ندای لرستان

آخرين مطالب

نماینده مردم الیگودرز در مجلس:

توجیه اجتماعی طرح‌های عمرانی مدنظر باشد اقتصادي

توجیه اجتماعی طرح‌های عمرانی مدنظر باشد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در اجرای طرح‌های عمرانی توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: توجیه اقتصادی مهم است ولی ما نباید نسبت به توجیه اجتماعی طرح‌های عمرانی بی توجه باشیم.

محمد خدابخشی، در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی‌از اقداماتی که ما باید برای رسیدن به توسعه در هر شهرستان، استان و منطقه باید انجام دهیم، اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی یا اجتماعی است.
وی با اشاره به این‌که طرح‌ها باید مبتنی بر مزیت‌های نسبی هر منطقه باشند، عنوان کرد: اجرای این طرح‌ها توسط بخش خصوصی، شرکت‌های دولتی، نهادهای غیردولتی و سازمان‌های توسعه‌ای بوده یا دولت از محل منابع بودجه عمومی آن‌را اجرا می‌کند، آن چیزی که مدنظر است اجرای طرح‌های عمرانی است که دولت از طریق منابع بودجه عمومی تأمین اعتبار می‌کند و در پیوست 1 قانون بودجه می‌آیند.
خدابخشی با اشاره به این‌که در حال حاضر در قانون بودجه سنواتی در پیوست 1 تقریباً 2700 ردیف ملی داریم، بیان کرد: بعضی از آن‌ها مانند ردیف‌های تعمیر و نگهداری جاده‌ها مستمر هستند و بعضی از ردیف‌ها در یک بازه زمانی تعریف می‌شوند، ممکن است چندین سال طول بکشد تا طرح تکمیل شده و از قانون بودجه حذف شود که همین طرح‌ها مدنظر ماست.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر ساله اعتباراتی برای این طرح‌ها منظور شده و هر سال تعهدات آتی دولت را برای تکمیل این طرح‌ها در قانون بودجه می‌شود داشت که در قانون بودجه 1400 نزدیک به 170 هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای این طرح‌ها، منابع پیش‌بینی شده است.
وی ضمن تشکر از سازمان برنامه و بودجه کشور و دولت برای اجرای طرح‌ها در نقاط مختلف، اظهار کرد: یکی‌از مشکلاتی که ما با آن سر و کار داریم توسعه نیافتگی برخی از مناطق است، بنابراین ما به توسعه زیرساخت‌ها در مناطقی که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند نیاز داریم، همکاران ما پیگیری می‌کنند که طرح‌هایی را تصویب و به مرحله اجرا درآورند اما در حال حاضر با سدی به نام ماده 23 قانون الحاق مواجه هستیم که با توجه به محدودیت‌های منابع مالی که وجود دارد اجازه تعریف طرح جدید به نمایندگان نمی‌دهند و اگر طرحی به قانون بودجه اضافه شود مجوز ماده 23 برای اجرا نمی‌دهند.
خدابخشی عنوان کرد: ما از توسعه‌یافتگی برخی از نقاط کشور خوشحال هستیم و معتقدیم نباید جلوی توسعه آن‌ها گرفته شود اما تکلیف مناطقی که ابتدایی‌ترین امکانات، زیرساخت‌ها و جاده ندارند، چکار باید بکنند، دولت باید برای مناطقی که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند فکری کند.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی‌از موانعی که بر سر راه اجرای پروژه عمرانی وجود دارد، همین محدودیت منابع مالی است، در قانون بودجه سنواتی در تبصره 19 بحث مشارکت بخش خصوصی مطرح شده که ظرفیت خوبی است و باید از آن استفاده شود، علاوه‌بر این برای این‌که بار بودجه عمومی کمتر شود دولت باید تدبیری کند بعضی از طرح‌هایی که لازم است اجرا شود، به عنوان مثال درخصوص نیروگاه‌ها سدهایی که لازم است برای تولید برق اجرا شود، با رایزنی با برخی از بانک‌ها می‌توانند این طرح‌ها را اجرا کنند، دولت باید این موضوع را در سال‌های گذشته جدی می‌گرفت، ما می‌توانستیم مشکلی که در توزیع برق طی تابستان گذشته پیش آمد را با استفاده از این ظرفیت نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های عمرانی لزوماً نباید توجیه اقتصادی داشته باشد، بلکه دولت باید از اجرای طرح‌هایی که توجیه اجتماعی قوی دارد استقبال کند و این طرح‌ها در مقیاس‌های مختلف کوچک و بزرگ باید مورد توجه باشد.
خدابخشی با اشاره به این‌که ماده 23 قانون بودجه روی توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی تأکید دارد، عنوان کرد: اگر ضرورت دارد یک جاده اجرا شود که یک شهری به شهر دیگر یا استانی به استان دیگر متصل شود، این جاده باید اجرا شود و ما نباید دنبال برگشت سرمایه باشیم، لذا در اجرای طرح‌های عمرانی توجیهات فنی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر باید دیده شود نه صرفاً توجیه اقتصادی آن دیده شود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توجیه اقتصادی مهم است ولی ما نباید نسبت به توجیه اجتماعی طرح‌های عمرانی بی توجه باشیم، بنابراین در جاهای مختلف می‌بینیم که اولویت‌بندی برای تکمیل طرح‌هایی که جزء طرح‌های سفر رئیس‌جمهور می‌آید، پیشرفت فیزیکی آن‌را مدنظر گرفته و طرح‌هایی که بالای 70 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد را در اولویت قرار می‌دهند، این درحالی است که ممکن است یک طرح عمرانی پیشرفت فیزیکی پایینی داشته ولی از نظر اجتماعی اهمیت بالایی داشته باشد، که این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد.
وی با اشاره به این‌که براساس فهرست‌بهای جدید به 1600 هزار میلیارد تومان نیاز داریم که 2654 طرح که در اولویت هستند تکمیل شوند، بیان کرد: هر سال در قانون بودجه بخشی از اعتبارات برای اجرای همین طرح‌ها در نظر گرفته می‌شود به‌عنوان مثال در سال جاری 170 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که تخصیص آن به همان اندازه نیست و ممکن است کمتر باشد.
خدابخشی ادامه داد: بیشترین تعداد طرح‌ها در بخش حمل و نقل است که نزدیک به 460 ردیف ملی داریم که 35 هزار میلیارد تومان برای آن پیشنهاد شده است، که تنها بخش حمل و نقل بخواهد به طور کامل اجرا شود با این فرض که تورمی نباشد نزدیک به 600 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که این طرح‌ها تکمیل شود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حجم طرح‌ها خیلی زیاد است و باید فکر اساسی برای اجرای آن‌ها کرد، باید به‌دنبال روش‌های مختلف برای تأمین مالی باشیم، از ظرفیت ماده 56 که فاینانس داخلی است و از روش BOT باید استفاده کرده و اولویت‌بندی انجام دهیم که بتوانیم طرح‌ها را اجرا کنیم.
وی با اشاره به این‌که در بین امور 10 گانه‌ای که در قانون بودجه سنواتی وجود دارد، امور اقتصادی بیشترین طرح‌ها و حجم اعتبارات را دارد، بیان کرد: برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه یا طرح‌های عمرانی، ذیل این امور تعدادی فصل تعریف می‌شود، در قانون بودجه 10 تا امور داریم و 49 فصل، تقریباً تمام فصل‌ها طرح‌های عمرانی دارند که عنوان آن در قانون بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.
خدابخشی عنوان کرد: بیشترین اعتبارات مربوط به امور اقتصادی است که ذیل آن فصل‌هایی تعریف شده و به ترتیب بخش‌های حمل و نقل، آب، کشاورزی و صنعت و معدن بیشترین اعتبارات را به خودشان اختصاص می‌دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/235904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست