ندای لرستان

آخرين مطالب

حاشیه‌های سفر رییس جمهور به لرستان؛

آقای رییس‌جمهور شماره‌ام را بنویس! مقالات

آقای رییس‌جمهور شماره‌ام را بنویس!
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد- یازدهمین سفر استانی هیات دولت، انگار آتش‌فشان خاموش امید در استان لرستان را پس از سالها به فوران واداشت؛ از صبح جمعه میادین و اماکنی که احتمال می‌رفت آقای رئیس جمهور به آن‌جا سرکشی یا از آن‌جا عبور کند، مملو از لرهای باصفایی بود که درحال نوشتن نامه و تدارک دیدار بودند.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، از همان ساعت هشت صبح روز جمعه 19 آذرماه که هواپیمای رییس‌جمهوری و هیات همراه در فرودگاه خرم‌آباد به زمین نشست، دسته ها و گروه‌های مختلف مردمی مقابل ادارات و مکان‌هایی که گفته می‌شد رییس‌جمهور از آن‌جا بازدید خواهد کرد، شکل گرفت.
با گردشی کوتاه در سطح شهر خرم آباد، هزاران پیر و جوان نامه به دست دیده می‌شد که بسیاری از آن‌ها حتی برای دیدار رودررو با رییس‌جمهور، دل خود را صابون زده بودند و به کمتر از آن هم راضی نبودند.
رییس‌جمهور نیم‌ساعت بعد از ورود، در کارخانه «یخچال‌سازی بوژان» شهر خرم‌آباد بود؛ کارخانه‌ای که به گفته‌ مدیر عاملش با یک‌پنجم ظرفیت کار می‌کند درحالی‌که اکنون باید 600 لرستانی در آن‌جا کار کنند. دکتر رییسی گرچه قول حمایت و رفع موانع توسعه کارخانه را داد اما در عین حال از مدیرعامل آن هم قول فعالیت کارخانه با تمام ظرفیت و ایجاد اشتغال 500 نفره را گرفت.

ندای لرستان

بازدید رییس جمهور از یخچال سازی بوژان لرستان
دومین برنامه رییس‌جمهور بازدید از قلعه فرهنگی تاریخی «فلک‌الافلاک» بود تا نشان دهد که دولت اهمیت ویژه‌ای برای حفاظت و حراست از آثار تاریخی کشور قائل است. دکتر سید ابراهیم رئیسی در جریان این دیدار بود که گفت «میراث تاریخی و فرهنگی، گنجینه‌های ارزشمندی هستند که باید برای نسل‌های آینده به‌خوبی نگهداری شوند.»

ندای لرستان


سمند مشکی رئیس جمهور در ادامه راهی بیمارستان شهید «فخرالدین رحیمی» شد. کم نبودند لرستانی هایی که از حضور رئیس جمهور در این بیمارستان خبردار شده بودند. این را تجمع بیش از هزار نفره در مقابل بیمارستان نشان می داد.
کادر پزشکی بیمارستان هم برای استقبال و ملاقات رییس‌جمهور لحظه‌شماری می‌کردند. پس‌ازآن‌که دکتر رئیسی با تعدادی از بیماران طبقه چهارم بیمارستان شهید رحیمی ملاقات کرد، جمعی از پرستاران دور او حلقه زدند و در فضایی صمیمی و نزدیک از دغدغه‌ها و مشکلات خود گفتند؛ از مشکلات معیشتی و حقوق و کارانه پایین تا اجرا نشدن قانون تبدیل وضعیت قراردادی ایثارگران. رییس جمهورم ابتدا روز پرستار را به آنان تبریک گفت سپس با سعه‌ صدر و آرامش پای درددل پرستاران نشست. آنان حتی از دکتر رئیسی قول یک سفر زیارتی به مشهد مقدس را هم گرفتند.

ندای لرستان


هرچند پرستاران زیادی هم بودند که دربه‌در در طبقات بیمارستان به‌دنبال دیدار رودررو با رییس‌جمهور بودند اما واقعیت این بود که نه زمان و نه شرایط کرونایی اجازه چنین رویدادی را نمی‌داد.
دقایقی بعد با شنیدن صدای جیغ و فریاد یک زن میان‌سال در پارکینگ بیمارستان بود که رییس‌جمهور دستور توقف سمند مشکی را داد.
در کمتر از چند ثانیه ده‌ها نفر خودروی رییس‌جمهور را محاصره کردند؛ اتفاقی که محافظان را حسابی ترساند و آن‌ها را به دور کردن جمعیت از خودرو واداشت.
رئیس‌جمهور اما وقتی استیصال آن زن میان‌سال را دید، از محافظانش خواست تا اجازه نزدیک شدن و گفتگوی رودررو را به او بدهند تا برای آن زن که گویا دچار مشکلات متعدد معیشتی و مسکن بود، چاره‌ای بیندیشد.
اما وقتی رییس‌جمهور از او خواست که شماره‌اش را به برای پیگیری خواسته‌هایش به استاندار بدهد، او زیر بار نرفت. آن زن می‌گفت که دیگران مشکلش را پیگیری نمی‌کنند. حتی حاضر نشد که شماره‌اش را به رییس دفتر رییس‌جمهور هم بگوید و مدام اصرار می‌کرد که آقای رییس‌جمهور خودت باید شماره‌ام را بنویسی و وقتی دکتر رئیسی دست به قلم شد، سر و صدایش خوابید و با لبخند رضایت از جمعیت فاصله گرفت.
تعداد زیادی از جمعیت مردمی که در مقابل بیمارستان تجمع کرده بودند، از سد محافظان گذشته و وارد محوطه ساختمان شده بودند؛ هدف همه آن‌ها هم یک چیز بود: «دیدار رودررو با رییس‌جمهور». از جمله جوان حدود 30 ساله ای که با تلاش فراوان به‌دنبال پیدا کردن رییس‌جمهور بود و حاضر نشد که درخواستش را مکتوب کند و به رییس دفتر رییس‌جمهور بدهد. او می‌گفت که «حرف من نوشتنی نیست من فقط ملاقات با رییس‌جمهور را می‌خواهم.» 
حضور گسترده جمعیت که تقریباً همه آن‌ها هم نامه به دست بودند، نظم فضا را به‌هم‌ریخته بود به‌گونه‌ای که حتی استاندار لرستان هم خودرویش را گم‌کرده بود و به‌اشتباه وارد ون خبرنگاران شد.

ندای لرستان

پاسخگویی به مردم حتی برای رییس دفتر رییس جمهور سخت بود زیرا بیشتر لرستانی ها فقط خواهان دیدار با رییس جمهور بودند
مسئولان دفتر رئیس‌جمهور البته در بین جمعیت حاضر شدند و پای درد دل لرستانی‌ها نشستند. بسیاری از مردم هم، ناراحت بودند و هم خوشحال. غمگین از این‌ جهت که اوضاع بیکاری، بی‌مسکنی و درآمد پایین به‌شدت آزارشان می‌داد و شادمان از این‌که به رسیدگی و پیگیری رییس‌جمهور و دولت امیدوار بودند.
بازار نوشتن نامه هم حسابی داغ بود و اگر کسی یک خودکار و تعدادی برگه به‌همراه داشت، مجبور بود برای 10 تا 20 نفر نامه بنویسد. این وضعیت تقریباً در مقابل ادارات مهم و میادین اصلی که احتمال عبور خودروی حامل رییس‌جمهور وجود داشت، برقرار بود و در هر یک از این مکان‌ها صدها نفر نامه به دست ایستاده بودند یا در حال نوشتن نامه بودند.

ندای لرستان

لرستانی ها اعتقاد داشتند که رییس جمهور همه نامه را بررسی و پیگیری می کند
یکی از اقدامات تمام مسئولان دولتی و حتی تیم‌های حفاظتی دریافت نامه از لرستانی‌ها بود. طوری که حتی «حسینی بای»، خبرنگار صداوسیما بیش‌از پنجاه نامه مردمی را تحویل گرفته بود و ظهر جمعه آن را به مقامات دفتر رییس‌جمهور تحویل داد.

ندای لرستان

نامه هایی که مردم به «حسینی بای»، خبرنگار صداوسیما داده بودند
در نزدیک ورودی بیمارستان «عمو حشمت» حدود هفتاد ساله از شهرستان «الیگودرز» برای ملاقات با رییس‌جمهور آمده بود. او گفت که من چیزی برای خودم نمی‌خواهم اما از دکتر رئیسی درخواست دارم که به داد روستایمان برسد که تعداد خانوارهای آن طی چند سال اخیر از 2800 به 800 خانوار رسیده‌ زیرا منابع درآمدی آن خیلی کم شده‌است.

ندای لرستان

«عمو حشمت» می گفت که دولت جدید امیدهای مردم را زنده کرده است
«در هشت سال گذشته کسی به برای شنیدن حرف مردم به لرستان نیامده بود که بخواهیم یا بتوانیم مشکلات و دغدغه‌های خود را به او بگوییم»، این را آقای محمدی، جوان حدود 35 ساله ای گفت که برای گرفتن «حق‌آبه» تعدادی از روستاهای استان به خرم‌آباد آمده بود.
برنامه‌های عصر روز جمعه رییس‌جمهور در یازدهمین سفر استانی، با دیدار کشاورزان و دامداران در دانشگاه لرستان آغاز شد. اتفاقی کشاورزان و دامداران لرستانی را حسابی سر ذوق آورده بود. آقای دریک بند، رییس نظام مهندسی کشاورزی استان لرستان در این دیدار گفت که «رئیس‌جمهور، رییس داخل اتاق نیست بلکه رییس‌جمهور میدانی است».
همچنین آقای عالیخانی، زنبوردار نمونه کشور در سخنان کوتاهی گفت که می‌خواهد «زنبوری» صحبت کند؛ هرچند که سخنانش «نیش‌دار» نبود و تنها از رییس‌جمهور خواست که به زنبور عسل توجه بیشتری بکند.
وقتی آقای منصوری، جوان کارآفرین 32 ساله لرستانی از کسب‌وکارش گفت، لبخند رضایت بر لب‌های رییس‌جمهور نشست. منصوری گفت که تاکنون بیش‌از پنج هزار شغل در زمینه تولید گیاهان دارویی ایجاد کرده‌ و اگر دولت در صدور مجوزها با او همراهی کند، بدون دریافت تسهیلات می‌تواند تا سال آینده نیروهای کار خود را به بیش‌از 30 هزار نفر هم برساند. او خطاب به دکتر رئیسی گفت: «شما دستور بدهید ما جان می‌دهیم.»

ندای لرستان

آقای منصوری وقتی از اشتغالزایی 30 هزار نفره در صنعت گیاهان دارویی گفت، رییس جمهور را سر ذوق آورد
در ادامه این موضوع بود که رییس‌جمهور اظهار کرد: گیاهان دارویی حتی از نفت هم می‌توانند آورده بیشتری برای کشور داشته باشند و مهم‌تر از آن میزان اشتغال‌زایی بالای آن است.
در پایان جلسه هم تعداد دیگری از کشاورزان درخواست‌ها و مشکلات خود را در گفتگوی رودررو با رییس‌جمهور مطرح کردند که او در پاسخ به یکی از آنان گفت: زلف شما را وصل می‌کنم به آقای استاندار.
دیدارهای بعدی رییس‌جمهور در سالن شهید حاج‌قاسم سلیمانی دانشگاه لرستان ادامه یافت؛ سالنی که با صنایع دستی استان آرایش‌شده بود و ابتدا میزبان نخبگان، علما، ایثارگران و اقشار مختلف مردم بود. برخلاف دیدارهای رسمی، نیمی از صندلی‌های ردیف اول و کنار رییس‌جمهور، به ورزشکاران جوانی اختصاص داشت که با لباس ورزشی و ماسک منقش به پرچم ایران به دیدار دکتر رئیسی آمده بودند.
خانم حافظی، همسر شهید و نماینده بانوان ایثارگر در این دیدار در سخنان کوتاهی خطاب به رییس‌جمهور گفت «شما فرزند زهرایی و انتظار داریم که شیوه مدیریت شما هم زهرایی باشد»، آقای دریک وند، فعال سیاسی و اجتماعی هم عنوان کرد «لرها پای هیچ قراردادی که به ضرر ایران بوده باشد را هرگز امضا نکرده‌اند» و آقای ویس کرمی، فعال اقتصادی و دیگر سخنران مراسم اظهار کرد: آقای رییس‌جمهور شما در بیکارترین استان کشور حضور دارید اما به لطف خدا شعاع نوری درخشان و امیدبخشی پیش روی مردم این دیار هویدا شده و ما به ظرفیت‌های متعدد استان و تدبیر شما دل بسته‌ایم.
او همچنین گفت که بانیان وضع موجود نمی‌توانند منشأ تغییر باشند. بیان همین جمله کافی بود تا فضای سالن روحی تازه بگیرد و ناگهان فریاد یکی از حاضران بلند شد که «مدیران ضعیف دولت سابق همچنان بر سر کار هستند» و در ادامه صدای تشویق و احسنت حاضران.
درخواست آقای خورشیدوند، فعال اقتصادی و دیگر سخنران نشست از آقای رییس‌جمهور اما متفاوت بود؛ او خطاب به دکتر رئیسی گفت: سلام ما را به رهبر عزیزتر از جانمان برسان و از طرف ما به ایشان بگو که بابی انت و امی و جانی و مالی.
تقریباً هر یک از سخنرانان که از جایگاه پایین می‌آمد، آقای رئیسی به احترام ایشان می‌ایستاد و اگر نامه یا حرفی داشت می‌گرفت و می‌شنید. ازجمله گروه سرودی از نوجوانان لرستانی که در مدح مدافعان سلامت شعری سرودند اما وقتی از جایگاه پایین آمدند چند بیت را هم به زبان لری برای رییس‌جمهور خواندند که تقدیر و تجلیل او را در پی داشت. آنان در این همخوانی با اشاره به برخی از مدیران دولت سابق گفته‌اند: «درد فساد و رانت و ویژه‌خواری/ مدیرانی که بی‌خیال اند/ بالاسر مردمی که می‌نالند».

ندای لرستان

سرود نوجوانان لرستانی، رییس جمهور را به تحسین آنان واداشت
سخنان رئیسی در این دیدار با بیان حسرت همیشگی او آغاز شد؛ جایی‌که گفت: برای من بسیار دل‌نشین‌تر بود که در اجتماع‌های متعدد و بزرگ مردمی از نزدیک حضور پیدا کنم اما متأسفانه شرایط کرونایی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.
وقتی دکتر رئیسی بر ضرورت آغاز سریع احداث سد معشوره در لرستان تاکید کرد، تشویق حاضران بلند شد. یکی دیگر از محورهای سخنان رییس‌جمهور تاکید بر تکمیل اقدامات گذشته و به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌کاره بود. او تاکید کرد که ما حرف‌ها و طرح‌های جدید هم داریم اما ابتدا لازم است که کارهای گذشته را به‌جای مناسبی برسانیم سپس سراغ پروژه‌های جدید برویم.
تقریباً همه محورهای اصلی سخنان رییس‌جمهور به دل حاضران نشست و بارها صدای تشویق و تکبیر بر فضای مراسم سایه افکند؛ به‌ویژه جایی‌که رییس‌جمهور تاکید کرد: «از کسانی که بانیان وضع موجود هستند نباید استفاده شود.» پس‌از بیان این جمله بود که صدای تکبیر، صلوات، کف زدن و شعار، حاضران را به وجد آورد.
سخنان یکی از عشایر کوچ‌رو و باصفای حاضر در جلسه هم جالب بود. او گفت: «ثبت با سند برابر است!؛ من سیاه‌چادر خودم را تبدیل به ستاد شما کردم و رای‌های زیادی برای شما جمع کردم». این‌موضوع صدای خنده و تشویق حضار را در پی داشت.

ندای لرستان

این چهره، خود را نماینده عشایر کوچرو می دانست و خواهان حمایت رییس جمهور از عشایر بود
«وقتی شما رییس قوه قضائیه بودید من برای رسیدگی به یک مشکل نامه‌ای را به دفتر شما تحویل دادم. در مسیر بازگشت به شهرستان و شاید یک ساعت بعد، از دفتر شما تماس گرفتند و پیگیر نامه من شدند. این‌جا بود که من کیف کردم.» این سخنان را جوانی از اهالی روستای «فَرسش» در میانه سخنان رئیسی بیان کرد و برای این‌که صدایش از تَه سالن به گوش رئیس‌جمهور برسد، با تمام توان داد می‌زد و در پایان خواستار رسیدگی به مشکلات روستایش شد.
رئیس‌جمهور تا پیش‌از آغاز نشست شورای اداری، فرصت را غنیمت شمرد و از نمایشگاه مسائل و مشکلات استان لرستان هم بازدید کرد و در جریان راهکارهای برون رفت از مشکلات موجود قرار گرفت. جلسه شورای اداری هم بیشتر به نهایی کردن مصوبات و پیشنهادهای مؤثر وزرا و مسئولان استان لرستان معطوف شد تا بیشترین خیر و برکت و آبادانی نصیب استان لرستان و اهالی این دیار شود.
پایان‌بخش سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به استان لرستان، نشست خبری بود که تقریباً نیمه‌شب جمعه برگزار شد و خروجی آن خبرهای خوبی از جمله تخصیص اعتبار لازم برای احداث سد معشوره، تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام و تعطیل استان لرستان، آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک و فراهم کردن زمینه ثبت جهانی این اثر تاریخی، تهیه سازوکاری برای مدیریت منابع آبی در استان، زمان‌بندی راه‌اندازی خط‌آهن استان تا 10 روز آینده.
برچسب‌ها
سید ابراهیم رییسی سفر استانی خرم آباد لرستان
پروندهٔ خبری
لرستان، مقصد یازدهمین سفر استانی رییس‌جمهوری

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/239140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

جشنواره رود و ریل در لرستان؛ «بیشه» در مسیر ثبت جهانی

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

صرفه‌جویی 500 میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

فرصت مذاکره؟

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

ثبت بیش از 500 مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان

پلمب یک واحد غیر مجاز کشتار دام در کوهدشت

10 هزار مترمربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

10 هزار متر مربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

مناظر زیبای بهاری لرستان+تصاویر

پیش‌بینی تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان

برگزاری مراسم یادواره شهید حجازی در رومشکان + فیلم و تصاویر

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راه های روستایی لرستان

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

بازداشت کلاهبردار 6 میلیارد ریالی در بروجرد

جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

سه تیم گشت‌زنی همیاران پلیس در راه‌آهن لرستان فعال شد

نرخ جدید کرایه تاکسی‌های خرم‌آباد به فرمانداری ابلاغ شد

پلمب مطب و جریمه سنگین پزشک متخلف در کوهدشت

انهدام باند سارقان حرفه‌ای منزل در خرم‌آباد

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

500 آلودگی زیست‌محیطی در لرستان ثبت شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت