های معمول شد، تالارها و باشگاه ها دوباره به حالت تعطیل درآمد، مدارس که در بلاتکلیفی های حضوری و مجازی درگیر شدند و بیمارستان ها مملو از مبتلایانی بود که شاید اگر حتی یک تلنگر را جدی می گرفتند کارشان به بستری و بخش مراقبت های ویژه نمی رسید.
به هر حال آن روزهای سیاه وضعیت قرمز کرونا تمام شد، آسمان زرد و بعد هم آبی کرونا رخ نشان داد و چقدر این تغییر وضعیت شبیه آرامش پس از طوفان بود، رنگ آبی کرونا هر روز بیشتر از قبل در نقشه لرستان پراکنده می شد تا اینکه اول دی ماه تنها شهرستان پلدختر زرد ماند و در سایه آبی آرام بخش مابقی شهرستان ها قرار گرفت.
روند ابتلا و مرگ و میر در استان همانند روزهای نخست شیوع کووید 19 شده بود، رفته رفته تعداد مبتلایان جدید به حدود 20 نفر کاهش یافت، گاه می شد که مرگ و میر بر اثر کرونا حتی بیش از یک هفته در استان ثبت نمی شد، تخت های بیمارستانی از زحمت و هجوم بیماران تنگ نفس کرونا، نفس راحتی کشیدند و کادر درمان، این فرشتگان زمینی، خستگی ماه ها زحمت و اضطراب شبانه روزی را با کوله باری از خاطرات تلخ و جانسوز بر زمین نهادند.
کرونا روی خوش نشان داد و در نهایت وضعیت تمام شهرهای لرستان از 14 دی آبی اعلام شد، رنگ آبی نقشه کرونا، آبی بر داغ عزیزان از دست رفته و نفس هایی که بعد از ماه ها همچنان تنگ بود، انگار رویای جهان بدون کرونا داشت واقعی می شد اما همین رویابافی ها و البته خستگی های روحی و نیاز همه به سفر، تفریح و دورهمی، نفس کشیدن بدون ماسک های رنگارنگ و حتی در آغوش کشیدن عزیزان دوباره کار دست هوای تازه کرونا داد، 6 بهمن ماه اولین نشانه های خطر آشکار و وضعیت خرم آباد دوباره زرد اعلام شد.
تعداد مبتلایان استان هم که 2 هفته اول دی ماه به 20 نفر در روز نیز کاهش یافته بود به یکباره به حدود 200 نفر رسید و مجموع مبتلایان که 14 دی همزمان با اعلام وضعیت آبی در کل استان 197 هزار و 248 نفر بود 6 بهمن به 198 هزار و 398 نفر رسید.
این بار با مدل جدیدی از کرونا به نام اُمیکرون وارد موج ششم شدیم، تردیدها برای ادامه دورهمی ها و نبود محدودیت های عمومی کار دست همه داد و خرم آباد هشت بهمن از وضعیت زرد به نارنجی رسید، وضعیت آبی بروجرد، نورآباد و الیگودرز نیز به زرد تغییر یافت و اینگونه بود که عمر روزهای آبی و آرامش بخش در لرستان تا انفجار دوباره ویروس تنها 25 روز بود و غنچه امید قبل از گل دادن و رخ نمایان کردن، پژمرد.
هشت بهمن تعداد مبتلایان روزانه از 200 نفر هم گذشت و مجموع این افراد که ششم بهمن، 198 هزار و 398 نفر بود 2 روز بعد به 198 هزار و 834 نفر رسید، تعداد جانباختگان نیز که تقریبا در هفته به یک نفر رسیده بود به یک نفر در روز رسید و بستری ها نیز از حدود 100 نفر به بیش از 170 افزایش یافت.
حالا لرستان که 25 روز آبی را در یک رویای شیرین تجربه کرده بود، روزهای شکننده زرد و نارنجی را سپری می کند، اُمیکرون با قدرت سرایت بسیار بالاتر در حال چرخش است و خطر وضعیت قرمز در آستانه سال نو با خریدهای مردم و ازدحام بازار کاملا احساس می شود.
نکته قابل توجه در خصوص اُمیکرون این است که متخصصان و کارشناسان اعلام می کنند مدیریت اُمیکرون دشوارتر از دلتا است چراکه مبتلایان با تصور اینکه سرماخورده اند در جامعه حضور می یابند و گردش ویروس را چند برابر می کنند.
برخی متخصصان اپیدمیولوژی نیز اعلام می کنند اُمیکرون حتی هشت روز حدود 200 ساعت روی پوست یا پلاستیک می ماند در حالیکه ماندگاری سویه های قبلی روی این سطوح حدود 20 ساعت بود که این نکته مهم رعایت موارد بهداشت دست را چند برابر می کند.
بدون شک همین امر در کنار کمرنگ شدن پروتکل های بهداشتی موجب شد تا استاندار لرستان اعلام کند آمارها نشان از پیشتازی اُمیکرون در استان دارد، ابتلا، بستری و مرگ بر اثر کرونا در این استان 2 برابر شده، تعداد مرگ به چهار نفر در هفته اخیر رسیده و رنگ شهرها رو به قرمز شدن است.
همچنین بر اساس اظهارنظر پزشکان و متخصصان، اُمیکرون پی سی آر گریز و پاسخ های منفی های کاذب آن بیش از دلتا است بنابراین نباید چندان با پاسخ های منفی تست کرونا امیدوار بود.
270بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در لرستان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به 199 هزار و 371 نفر رسید و هم اکنون 186 بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند، مجموع جانباختگان این ویروس نیز 2 هزار و 690 نفر است و در چنین شرایطی مراجعه برای تزریق واکسن کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌تواند روند صعودی ابتلا و مرگ را متوقف کند در غیر این صورت باید شاهد تکرار مرثیه های دردناک و داغ های تازه بود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا لرستان محدودیت های کرونا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/246182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟