ندای لرستان

آخرين مطالب

آخرین زنگی که نواخته نشد مقالات

آخرین زنگی که نواخته نشد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- صدای آژیر خطر در فضا پیچید. صفوف منظم دانش ‌ آموزان براثر رعب و وحشت به هم‌ریخت. ناظم مدرسه آن‌ها را به خونسردی و حفظ آرامش دعوت کرد ولی در آن لحظات هول‌انگیز چه کسی می‌توانست آرامش را به کودکان معصوم که تا پیش‌ازاین بارها و بارها بمباران محله و شهر و دیار خود را از نزدیک شاهد بوده‌اند، برگرداند، بی‌خبر از آنکه این بار نوبت خودشان بود.

هنوز صدای آژیر قطع نشده بود که دو موشک هوا به زمین در مقابل مدرسه به زمین اصابت کرد. آسمان صاف مدرسه در دود و غبار غلیظ گم شد و سکوت مرگباری همه‌جا را فراگرفت. اندکی بعد از انفجار، اشیای مختلف از کیف و کفش دانش ‌ آموزان تا دست و پای قطع شده از آسمان به زمین باریدن گرفت.

در 20 دی‌ماه 1365 به‌جای بارش باران، خون از آسمان بارید خونی که بعد از سال‌ها هنوز هم در مشام مردم این شهر تازه بوده و داغ از دست دادن آن‌ها هنوز کمرنگ نشده است.

آن روز کودکی خردسال بودم اما هنوز آن روز را به یاد دارم صحنه را ندیدم اما فغان و ناله خانواده‌ها را با دو چشم دیدم صحنه‌های دلخراش که آن روز لمسش برایم سخت بود اما امروز چون یک مادرم می‌فهمم که آن روز مادران و پدران چه کشیده‌اند.

ساعت 12:45 روز شنبه 20 دی‌ماه سال 1365 دو فروند موشک دشمن بعثی، دو نقطه شهر بروجرد را به تلی از خاکستر و آتش مبدل کرد.

شاهدان می‌گویند آن روز براثر اصابت موشک به مدرسه یک گودال نسبتاً بزرگ در کنار محوطه دبستان شهید فیاض بخش ایجاد شده بود.

براثر این موشک‌باران، 68 نفر از دانش ‌ آموزان مدارس شهرستان بروجرد به شهادت رسیدند و امروز حدود 35 سال از آن فاجعه می‌گذرد و آن جنایت، تنها گوشه کوچکی از جنایات صدام است.

دانش‌آموزان برای خواندن سرود آمده شده بودند

محمود روزبهانی مدیر سابق مدرسه امام حسن مجتبی (ع) بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: چند لحظه قبل از این حادثه وقتی وارد مدرسه شدم دانش آموزان با دویدن سعی می‌کردند تا به مدرسه برسند تا مبادا بعد از مدیر وارد شوند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزانی در مدرسه آماده شده بودند تا به یمن پیروزی رزمندگان در کربلای 5 سرودی را برای دانش آموزان بخوانند اما درست همان لحظه انفجاری رخ داد و چند لحظه همه‌جا در تاریکی فرو رفت و بعدازاینکه چشمان خود را باز کردم صحنه‌هایی را دیدم که هنوز در خاطرم هستند.

روزبهانی اضافه کرد: در هر قسمت از مدرسه دانش‌آموزانی بودند که بی‌جان بر روی زمین افتاده بودند، دانش‌آموزانی که شاید تصوری از جنگ نداشتند اما مظلومانه به شهادت رسیدند.

مدیر سابق مدرسه امام حسن مجتبی (ع) بروجرد بیان کرد: با هر سختی که بود خود را به درب مدرسه رساندم و درب را باز کردم تا دانش‌آموزانی که از این قیامت جان سالم به دربرده‌اند، به خانه‌های خود بروند. همان‌جا بر روی زمین افتادم و وقتی چشم‌باز کردم متوجه شدم در بیمارستان در حال مداوا هستم.

فجایع صدام تا همیشه در حافظه تاریخ ثبت و ضبط‌شده و فراموش‌شدنی نیست

محمدرضا شماعی خبرنگار و روزنامه‌نگار که در آن روز گزارشگر این واقعه بوده دراین‌باره به ایسنا، گفت: در روز موشک‌باران، در محل فرمانداری بروجرد بودیم که ساعت 12 تا 12:15 ابتدا وضعیت قرمز اعلام‌شده و به دنبال آن پیش از ساعت 13 عصر موشکی‌های دشمن بر سر شهرستان بروجرد ریخت.

وی تصریح کرد: به دنبال یافتن محل اصابت موشک ابتدا به میدان قیام و پس‌ازآن میدان صفا رفتیم و با دنبال کردن دود بلند شده ناشی از موشک‌باران و باقوت گرفتن این احتمال که اداره برق شهرستان در سه‌راه طالقانی مورد اصابت قرارگرفته است، به راه خود ادامه دادیم.

این خبرنگار خاطرنشان کرد: پس‌ازاینکه دیدیم موشک به محل شرکت توزیع برق اصابت نکرده است، این احتمال در ذهن تقویت شد که اصابت موشک در منطقه ابراهیم بوده است که پس از رسیدن به محل دریافتیم مدرسه ابتدایی شهید فیاض بخش و خانه‌های مجاور آن مورد اصابت قرارگرفته‌اند.

شماعی اضافه کرد: برخی از اعضاء خانواده‌هایی که منزل آن‌ها پشت مدرسه واقع‌شده بود براثر اصابت موشک شهید و یا مجروح شده بودند.

وی بیان کرد: پس‌ازآن برای اطلاع از آمار شهدا و زخمیان به تنها بیمارستان بروجرد مراجعه کردیم و در همان شب وقوع این جنایت هولناک و بی‌سابقه اجساد شهدا به سالن طالقانی انتقال‌یافته و پس‌ازآن به بهشت شهدا منتقل می‌شد.

این گزارشگر ادامه داد: اجساد شهدا دورتادور سالن ردیف شده بودند و اقدام به ثبت عکس‌های به‌یادماندنی از جنایات صدام در این شهرستان کردم.

شماعی عنوان کرد: پس از آفرینش عملیات‌های بسیار عظیم رزمندگان در جبهه‌های جنگ که دشمن را زمین‌گیر و خوار و صدام و طرفداران او را به مرز جنون رسانده بود، حملات موشکی به شهرها آغازشده و با به خاک و خون کشیدن کودکان مظلوم و پرپر کردن آن‌ها در اوج بی‌گناهی، فجایعی را رقم زدند که تا همیشه در حافظه تاریخ ثبت و ضبط‌شده و فراموش‌شدنی نیست.

 مدرسه غرق به خون شده بود

گودرزی یکی از کسبه محل که به عمو غلامعلی شناخته می‌شود دراین‌باره به ایسنا، گفت: آن روز ظهر مثل روزهای دیگر که بچه‌های نوبت صبح مدرسه تعطیل می‌شدند و بچه‌های نوبت عصر روانه مدرسه می‌شدند و عده‌ای از دانش‌آموزان برای خرید خوراکی و یا دفتر و قلمی به سراغم می‌آمدند.

وی تصریح کرد: در این میان ناگهان براثر موشک‌باران همه‌جا تیره‌وتار شد طوری که چشم چشم را نمی‌دید صدا چنان مهیب بود که وقتی چشم باز کردم فکر کردم زیر آوار مانده‌ام.

این کاسب محله خاطرنشان کرد: بعدازاینکه کمی گردوغبار فروکش کرد با چند تن از همسایگان به محل اصابت موشک رفتیم هنوز آن صحنه دلخراش از جلوی چشمانم نرفته و دقیق به خاطر دارم مدرسه غرق در خون شده بود.

گودرزی خاطرنشان کرد: با بیرون کشیدن جسم بی‌جان بچه‌ها به ضجه و ناله خانواده‌ها اضافه می‌شد و هنوز آه و فغان آن‌ها در گوشم می‌پیچد.

این حملات به‌تلافی شکست‌های سنگین آن‌ها و به بهانه عقده‌گشایی رژیم بعثی عراق با حمایت جهان خواران و سردمداران کفر و شرک جهانی بود و سبب شد شهدای زیادی به خیل عظیم شهدای انقلاب اسلامی افزوده شود.

خون همواره بر شمشیر پیروز بوده و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه برای همیشه در ذهن تاریخ ماندنی است، مظلومیت مهم‌ترین عاملی است که سبب شد شهادت 68 شهید دانش‌آموز دبستان فیاض بخش پس از گذشت سال‌ها در ذهن تاریخ بماند.

پیام ما به دشمنانی که امروزه می‌کوشند قشر جوان و نوجوان را از پیکره انقلاب جدا کنند این است که انقلاب اسلامی ایران زیر لوای دین مبین اسلام و رهبری فرزانه خود اجازه نمی‌دهد آن‌ها لحظه‌ای درحرکت روبه‌جلو کشور اختلال ایجاد کرده و آن را متوقف کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/241494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

افزایش 5000 تنی تولیدات باغی در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان برکنار شد

(ویدیو) ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

ثبت تصاویر چهار قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان تغییر کرد

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در این استان

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بدن انسان تا چه حد قادر به تحمل گرما می باشد؟

مغز هسته زردآلو را بخوریم یا نه؟ خواص مغز هسته زردآلو چیست؟

نکاتی مهم در مورد ضدآفتاب ها و طریقه مصرف آنها

چند نکته برای رهایی از شر یبوست مزمن

مکمل های طبیعی برای مبارزه با افسردگی

7 نشانه ابتلا به سیروز کبدی

3 راهکار مهم برای رشد سریع تر ناخن ها

تاثیر توت فرنگی روی پوست

پزشک خوب| استارت آپی که حوزه سلامت روان را متحول کرد

مراقبت های بعد از لمینت و کامپوزیت دندان

آشنایی با اسکولیوز و راه های درمان آن

خطرات ناشی عدم استفاده درست از کالسکه و صندلی ماشین کودک

روش تضمینی برای درمان ریزس مو سکه ای

کاشت مو، انواع روشها و هزینه عمل کاشت مو

چطور در خانه تکانی از پوست خود مراقبت کنیم؟

خطرناک ترین شوینده های خانه تکانی کدامند؟

خواص بی نظیر شوید خشک برای سلامتی بدن

تخصصی ترین پلتفرم برای نوبت دهی و مشاوره آنلاین حوزه زیبایی

با این تغذیه خواب آلودگی بهاری را از بین ببرید

علائم آلرژی بهاری را می شناسید؟

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

قتل یک دندان‌ساز در الشتر

افزایش 5 هزار تنی تولیدات باغی در لرستان

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند‌؟

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است