ندای لرستان

آخرين مطالب

تشخیص سرطان پستان با کمک هوش مصنوعی جدید علمي

تشخیص سرطان پستان با کمک هوش مصنوعی جدید
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - محققان نوعی پلتفرم هوش مصنوعی برای بررسی ضایعات سرطانی بالقوه در اسکن ماموگرافی ایجاد کرده‌اند تا به این وسیله تشخیص دهند که آیا بیمار نیازی به بافت‌برداری تهاجمی دارد یا خیر.

به گزارش ساینس‌دیلی، این الگوریتم برخلاف الگوریتم‌های پیشین، قابل تفسیر است یعنی روشی که با آن به نتیجه نهایی رسیده است را به پزشکان نشان می‌دهد.
این پلتفرم توسط مهندسان رایانه و رادیولوژیست‌های دانشگاه دوک(Duke) ساخته شده است.
محققان هوش مصنوعی را آموزش داده‌اند تا درست مانند یک رادیولوژیست آموزش دیده محل ضایعات را تعیین و آنها را ارزیابی کند.
این می‌تواند یک پلتفرم آموزشی کارآمد برای آموزش نحوه تفسیر تصاویر ماموگرافی به دانشجویان باشد. همچنین می‌تواند به پزشکان مناطق کم جمعیت در سراسر جهان که به طور منظم اسکن ماموگرافی را بررسی نمی‌کنند کمک کند تا تصمیمات بهتری در زمینه مراقب‌های بهداشتی بگیرند.
"جوزف لو"(Joseph Lo)، استاد رادیولوژی در دانشگاه دوک می‌گوید: اگر قرار است که رایانه به ما در گرفتن تصمیمات مهم کمک کند، پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی براساس موارد منطقی به نتیجه نهایی رسیده است.
ما نیازمند الگوریتم‌هایی هستیم که نه تنها کار می‌کنند بلکه روند کار را توضیح می‌دهند و نمونه‌هایی نشان می‌دهند که مشخص می‌کند چگونه به نتیجه نهایی رسیده‌اند. به این ترتیب چه پزشک با نتیجه موافق باشد چه نباشد، هوش مصنوعی به تصمیم گیری بهتر کمک می‌کند.
هوش مصنوعی مهندسی که به بررسی تصاویر پزشکی می‌پردازد صنعت بزرگی است. هزاران الگوریتم مستقل در حال حاضر وجود دارد و سازمان غذا و داروی آمریکا بیش از 100 مورد از آن‌ها را برای استفاده بالینی تایید کرده است. با این حال فرقی نمی‌کند از هوش مصنوعی برای بررسی نتایج MRI، سی‌تی اسکن یا ماموگرافی استفاده کنید، تعداد کمی از آن‌ها از مجموعه داده‌های اعتبارسنجی با بیش از 1000 تصویر استفاده می‌کنند. این کمبود داده و شکست‌های قابل توجه چندین مورد اخیر بسیاری از پزشکان را بر آن داشته تا استفاده از هوش مصنوعی در تصمیمات پزشکی پر خطر را زیر سوال ببرند.
برای مثال در یک مورد، هوش مصنوعی حتی با وجود آن که محققان آن را با تصاویر ثبت شده توسط تجهیزات مختلف آموزش دادند، با شکست مواجه شد.
این هوش مصنوعی یاد گرفت که از تفاوت‌های ظریفی که توسط خود تجهیزات برای تشخیص تصاویر سرطانی معرفی می‌شود استفاده کند و احتمال سرطانی بودن این ضایعات را در بالاترین حالت بداند به جای آن که منحصرا بر ضایعات قابل توجه تمرکز کند.
همانطور که انتظار می‌رود، این هوش مصنوعی نتوانست با بیمارستان‌های دیگری که تجهیزات متفاوتی داشتند منطبق شود. اما از آن جا که هیچ کس نمی‌دانست الگوریتم‌ها چه چیزی را مورد بررسی قرار می‌دهند، هیچ کس متوجه نشد که این الگوریتم در واقعیت با شکست مواجه خواهد شد.

ندای لرستان


"آلینا بارنت"(Alina Barnett)، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: ایده ما این بود که سیستمی بسازیم که بگوید این بخش خاص از ضایعه بالقوه سرطانی شباهت زیادی به مورد دیگری است که قبلا دیده‌ام. اگر راهی برای درک علت اشتباه کردن سیستم وجود نداشته باشد و بدون وجود جزئیات واضح، پزشکان زمان و امید خود را به سیستم از دست می‌دهند.
محققان این هوش مصنوعی جدید را با استفاده از هزار و 136 تصویر گرفته شده از 484 بیمار در سیستم بهداشت دانشگاه دوک آموزش دادند.
آن‌ها ابتدا هوش مصنوعی را به نحوی آموزش دادند که ضایعات مشکوک مورد نظر را پیدا کند و تمام بافت‌های سالم داده‌های غیر مربوط را نادیده بگیرد. آن‌ها سپس از چندین رادیولوژیست‌ کمک گرفتند تا به دقت تصاویر را برچسب‌گذاری کنند تا به هوش مصنوعی آموزش دهند که بر لبه‌های ضایعات یعنی مکان‌هایی که تومورهای بالقوه با بافت سالم برخورد می‌کنند تمرکز کنند و آن‌ها را با لبه‌های تصاویری که حاوی غدد سرطانی خوش‌خیم بودند مقایسه کنند.
خطوط تابشی یا لبه‌های مبهم که از نظر پزشکی حاشیه‌های توده‌ای(mass margins) نامیده می‌شوند بهترین مشخصه‌ی تومورهای سرطانی پستان و اولین موردی هستند که رادیولوژیست‌ها به آن توجه می‌کنند زیرا رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی به قدری سریع است که همه‌ی آن‌ها لبه ایجاد نمی‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را به آسانی در ماموگرافی مشاهده کرد.
بارنت می‌گوید: این روشی منحصربه‌فرد برای آموزش هوش مصنوعی است. سایر هوش‌های مصنوعی تلاش نمی‌کنند که از رادیولوژیست‌ها تقلید کنند. آن‌ها روش‌های خود را استفاده می‌کنند که اغلب یا مفید نیستند یا در برخی موارد وابسته به فرآیندهای استدلالی معیوب هستند.
محققان پس از اتمام آموزش هوش مصنوعی را مورد آزمایش قرار دادند. اگرچه که این هوش مصنوعی برتر از رادیولوژیست‌ها عمل نمی‌کرد اما عملکرد آن به خوبی مدل‌های رایانه‌ای "جعبه سیاه" بود.
جعبه سیاه(Black Box) به ابزار، سامانه یا جسمی گفته می‌شود که فقط ورودی و خروجی‌هایش قابل مشاهده‌ است و هیچ گونه اطلاعی از عملکرد و درون آن در اختیار کاربر نیست.
زمانی که این هوش مصنوعی جدید خطایی مرتکب می‌شود، افرادی که با آن کار می‌کنند می‌توانند تشخیص دهند که عملکرد آن اشتباه است و علت این اشتباه را نیز دریابند.
این تیم در تلاش است تا ویژگی‌های فیزیکی دیگری به هوش مصنوعی بیافزاید تا آن‌ها را هنگام تصمیم‌گیری در نظر بگیرد. برای مثال ظاهر ضایعه که دومین موردی است که رادیولوژیست‌ها می‌آموزند به آن توجه کنند.
نتایج این مقاله در مجله‌ی "Nature Machine Intelligence" در روز 15 دسامبر به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/241787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی