ندای لرستان

آخرين مطالب

تنور داغ قیمت و ضرورت افزایش کیفیت نان در لرستان اقتصادي

تنور داغ قیمت و ضرورت افزایش کیفیت نان در لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- بر اساس آخرین اعلام شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان 2هزار و 297 واحد نانوایی در سطح شهرها و روستاهای استان تامین نان مورد نیاز مردم را برعهده دارند که از این تعداد یکهزار و 526 واحد در رسته لواش، 502 واحد سنگک، 127 واحد بربری، 33 واحد تافتون، 26 واحد نان محلی و 83 واحد در رسته نان فانتزی و نان حجیم فعالیت می‌کنند و در مجموع حدود 540 واحد از این تعداد در خرم آباد مستقر است.

کیفیت نان تولیدی در برخی از این نانوایی ها طی سال های اخیر افت و خیز داشته و در مواقعی موجب اعتراض مردم شده است چراکه با وجود افزایش و اعلام نرخ های جدید اما برخی نانوایی ها با تولید نان بی کیفیت موجب شده بودند تا نان خریداری شده  قبل از رسیدن به سفره به تکه ای نان خشک و دورریز تبدیل شود.

همچنین در مواردی کاهش خودسرانه وزن خمیر نان توسط عوامل نانوایی، عدم رعایت موارد بهداشتی و حتی ساعت کار بدون برنامه نانوایی ها در برخی محلات موجب نارضایتی مردم شده بود به نحوی که گفته می شود برخی نانوایی ها آرد سهمیه ای را دریافت می کنند اما آن را در بازار آزاد به فروش می رسانند.

 نبود آرد سهمیه ای در برخی مواقع موجب می شود تا ساعت کاری پخت نان در نانوایی ها کمتر شود و در محله هایی که این اتفاق می افتد ازدحام در مقابل مابقی نانوایی های محل بیشتر شود.

البته باید توجه اشت که تخلفات در همه صنوف وجود دارد اما شامل تمامی کسبه و بازاریان نمی شود چرا که افراد مسوولیت پذیر با وجدان کاری بالا هم به وفور در رسته های شغلی آزاد از جمله نانوایی ها دیده می شود، عده ای که وجدان کاریشان در تنور گرم نان پزی ذوب نشده است و حتی در مواردی نان صلواتی و یا پایین تر از قیمت را به مناسبت های مختلفی به مردم عرضه می کنند.

باتوجه به اینکه نان در لرستان مصرف بسیاری دارد و به طور معمول با بسیاری از غذاها اطعام می شود بنابراین کیفیت این برکت در سفره لرستانی ها بسیار مهم و قابل توجه است به نحوی که مقابل نانوایی هایی که کیفیت نان بهتری دارند همیشه تجمع و ازدحام مردم دیده می شود.

مهر 99، آخرین افزایش نرخ نان در لرستان

مهرماه 99 آخرین افزایش نرخ نان در استان اعمال و اعلام شد این قیمت ها با میانگین افزایش 34 درصدی و بر اساس مجوز معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.

بر اساس قیمت گذاری های مهرماه 99 در استان، قیمت نان لواش با 50 درصد افزایش از 200 به 300 تومان، سنگک سنتی با 50 درصد افزایش از هزار به هزار و 500 تومان، سنگک ماشینی با 40 درصد افزایش از هزار به هزار و 400 تومان و تافتون با 20 درصد افزایش از 500 به 600 تومان رسید.

همچنین نان بربری ساده از 800 به هزار تومان و بربری کنجددار از هزار به هزار و 200 تومان رسید که به ترتیب افزایش قیمت 25 و 20 درصدی داشت.

نرخ گذاری جدید نان از 21 دی 1400

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: عرضه انواع نان در این استان از امروز سه‌شنبه 21 دی با قیمت جدید خواهد بود.

به گفته حجت الله بیرانوند  با اعمال قیمت‌های جدید، هر عدد نان لواش سنتی یارانه ای نوع یک با وزن 133 گرم به مبلغ 450 تومان، سنگگ سنتی یارانه‌ای نوع یک با وزن 450 گرم یکهزار و 500 تومان، سنگگ سنتی یارانه‌ای نوع 2 با وزن 450 گرم 2 هزار تومان و سنگگ ماشینی یارانه‌ای نوع 2 با وزن 420 گرم، یکهزار و 800 تومان خواهد بود.

وی افزود: بر اساس نرخ بندی جدید تافتون یارانه‌ای نوع 2 نیز با وزن 220 گرم یکهزار تومان، بربری ساده یارانه‌ای نوع 2 با وزن 334 گرم، یکهزار و 400 تومان و نان ساجی یارانه‌ای نوع 2 با وزن 265 گرم هزار تومان تعیین شده است.

بیرانوند با بیان اینکه برای سنگگ و بربری اواویت عرضه با نان ساده خواهد بود ادامه داد: در صورت درخواست مشتری و مصرف کنجد بهداشتی به ازای هر قرص نان سنگگ 400 تومان به قیمت مصوب نان اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف خمیر مایه خشک به ازای هر کیسه آرد نباید بیش از 200 گرم باشد تصریح کرد: قیمت جدید  بر اساس هزینه‌های مواد اولیه، سربار و حقوق و مزایای کارگران برابر قانون کار محاسبه شده است.

اعمال افزایش قیمت نان در لرستان با 10 ماه تاخیر و متناسب با هزینه های تولید

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان در خصوص چگونگی نرخ گذاری های جدید نان توضیح داد:  بر اساس بخشنامه ستاد تنظیم بازار کشور که اسفندماه سال قبل به استانداران ابلاغ گردید مقرر شد متناسب با افزایش هزینه های مترتب بر تولید نان نسبت به ابلاغ نرخ جدید اقدام شود.

بیرانوند افزود: در لرستان با توجه به شرایط معیشتی مردم این اقدام با تاخیر 10 ماهه و پس از اینکه استان های همجوار مبادرت به افزایش نرخ نموده اند صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری مستمر صنف نانوایان استان و از طرفی بروز برخی تخلفات ناشی از عدم تعادل در درآمد و هزینه این واحدها، تجدید نظر در نرخ نان اجتناب ناپذیر بود و بر این اساس پس از کارشناسی و بررسی هزینه ها تصمیم به تعیین و ابلاغ نرخ جدید گرفته شد.

وی ادامه داد: نرخ آرد مصارف نانوایان افزایش نیافته و همچنان با قیمت قبل عرضه می شود و افزایش نرخ صورت گرفته به واسطه افزایش هزینه سایر عوامل موثر درقیمت تمام شده نان شامل هزینه بهبود دهنده، انرژی، دستمزد کارگر، اجاره مغازه، بیمه و مالیات بوده است.

تولید نان با کیفیت در غالب نانوایی های لرستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان در خصوص کیفیت نان نانوایی های استان نیز گفت: در خصوص کیفیت نان نمی توان همه واحدهای نانوایی استان را به واسطه تعداد محدودی متخلف به تولید نان بی کیفیت محکوم کرد.

بیرانوند تاکید کرد: اغلب نانوایان استان نسبت به تولید نان مطلوب اقدام می نمایند بنابراین ثابت نگهداشتن نرخ نان باوجود افرایش چشمگیر هزینه ها به واسطه وجود چند واحد متخلف منطقی به نظر نمی رسد.

وی اظهار داشت: گسترش کمی و کیفی نظارت بر واحدهای نانوایی به عنوان مطالبه بحق مردم  قابل پیگیری است که در این خصوص با تاکید کارگروه آرد و نان استان برنامه ریزی لازم برای افزایش بازرسی ها صورت گرفته است.

یکهزار و 563 مورد بازرسی از نانوایی ها طی یک ماه

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان ادامه داد: بازرسی از واحدهای نانوایی استان به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد و آذرماه امسال یکهزار و 563 مورد بازرسی انجام و منجر به شناسایی 51 مورد کم فروشی و چهار مورد گرانفروشی شده است. 

بیرانوند افزود: باتوجه به تامین آرد مورد نیاز واحدهای نانوایی توسط دولت و ضرورت نظارت بر  عملکرد این واحدها تیم های بازرسی مشترک ضمن سرکشی و بازرسی بصورت سرزده، عملکرد این واحدها را مورد بررسی قرار می دهند ودر صورت وجود تخلف نسبت به تشکیل پرونده وارجاع به اداره کل تعزیرات حکومتی اقدام می کنند.

وی تاکید کرد: باید اقلام یارانه ای به ویژه نان جهت صیانت از حقوق مردم، جلوگیری وبرخورد با سو استفاده در حوزه های کالای اساسی به بهترین وجه در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/241560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی