ندای لرستان

آخرين مطالب

مطالبات مردم لرستان از دولت-13

تمامِ ناتمام‌های دیار پروژه‌های تاریخی/ طرح‌هایی که باستانی شدند! سياسي

تمامِ ناتمام‌های دیار پروژه‌های تاریخی/ طرح‌هایی که باستانی شدند!
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد- با توجه به بلاتکلیفی 2 هزار پروژه نیمه‌تمام، از لرستان به‌عنوان دیار پروژه‌های تاریخی یاد می‌کنند و گاه مردم می‌گویند برخی طرح‌های نیمه‌تمام به اثر باستانی تبدیل‌ شده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وجود بیش از 2 هزار پروژه نیمه‌تمام در لرستان یکی از چالش‌های پیش روی توسعه این استان است که علاوه بر ایجاد مسائل اقتصادی موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی شده است.
مشکلات حوزه صنعت و عمران استان لرستان از زخم‌های تاریخی این دیار است، وضعیت کارخانه سیمان، بلاتکلیفی پروژه‌های فولادی، معطلی طرح‌های بزرگ صنعتی مانند لاستیک‌سازی، پروژه نیمه‌تمام هتل صخره‌ای و… تنها بخشی از مسائل این حوزه است.
در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان لرستان خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.
در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.
برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک « مطالبات مردم لرستان از دولت » را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.
در این گزارش با نگاهی به مطالبات مردم لرستان از دولت، به موضوع نیمه‌تمام ماندن برخی پروژه‌های صنعتی و عمرانی مرکز لرستان خواهیم پرداخت.
ماجراهای یک هتل صخره‌ای 24 ساله!
هتل صخره‌ای خرم‌آباد بیشتر از دو دهه است که عملیات اجرایی آن نیمه‌کاره مانده و تاکنون بارها از سوی مسئولان از روند اجرای این پروژه انتقاد شده است.
نام پروژه: هتل صخره‌ای خرم‌آباد
سال شروع پروژه: 1376
عمر پروژه: 24 سال
میزان پیشرفت فیزیکی: 70 درصد
محل احداث: خرم آباد
کاربری و اهمیت پروژه: ظرفیت حدود 110 اتاق با تقریباً 250 تخت ویژه و همچنین سالن‌های اجتماعات، کنفرانس و…، کمک به رونق صنعت گردشگری
چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم همکاری دستگاه‌های مرتبط و کم‌کاری سرمایه گذار
دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری خرم‌آباد، راه و شهرسازی لرستان
کل اعتبار هزینه شده برای پروژه تا کنون: با توجه به اینکه پروژه درگیر مرور زمان شده و چندین سرمایه گذار عوض کرده است رقم کلی مشخص نیست

ندای لرستان


طی سال‌های اخیر با توقف عملیات اجرایی این پروژه انتقادات از آن دوچندان شده به‌گونه‌ای که مردم لرستان از این پروژه به‌عنوان پروژه‌ای تاریخی یاد می‌کنند.
مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های فراوان برای ادامه عملیات اجرایی و تکمیل این پروژه به خبرنگار مهر گفت: پرونده مربوط به این پروژه بیش از پنج ماه است که در کمیسیون ماده 100 شهرداری «گیر» کرده است.
وی عنوان کرد: چون این پروژه اضافه ساخت دارد، بنا بوده که در کمیسیون ماده 100 تعیین تکلیف شود.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه و بخش خصوصی که به‌طور مثال 100 میلیارد تومان پول به این شهر می‌آورد را نباید معطل نگه داشت گفت: در این راستا کار هتل «صخره‌ای» ازنظر ما حل‌شده، «گیرهای» اصلی آن را ما رفع کرده‌ایم، ماده 100 شهرداری مانده که قول داده‌اند به‌زودی انجام شود.
ویسکرمی عنوان کرد: ادامه کار دیگر با سرمایه‌گذار و شهرداری است.
هتل «صخره‌ای» که دیگر مردم خرم‌آباد از آن به‌عنوان یک اثر تاریخی یاد می‌کنند در انتظار تصمیم‌گیری و دستورات کلان در سطح ملی برای تعیین تکلیف است تا شاید با سفر حجت‌الاسلام رئیسی به لرستان زمینه این امر فراهم شود و این پروژه آماده بهره‌برداری و افتتاح شود.
بزرگ‌ترین پروژه صنعتی در هاله‌ای از ابهام!
و اما لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر خرم‌آباد در حوزه صنعت محسوب می‌شود، طرحی که می‌توانست در صورت اجرا و تکمیل زمینه ایجاد اشتغال خوبی برای جوانان مرکز لرستان فراهم آورد.
نام پروژه: لاستیک سازی خرم آباد
سال شروع پروژه: 1393
عمر پروژه: 8 سال
میزان پیشرفت فیزیکی: 10 درصد
محل احداث: خرم آباد
کاربری و اهمیت پروژه: ظرفیت تولید 600 هزار حلقه لاستیک و اشتغالزایی حدود 1200 نفر
چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم پای کار بودن بخش خصوصی و سرمایه گذار، تأمین نشدن تسهیلات لازم
دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: سازمان صنعت، معدن و تجارت
کل اعتبار هزینه شده برای پروژه تا کنون: 40 میلیارد تومان
میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: چندین هزار میلیارد

ندای لرستان


این در حالی است که از «لاستیک‌سازی» و هزار شغلی که قرار بود برای لرستانی‌ها ایجاد کند امروز تنها یک خاطره دورمانده است؛ رؤیایی که در سال 93 در جریان سفر رئیس‌جمهوری به لرستان با عنوان «بزرگ‌ترین پروژه صنعتی» لرستان در اذهان جوانان بیکار این استان نقش بست.
پروژه‌ای که قرار بود 36 ماهه تمام شود امروز با گذشت 8 سال در قالب یک زمین خالی در کوهپایه‌های خرم‌آباد به چشم می‌خورد تا ایجاد حدود دو هزار شغل برای جوانان لرستان تنها یک سراب باشد.
مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری برای راه‌اندازی این کارخانه در مرکز لرستان، اظهار داشت: بانک صنعت و معدن و «ایدرو» در این رابطه به تعهدات خود عمل‌نکرده‌اند.
وی با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات به این کارخانه اظهار داشت: سرمایه‌گذار هم آن‌طور که باید پای‌کار نیست.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه به هیئت‌مدیره این کارخانه در جلسه‌ای در تهران اعلام کردم که یا خلعید، یا شروع به کار می‌کنید افزود: در حال حاضر نصب سوله سالن تولید محدود کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در دستور کار قرارگرفته است.
ویسکرمی تأکید کرد: پیش‌ازاین نیز در تاریخ 28 تیرماه امسال، اولین تجهیزات ساخت سالن فاز نخست لاستیک‌سازی در راستای ساخت اولین فاز لاستیک‌سازی به ظرفیت 600 هزار حلقه لاستیک در سال، به محل شهرک صنعتی شماره سه واردشده بود.
تعلل مسئولان در اجرایی کردن لاستیک‌سازی خرم‌آباد، این پروژه را با مشکلات جدی مواجه کرده است، شاید اگر در همان سال‌های ابتدایی کلنگ زنی پروژه اهتمام ویژه‌ای برای فعال شدن پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد شکل می‌گرفت، امروز بیش از هزار نفر از جوانان لرستان دارای شغل بودند و این استان همچنان در میان بیکارترین استان‌های کشور قرار نمی‌گرفت؛ موضوعی که در مورد دیگر پروژه‌های ناتمام اقتصادی لرستان نیز صدق می‌کند.
گره کور «صدر فولاد»!
کارخانه «صدر فولاد» خرم‌آباد نیز با مساحت 35 هکتار، سالانه شش هزار تن فولاد تولید می‌کرد که در سال 96 به دلایلی، خط تولید آن متوقف شد و حدود 240 کارگر آن نیز از کار بیکار شدند.
نام پروژه: کارخانه «صدر فولاد» خرم آباد
سال شروع پروژه: 1381
سال توقف پروژه: 1396
عمر تعطیلی پروژه: 4 سال
میزان پیشرفت فیزیکی: کارخانه هم اکنون تعطیل است
محل احداث: خرم‌آباد
کاربری و اهمیت پروژه: تولید سالانه شش هزار تن فولاد و اشتغال حدود 240 کارگر، وجود ظرفیت افزایش اشتغال تا 1500 نفر
چرایی تعطیلی پروژه: پای کار نبودن بخش خصوصی و عدم تأمین سرمایه در گردش
دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان
کل اعتبار هزینه شده برای پروژه تا کنون: بیشتر از 800 میلیارد تومان در سال بهره‌برداری پروژه
میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: تأمین سرمایه در گردش به مبلغ 150 میلیارد تومان

ندای لرستان


کارخانه تعطیل‌شده «صدر فولاد» به گره کوری در حوزه صنعت و اشتغال لرستان تبدیل‌شده و می‌طلبد که تصمیمات ویژه‌ای در رابطه با تعیین تکلیف آن صورت بگیرد.
محمد رزم رئیس‌کل دادگستری لرستان در تاریخ دوم تیرماه امسال و در بازدید از این کارخانه تعطیل‌شده گفت: این کارخانه یکی از بهترین واحدهای تولیدی ذوب‌آهن و میلگرد است که در اوج فعالیت 240 نفر اشتغال‌زایی داشته است.
وی افزود: عدم تأمین سرمایه در گردش به مبلغ 150 میلیارد تومان از دلایل تعطیلی کارخانه صدر فولاد بوده است.
رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: با جلساتی که در ستاد تسهیل استانداری در رابطه با این واحد برگزار کرده است، امیدواریم این واحد ظرف یک ماه آینده فعالیت خود را از سر گیرد.
رزم بیان کرد: شرکت صدر فولاد یک ماه دیگر از طریق حق‌العمل‌کاری پیمانکار بخش خصوصی فعالیت خود را شروع می‌کند و در غیر این صورت افرادی از بخش خصوصی سرمایه در گردش موردنیاز را به‌عنوان سهامدار در این کارخانه تأمین خواهند کرد.
این وعده رئیس‌کل دادگستری لرستان عملی نشد تا اخیراً مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این طرح بگوید: در حال حاضر، در حال تعمیر و سرویس کارخانه هستند.
وی بیان داشت: قول داده‌اند و به ما هم گزارش داده‌اند که تا دی‌ماه تولید آزمایشی این کارخانه شروع شود و حداقل کارگران قبلی آن به کارخانه برگردند.
باید منتظر ماند و دید با سفر آتی رئیس‌جمهور به استان لرستان، گره کور مربوط به این کارخانه و همچنین وعده‌هایی که تاکنون از سوی مسئولان استانی محقق نشده، رنگ عمل به خود می‌گیرند و زمینه برگشت به کار کارگران از بیکار شده این کارخانه فراهم می‌شود یا نه!
ماجرای 46 هزار سهم بر باد رفته!
و اما احداث کارخانه سیمان خرم‌آباد که از مصوبات دور اول سفر هیئت دولت نهم به استان لرستان بوده که پس از گذشت سال‌ها هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است.
نام پروژه: کارخانه سیمان
سال شروع پروژه: 1385
عمر پروژه: 15 سال
میزان پیشرفت فیزیکی: بین 30 تا 40 درصد
محل احداث: خرم آباد
کاربری و اهمیت پروژه: ظرفیت تولید سه هزار و 300 تن سیمان در روز و اشتغالزایی حدود 400 نفر
چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم پای کار بودن بخش خصوصی و سرمایه گذار
دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: سازمان صنعت، معدن و تجارت
کل اعتبار هزینه شده برای پروژه تا کنون: سه میلیارد تومان وام ریالی و حدود 23 میلیون یورو وام ارزی
میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: پروژه فعلاً بلاتکلیف و متوقف است

ندای لرستان


کارخانه سیمان خرم‌آباد که از ابتدای کلنگ زنی ماجراهای مختلفی را پشت سر گذاشته هر بار به دلیلی عملیات اجرایی آن به تعویق افتاد تا این کارخانه همچنان اندر خم وعده‌های صاحبان کارخانه باشد و این در حالی است که سیمان خرم‌آباد از ابتدای فعالیت خود اقدام به فروش سهام کرد تا این کارخانه امروز با بیش از 46 هزار سهامدار به کلافی سردرگم در حوزه صنعت استان تبدیل شود.
ماجرای کارخانه سیمان و سهامدارانش به دوره مدیریت «خاوری» در بانک سپه برمی‌گردد؛ گفته می‌شود آگهی پذیره‌نویسی شرکت سیمان خرم‌آباد به عاملیت و کارگزاری بانک سپه با اطلاعات اغواکننده منتشرشده است، در آن زمان در آگهی سیمان خرم‌آباد اطلاعاتی چون استفاده از 26.5 میلیون یورو «ال سی» در شرف گشایش و داشتن سرمایه فعلی بیش از 64 میلیارد ریال مطرح و از مردم خواسته می‌شود که نسبت به خرید سهام اقدام کنند، نتیجه این آگهی می‌شود 46 هزار سهامداری که حالا سال‌هاست بلاتکلیف هستند.
آخرین اخبار و حواشی پیرامون این واحد صنعتی حکایت از شکایت سهام‌داران آن دارد، برخی سهامداران با تشکیل کمپین‌ها و گروه‌هایی خواستار پیگیری وضعیت شرکت سیمان خرم‌آباد شده‌اند.
در جریان سفر حجت‌الاسلام «ابراهیم رئیسی» در سمت رئیس قوه قضائیه به لرستان، ایشان با تعیین ضرب‌الاجل سه‌ماهه بر ضرورت رفع مشکلات چهار واحد اقتصادی لرستان ازجمله کارخانه سیمان خرم‌آباد تأکید کردند.
این در حالی است که تاکنون اقدام خاصی در رابطه با تعیین تکلیف این کارخانه و 46 هزار سهامدار آن صورت نگرفته است تا چشم سهامداران کارخانه و همچنین مردم لرستان به مصوبات سفر حجت‌الاسلام رئیسی، این بار در سمت رئیس‌جمهور برای راه‌اندازی و یا تعیین تکلیف آن باشد.
«فرهاد زیویار» استاندار لرستان در آخرین اظهارنظر در رابطه با این کارخانه وعده داده که مسائل و مشکلات مربوط به این طرح در سفر رئیس‌جمهور به لرستان پیگیری و طرح خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/238866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان