ندای لرستان

آخرين مطالب

خطر انقراض در کمین خرس لرستان اجتماعي

خطر انقراض در کمین خرس لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -

ندای لرستان


همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی: این‌خبر درحالی منتشر می‌شود که استان لرستان از زیستگاه‌های ارزشمند گونه خرس قهوه‌ای به‌شمار می‌رود؛ موضوعی که دوست‌داران محیط‌زیست را دراین استان نگران کرده که مبادا با بروز حوادث مشابه در لرستان، نژاد این گونه از خرس درمعرض خطر انقراض قرار گیرد.
کارشناسان حوزه محیط‌زیست معتقدند از میان 8گونه خرس موجود در دنیا، 2گونه «خرس قهوه‌ای» و «خرس سیاه آسیایی» در ایران زندگی می‌کنند و لرستان از اصلی‌ترین زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای به‌شمار می‌رود.
براساس بررسی‌های انجام شده، این گونه زیبا با پراکندگی مناسب، در مناطق مرتفع و نیمه‌مرتفع رشته‌کوه زاگرس و البرز زندگی می‌کند و در چند سال اخیر به نسبت خرس سیاه، تلفات بیشتری داشته و کاهش چشم‌گیر جمعیت این گونه نگران‌کننده‌است. برای خرس قهوه‌ای، زاگرس زیستگاه مناسبی به‌حساب می‌آید، اما این موضوع درحالی‌است که در سال‌های اخیر، جنگل‌های زاگرس به‌شدت تخریب شده‌اند؛ موضوعی که سبب شده‌است اتحادیه‌ بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست(IUCN) از سال2004 این گونه جانوری را در فهرست گونه های «درمعرض تهدید» قرار دهد.
سراسر لرستان؛ زیستگاه خرس
معاون اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان درباره وضعیت گونه خرس دراین استان با بیان اینکه خرس گونه «چتری» محسوب می‌شود، یعنی نشانگر چرخه کامل جانوری دراین منطقه است، می‌گوید: در زیستگاه‌هایی که خرس زندگی می‌کند، گونه‌های دیگر نیز یافت می‌شوند.
«نبی‌الله قائد رحمتی» می‌افزاید: «جایگاه»، «امنیت» و «فضا»، 3مولفه مهم برای زندگی این گونه در زیستگاه خود است که باید برای حفاظت از خرس‌ها موردتوجه قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: در شرق لرستان، مناطق «قالی‌کوه» در الیگودرز، «اشتران‌کوه»، «سپیدکوه» در خرم‌آباد، «گرین» در الشتر، «چهارشاخ» نورآباد و «رومشگان» در کوهدشت، زیستگاه خرس محسوب می‌شوند، اما به‌طورکلی می‌توان گفت که این گونه در سراسر استان که اقلیم کوهستانی دارد، زندگی می‌کند.
کاهش تعداد گونه‌های جانوری
قائد رحمتی عنوان می‌کند: براساس مشاهده‌های مستقیم، بین 65 تا 70رأس خرس در استان لرستان حضور دارند و از آن‌جایی که امسال هنوز کار سرشماری انجام نشده، احتمال کاهش یا افزایش آنها وجود دارد. این تعداد کم نیست، اما نمی‌توان گفت که وضعیت در زمینه حفاظت مطلوب است.
وی اظهار می‌کند: به‌طور قطع اگر حفاظت و حمایت بیشتری دراین زمینه انجام می‌شد، الان تعداد این گونه بیشتر بود، اما در سال‌های اخیر برخی زیستگاه‌های موجود در لرستان، خارج از مدیریت و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست تخریب شده‌اند و همین موضوع، زمینه‌ساز کاهش تعداد گونه‌های جانوری ازجمله خرس قهوه‌ای شده‌است.
قائد رحمتی با بیان اینکه فقط 37/11درصد از مساحت لرستان تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان است، تأکید می‌کند: گشت‌های ما در مناطق خارج از پوشش مدیریتی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست، دائمی نیستند و این موضوع به تخریب زیستگاه‌ها دامن می‌زند.
چالش‌های مردم با خرس‌ها
معاون اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به تعارض‌های موجود میان اهالی بومی منطقه و خرس‌ها نیز می‌گوید: این‌گونه تعارض‌ها بیشتر میان دامداران و عشایر با خرس‌ها مشاهده می‌شود، چون برای چرای دام‌های خود وارد زیستگاه خرس می‌شوند.
قائد رحمتی ادامه می‌دهد: ازسوی دیگر زنبورداران نیز با گونه خرس دچار مشکل هستند. در مناطقی که انسان‌ها وارد جنگل می‌شوند، مشکلات موجود بیشتر است. وی تصریح می‌کند: برای کاهش این‌گونه مشکلات، کارگاه‌های آموزشی برای جوامع محلی برگزار می‌شود تا آموزش‌های لازم برای رفتار با خرس‌ها را فرا بگیرند و وارد حریم آنها نشوند.
قائد رحمتی می‌افزاید: عشایر نباید دام‌های خود را وارد محدوده امن خرس‌ها کنند. یک پنجم مناطق تحت حفاظت، مناطق امن محسوب می‌شوند و ورود دام به این مناطق ممنوع است.
آگهی فروش روغن خرس
اینها درحالی‌است که اخیرا آگهی‌های زیادی در سطح شهر و شبکه‌های اجتماعی در زمینه فروش روغن، کیسه صفرا، جگر و گوشت خرس دیده می‌شود؛ موضوعی که نگرانی‌های زیادی را به‌همراه داشته‌است. معاون اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان دراین‌باره نیز می‌گوید: سال‌های گذشته این مشکل بیشتر بود، اما با اقدام‌های انجام شده امسال کم‌تر شده‌است.
قائد رحمتی می‌افزاید: اگر دراین‌ زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم به شهروندان انجام شود و از آسیب‌های این موضوع آگاه شوند، به‌طورقطع شاهد بروز مشکلات کم‌تری خواهیم بود.
متأسفانه برخی از شهروندان حرف‌های بی‌اساس درباره تأثیر روغن خرس در درمان بعضی بیماری‌ها را باور کرده‌اند؛ موضوعی که واقعیت ندارد و باید اطلاع‌رسانی‌های لازم برای زدودن آنها از برخی اذهان انجام شود.
وی اضافه می‌کند: اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست به تنهایی نمی‌تواند از زیست‌بوم منطقه حفاظت کند و نیاز به همراهی‌ جوامع محلی بیش‌از پیش محسوس است. استان لرستان 7/1درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، اما 25درصد از تنوع زیستی کشور دراین استان قرارگرفته است که نیاز به حفاظت و حمایت بیشتری دارد.
باورهای غلط؛ دشمن خرس قهوه‌ای
یک کارشناس محیط‌زیست هم درباره آگهی‌های فروش اجزای خرس قهوه‌ای اظهار می‌کند: روغن خرس در آگهی‌های تبلیغاتی مختلف برای درد کمر، دیسک کمر و مفاصل تجویز می‌شوند، درحالی‌که اصلا نمی‌دانیم روغنی که در بازار به اسم «روغن خرس» فروخته می‌شود، اصل است یا نه.
«مهرداد نهاوندچی» می‌افزاید: به‌نظر من اینکه روغن خرس خواص درمانی دارد یا نه، در درجه دوم اهمیت قرار دارد و کارشناسان حوزه سلامت باید دراین زمینه نظر بدهند. موضوع تأسف‌بار این است که با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، می‌توان روغن خرس را با برندها و بسته‌بندی‌های مختلف پیدا کرد.
وی عنوان می‌کند: علاوه بر روغن خرس که به وفور در اینترنت و شاید گاهی در برخی مغازه‌ها پیدا می‌شود، با اندکی جست‌وجو می‌توان دریافت که گوشت خرس را نیز در برخی استان‌ها با قیمت‌های گزافی به‌فروش می‌رسانند. نهاوندچی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که برخی خرافات و باورهای غلط مانند خواص دارویی جگر، کیسه صفرا، گوشت و روغن خرس، حیات خرس‌های قهوه‌ای را درمعرض تهدیدهای جدی قرار داده‌است.
کاهش وسعت پراکندگی خرس‌ها
این کارشناس محیط‌زیست درباره وضعیت پراکندگی خرس‌ها در ایران و استان لرستان نیز می‌گوید: با توجه به بررسی‌های انجام شده درکشور می‌توان گفت خرس‌های قهوه‌ای درحال انقراض هستند و خرس‌های سیاه در وضعیت بحرانی قرار دارند.
نهاوندچی می‌افزاید: در گذشته در بسیاری از استان‌های کشور، مانند استان همسایه ما همدان، خرس‌ها حضور داشته‌اند، اما وسعت پراکندگی خرس‌ها در ایران سال به سال، کوچک‌تر می‌شود. وی ادامه می‌دهد: این‌درحالی‌است که پراکندگی برخی زیرگونه‌های خرس قهوه‌ای در استان‌هایی ازجمله خراسان‌رضوی، گلستان، سمنان، مازندران، تهران، گیلان، چهارمحال‌وبختیاری، قزوین، زنجان، آذربایجان‌شرقی، کردستان، لرستان، کرمانشاه، فارس و خوزستان دیده می‌شود.
نهاوندچی عنوان می‌کند:‌ یکی از مشکلات مهم جوامع محلی با خرس‌ها، آسیب زدن آنها به کندوهای عسل و در اصطلاح رایج «عسل دزدی» خرس‌هاست. در صورت بروز چنین مواردی مردم باید از هرگونه اقدام تهاجمی خودداری کنند و با شماره گویای شبانه‌روزی 1540 تماس بگیرند. این کارشناس محیط‌زیست اضافه می‌کند: توسعه مشارکت‌های مردمی، جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند در حفاظت از خرس‌قهوه‌ای لرستان نقش پر رنگی ایفا کند.
کد خبر 633206

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/233079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید سالانه بیش از 25هزار تن زردآلو در باغات لرستان

رفع تداخل 1000 پلاک از اراضی ملی در لرستان

پاکسازی 1450 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد

بیش از 8 هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند

پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت روز ارتش

پیام سپاه لرستان به مناسبت روز ارتش

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم

گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان

ادامه حمایت مردم لرستان از عملیات «وعده صادق» سپاه

احیاء 35 واحد پرواربندی با ظرفیت حدود 10 هزار راس دام در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی دام در لرستان

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

برگزاری مراسم روز ارتش فردا در لرستان

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد

افزایش دمای روزانه هوا تا پایان هفته در لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان