ندای لرستان

آخرين مطالب

هوای پاک، حقی همگانی اما مغفول جوامع بشری مقالات

هوای پاک، حقی همگانی اما مغفول جوامع بشری
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - داشتن هوای پاک حقی عمومی است که در کنار دیگر عوامل اصلی محیط زیست از جمله آب و خاک سالم یکی از اساسی‌ترین نیازهای جوامع بشری برای تداوم حیات و زندگی سالم است که متاسفانه طی سالیان گذشته مورد بی‌مهری های بشر قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ، محیط زیست پناهگاهی ایمن برای تمامی زیستمندان به شمار می رود که علاوه بر آب و محیط سالم برای زندگی سالم هوای پاک شاه بیت زیستگاه تمامی جانداران وگیاهان است.
هوای ناسالم بر تمامی عناصر طبیعت تاثیرگذار است ، سلامت همگان را به خطر می اندازد و زندگی جوامع بشری را دچار چالش می کند.
در حالیکه دنیا در حوزه محیط زیست با چالش مواجه شده و کره زمین در سنوات گذشته به دلیل بی مهری ها و استفاده بیش از حد از منابع خدادادی با بحران روبرو شده است و در صورت تداوم بی توجهی ها با خشم طبیعت مواجه خواهیم شد.
ریزگردها،گرمایش زمین ،آلودگی ها نتیجه بی مهری های انسان به طبیعت است اما اکنون نیز نباید دست روی دست گذاشت و بر این روال ادامه داد.
در این راستا تمام مردم باید نگاه خود را نسبت به محیط زیست تغییر دهند و در عمل نسبت به مسایل محیط زیستی توجه کرده و روش های غلط استفاده از طبیعت را بازنگری و تجدید نظر کنند. وجود40 واحد صنعتی آلاینده در لرستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: 2 نوع آلودگی صنعتی و ریزگردها عوامل تهدید کننده هوای پاک هستند که در لرستان با توجه اقدامات و تعامل دستگاه های مربوطه موضوع آلودگی صنعتی نسبت به آلودگی طبیعی کمتر است.
"مهرداد فتحی بیرانوند" با بیان اینکه از مجموع یک هزار و 600 واحد صنعتی استان 40 واحد در لیست واحدهای آلاینده قرار گرفته است، افزود:در سال گذشته این واحددر لیست صنایع آلاینده استان معرفی و براساس شاخص های های سازمان حفاظت محیط زیست در قالب پایش های دوره ای واحدها مورد نظارت قرار گرفتند.
وی اظهار داشت: این واحدها موظف به پرداخت قسمتی از درآمد به خزانه دولت هستند و از بسیاری از حقوق عمومی محروم هستند و حتی در صورت تداوم آلایندگی از ادامه فعالیت محروم و به مراجع قضای معرفی شوند.
امسال 14 روز آلوده در لرستان ثبت شده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: خوشبختانه امسال میزان آلودگی هوا در استان نسبت به سنوات گذشته بسیار کمتر بوده است که تنها حدود 10 روز ناسالم و چهار روز خیلی ناسالم در استان گزارش شد.
فتحی بیرانوند با بیان اینکه در برخی از سال های گذشته دستگاه سنجش آلودگی هوا حتی 100 روز ناسالم را ثبت کردند، افزود: در سطح استان به منظور سنجش میزان آلودگی هوا هشت دستگاه بصورت انلاین فعال هستند و بصورت اتوماتیک وضعیت هوا را آنالیز می کنند.
وی اظهار داشت: امسال 340 اخطاریه زیست محیطی به واحدهای صنعتی جهت رفع آلایندگی ارایه شده است و در قالب پایش های دوره ای کوچکترین آلودگی بررسی و ملزم به رفع نقص و آلایندگی می شوند.
وی ادامه داد: 70 درصد آلودگی های شهری به دلیل خودروهای متحرک از جمله دیزلی، موتور سیکلت ها و خودروهای شخصی است که خوشبختانه با توجه به شرایط توپوگرافی استان این میزان آلودگی کمتر است اما اگر در اینده در این راستا اقدام اساسی نشود این استان نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
فتحی بیرانوند عنوان کرد: راهنمایی و رانندگی موظف به جریمه خودروهای غیر استاندارد است و از طرفی مراکز معاینه فنی نیز باید در این راستا نهایت اهتمام را داشته باشند.
وی با اشاره به طبیعت منحصر به فرد لرستان گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص زون های گردشگری و تفرجگاه ها مشکلی برا سرمایه گذاری و استفاده از این پتانسیل ها در راستای استفاده از هوای پاک وجود ندارد.
آلودگی های واحدهای صنعتی لرستان بدون هرگونه اغماضی مورد نظارت و بررسی قرار می گیرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید براینکه خط قرمز این اداره سلامت مردم و زیستمندان است ادامه داد:اداره کل محیط زیست استان همواره تلاش بر جلوگیری از ایجاد هرگونه چالش برای محیط زیست دارد و با دغدغه مندی از جلوگیری از ایجاد آلودگی زیست محیطی دراستان تلاش می کند تمام نواقص و معایب واحدهای صنعتی را بررسی و رفع کند.
وی اظهار داشت: در این راستا با نظارتهای جدی اکنون آلودگی های کارخانه سیمان دورود با وجود تکنولوژی قدیمی به حد استاندارد رسیده است و این در حالی است که در راستای تحقق این هدف پیگیرد قانونی برخی مسولان واحدهای صنعتی استان نیز دنبال شده است.
فتحی بیرانوند ادامه داد: واحدهای صنعتی بزرگ پایش آنلاین دارند و تمام خروجی ها مورد نظارت قرار می گیرند و هرگونه آلودگی اعلام و تلاش برای رفع نقص می شود.
وی افزود: تمام واحدهای شرک های صنعتی مورد بازدید قرار می گیرند و واحدهای دارای مشکل اخطاریه هایی دریافت کرده اند و در صورت عدم رفع آلایندگی تعطیل خواهند شد.
لرستان پیشرو در معرفی واحدهای سبز صنعتی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: در موافقت اصولی های جدید صادر شده برای واحدهای صنعتی ایجاد 30 درصد فضای سبز واحدهای صنعتی مورد تاکید است و اکنون هیچگونه مشکلی در این راستا در استان وجود ندارد و برخی واحدهای صنعتی استان در این حوزه در سطح کشور نمونه هستند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 2 واحد ملی بعنوان واحد صنعت سبز و 6 واحد نمونه استانی معرفی شدند ادامه داد: لرستان برخلاف اینکه استانی صنعتی نیست اما در حوزه واحدهای سبز در سطح کشور پیشرو است.
فتحی بیرانوند افزود: امسال نیز چند واحد صنعتی سبز معرفی خواهیم کرد که مراحل اداری این واحدها در حال انجام است.
وی عنوان کرد: به منظور اجرای قانون هوای پاک شهرهای بالای 50 هزار نفر موظف به اجرای طرح کمربند سبز در اطراف شهرها هستندکه در کارگروه های هوای پاک وظیفه تامین تامین نهال و تامین آب نیز به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.
بزرگترین مرکزپایش کشور در لرستان راه اندازی می شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: بزرگترین مرکز پایش کشور با اعتبار حدود 18 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی با زیربنای یک هزار و 500 متر در استان احداث شده است و آماده بهره برداری است.
به منظور اجرای ماده 2 قانون حفاظت خاک و به منظور رسیدگی به جرایم مووع این قانون و با همکاری دستگاه قضا شعب رسیدگی به جرایم موضوع قانون خاک در همه شهرستانهای استان اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: براین اساس 18 شعبه تخصصی در سطح استان پرونده های زیست محیطی را در راستای اجرای ماده 22 قانون حفاظت از خاک را خارج از نوبت رسیدگی می کنند.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی هوا لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/245024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست