ندای لرستان

آخرين مطالب

دیم‌زارها، امیدی برای رونق کشاورزی در لرستان مقالات

دیم‌زارها، امیدی برای رونق کشاورزی در لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - پاییز نگاه منتظر کشاورز به آسمان است تا در زمانی مناسب بذرهایش را به امید بهارانی پررونق بکارد؛ تجربه‌ای تکرار شده از گذشتگان دور تاکنون که اکنون با کم بارشی‌ها شیوه های جدیدی برای این نوع کشت را باید اجرا کرد.

با نیم نگاهی به کشاورزی سنتی لرستان از گذشته های دور تاکنون می توان به همین شمایل نه چندان حاصل‌خیزی رسید که به جایی فراتر از معیشتی بودن کشاورزی راه نخواهد داشت.
بنا بر نظر کارشناسان، تاکنون برنامه ای علمی در حوزه بهره وری مناسب از دیم زار ها اجرا نشده است . در عین حال به دلیل ناهماهنگی مدیریت زراعی دیم زارهای کشور با اقلیم کم بارش هنوز هم برای آماده سازی زمین، خاک را زیر و رو می کنند و اندک رطوبت مانده در خاک از بین می رود.
حال طرحی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار است به منظور جهش تولید در دیم زارها به اجرا درآید که بنا بر گفته مسوولان جهاد کشاورزی لرستان با اجرای این طرح 25 تا 30 درصد تولید اراضی افزایش می یابد.
طرحی که با اجرای آن علاوه بر افزایش تولید ملی، درآمد و معیشت کشاورزان نیز رونق پیدا خواهد کرد.
حدود 77 درصد کشاورزی لرستان بصورت دیم انجام می شود و در شهرستان بروجرد نیز حدود نیمی از اراضی زیر کشت بصورت دیم است که با اجرای طرح هایی همچون جهش تولید دیم زارها می توان از بستر همین دیم زارها به رونق تولید رسید.
بنا بر گفته کارشناسان حوزه کشاورزی، در دنیا 80 درصد تولیدات کشاورزی از اراضی دیم بدست می آید در ایران با اینکه 50 درصد اراضی دیم هستند تنها 10 درصد تولیدات کشاورزی از اراضی دیم است. در لرستان نیز 20 درصد تولیدات کشاورزی از اراضی دیم است.
طرح جهش تولید در دیم زارها طرحی پنج ساله است که در آن 6.5 میلیون هکتار از دیم زارهای کشور هدف گذاری شده است.
بنا بر گفته مصطفی سید هاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام ، تحویل کود و سم به کشاورزان با توجه به نوع کشت ، محلول پاشی و سم پاشی و در مجموع افزایش بهره وری محصولات زراعی و افزایش سطح زیر کشت دیم از بخش های مهم این طرح است.
اسفندیار حسنی مقدم ، رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز می گوید: در طرح جهش تولید در دیم زارها، سهمیه لرستان 235 هزار هکتار از اراضی دیم است که برش های شهرستانی و دهستانی آن از نظر تامین کارشناسان ، آموزش ، مدیران و کشاورزان انجام شده است.
در شهرستان بروجرد نیز بنا بر گفته جواد گودرزی رییس جهاد کشاورزی این شهرستان؛: از مجموع 69 هزارهکتار اراضی زراعی و باغی 35هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم هستند.
بهره وری از دیم زارها؛ فرصتی اقتصادی
"رضا یاراحمدی" دانش آموخته دکترای کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با ایرنا گفت: تاکنون برنامه ای علمی در حوزه بهره وری مناسب از دیم زار ها اجرا نشده است وملاحظه می شود که با وجود بالابودن سطح زیر کشت دیم ، میزان تولید این بخش اختلاف معنی داری با بخش تولیدات آبی دارد.
وی افزود: یکی از دلایل این مهم ، عدم سازگار بودن مدیریت زراعی دیم زارهای کشور با اقلیم کم بارش است یعنی در کشوری که میزان بارندگی سالانه آن طی سالهای اخیر کاهش یافته است هنوز هم برای آماده سازی زمین خاک را زیر و رو می کنند و اندک رطوبت مانده در خاک را از بین می برند.
وی به اهمیت مدیریت منابع زراعی دیم اشاره کرد و افزود:در صورت استفاده از روشهای بهینه و سامانه های "اکوسیستم نگر" کشاورزی حفاظتی ، می توان از همین رطوبت اندک استفاده بهینه کرد.
این دکترای کشاورزی ومنابع طبیعی گفت: تحقق افزایش بهره وری (نسبت ستاده به نهاده) همه جانبه تولیدات کشاورزی در استان نیازمند نگرش نوین و تغییر رفتار در نگاه های سنتی در بخش کشاورزی به ویژه اراضی دیم است.
وی با اشاره به اهمیت استفاده مناسب و بهره وری از دیم زار ها به عنوان یک فرصت اقتصادی افزود: افزایش تولید علاوه بر ارتقای دانش و تغییر نگرش ، نیاز به ابزارهایی دارد که یکی از آنها را باید کشاورزی مدرن دانست که در آن با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا، بهره‌وری و تولید محصول در اراضی باغی، زراعی و واحدهای دامی و صنایع تبدیلی به بالاترین میزان می‌‎رسد.
کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی به راهبرد کمک به توسعه کشاورزی از طریق کشت دیم اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه استفاده از فن آوریهای جدید در زمینه کشاورزی حفاظتی و دقیق، توسعه الگوهای کشت هوشمند و استفاده از فن آوریهای کاربردی بذر از جمله برنامه‌های راهبردی برای تحقق کشاورزی دانش بنیان و پایدار باید در اولویت قرار گیرد.
یاراحمدی یادآور شد: تحقق حمایت‌های لازم از تولید بذر مرغوب و گواهی شده و بوجاری شده، رفع موانع مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تولید بذر و تحقق مالکیت خصوصی می تواند در زمینه جهش تولید موثر باشد.
خشک و نیمه خشک بودن، کم بارشی و تغییرات اقلیمی رخ داده شده و همچنین محدودیت خاک و قابل توجه نبودن میزان اراضی قابل کشت ضرورت گام برداشتن به سمت کشاورزی مدرن و علمی را بیش از پیش نمایان کرده است.
از طرفی افزایش جمعیت و رشد مصرف، اهمیت کشاورزی را بالا برده و باعث شده است تا ضرورت نگاه اقتصادی و زیستی به اراضی دیم بیش از پیش اهمیت یابد تا برنامه تامین امنیت غذایی ، برنامه ریزی در حوزه اشتغال و کسب درآمد و رونق اقتصادی و نیز بهره وری در این بخش ارتقا پیدا کند.
برچسب‌ها
رونق تولید اراضی کشاورزی لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/237504/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس