ندای لرستان

آخرين مطالب

لرستان؛ سرزمین آبشارها فرهنگي

لرستان؛ سرزمین آبشارها
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -

ندای لرستان


همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی: از این تعداد، 7 آبشار به‌عنوان «میراث‌طبیعی» ثبت‌ملی شده‌اند، اما هنوز آن‌گونه که باید، به مردم ایران و حتی جهان معرفی نشده‌اند. اگر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی این قابلیت‌ها را بشناسند، شاید به‌جای ایجاد ترافیک در برخی جاده‌های کشور، راه لرستان را در پیش بگیرند و به زیبایی‌های چشم‌نوازی برسند.
این‌موضوع درحالی‌است که باید برای رونق گردشگری استان در شرایط پساکرونا برنامه‌ریزی‌های منسجمی انجام شود تا لرستان با بهره‌گیری از همه قابلیت‌های موجود، گام‌های شتابان‌تری درمسیر رونق اقتصاد گردشگری بردارد.
سومین حوزه پرآب کشور
آبشارها درحالی به‌عنوان قابلیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری لرستان مطرح می‌شوند که آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد لرستان سومین حوزه پرآب کشور است که حدود 5/12 میلیارد مترمکعب از آب‌های جاری کشور دراین استان جریان دارد.
منبع آبی دیگر این استان بارش‌ باران است؛ در لرستان سالانه شاهد حدود 530 میلیمتر بارندگی هستیم که تقریبا از این مقدار 50 درصد تبخیر، 40 درصد روان‌آب و 10 درصد نیز در منابع زیرزمینی ذخیره می‌شود. به عبارت دیگر، نیمی از این 530 میلیمتر به شکل روان‌آب و ذخیره وارد دل زمین می‌شود.
جغرافیای آبشارها
یک کارشناس حوزه میراث‌فرهنگی لرستان با بیان اینکه این استان حدود 5 رودخانه بزرگ دارد که جزو حوضه آبریز کرخه و کارون محسوب و درنهایت وارد خوزستان می‌شوند، می‌گوید: حوضه کرخه و کارون 5 رودخانه بزرگ به نام‌های «کشکان»، «سیمره»، «زال»، «سزار» و «بختیاری» دارد که در مسیر آنها آبشارهای زیادی شکل گرفته است، اما شاخه‌های فرعی که این رودخانه‌ها را تشکیل می‌دهند، بیشترین آبشارها را تشکیل داده‌اند؛ مانند رودخانه «سرخاب» که شاخه‌ای فرعی از رودخانه‌های اصلی لرستان به‌شمار می‌رود.
«عطا حسن‌پور» ادامه می‌دهد: لرستان حدود 9 هزارکیلومتر رودخانه دارد که در کنار مساحت این استان که 28 هزارکیلومترمربع است، حجم زیادی از رودخانه‌ها را شامل می‌شود. نیمی از این استان نیز کوهستانی است و وقتی وارد کوهستان می‌شویم، پستی و بلندی‌های زیادی دارد و در واقع توپوگرافیک است. بنابراین هرجا که آب به یک پرتگاه می‌رسد، آبشار تشکیل می‌شود. بنابرای ویژگی‌هایی مانند حجم زیاد روان‌آب‌ها، وجود رودخانه‌های بسیار و وضعیت توپوگرافی منطقه، سبب تشکیل آبشارهای چشم‌نوازی می‌شود. وی می‌افزاید: در کنار اینها لرستان حجم قابل‌توجهی جنگل دارد که زمینه‌ساز ایجاد طبیعت زیبایی شده‌است. بنابراین همه این شرایط در این منطقه باعث شکل‌گیری این آبشارها شده و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای رونق طبیعت‌گردی در این استان فراهم آورده‌است که می‌تواند نقشی محوری در توسعه اقتصادی لرستان ایفا کند.
140 آبشار دائمی و فصلی
حسن‌پور با بیان اینکه تاکنون حدود 70 آبشار دائمی در لرستان شناسایی شده‌است، اظهار می‌کند: این استان از حدود 70 آبشار فصلی هم برخوردار است که دراین میان، 7 آبشار بزرگ به‌عنوان «مناطق نمونه گردشگری» محسوب می‌شوند. نخستین آنها آبشار «بیشه» و بعد آبشارهای پلکانی «گریت» در خرم‌آباد، «آب‌سفید» در الیگودرز، «نوژیان» در خرم‌آباد، «وارک» در خرم‌آباد، «افرینه» در پلدختر و یکی هم «چکان» در الیگودرز است.
وی ادامه می‌دهد: آبشار چکان یک ویژگی منحصربه فرد دارد؛ اینکه آب آن در فصل بهار با صدای مهیبی سرازیر می‌شود؛ یعنی صدای آبشار به‌قدری مهیب است که گویی بمب منفجر شده‌است.
حسن‌پور دراین باره توضیح می‌دهد: آبخوان این آبشار، یعنی جایی که آب در کوه سرچشمه می‌گیرد، با آبخوان دریاچه گهر مشترک است. این آبشار در زمستان یخ می‌بندد و در آغاز فصل بهار و هنگامی که زمین گرم می‌شود، در یک روز و ساعت نامشخص به یکباره سرازیر می‌شود که با صدای مهیب و انفجارگونه‌ای همراه است.
چشم‌اندازی که دست‌نخورده باقی می‌ماند
این کارشناس میراث‌فرهنگی تأکید می‌کند: برای بیشتر آبشارهای هفت‌گانه لرستان که همگی ثبت‌ملی شده‌اند و مناطق گردشگری مهمی به‌حساب می‌آیند، به‌ویژه آبشار بیشه، زیرساخت‌های گردشگری مناسبی تدارک دیده شده‌است، اما برخی آبشارها نیز تعمدا دست‌نخورده نگه داشته شده‌اند. یعنی هتل، جاده و زیرساخت‌هایی از این دست در محدوده آنها ایجاد نشده‌است تا همچنان بکر باقی بماند.
حسن‌پور تصریح می‌کند: به‌عنوان مثال درمحدود آبشار وارک در خرم‌آباد زیرساخت ویژه‌ای ایجاد نشده‌است و سعی کرده‌ایم آن را بکر نگه داریم. البته راه دسترسی آن احیا شده‌است، اما قصد نداریم در نزدیکی آن سازه، مثلا سرویس‌بهداشتی و زیرساخت‌هایی مانند آن ایجاد کنیم.
وی ادامه می‌دهد: محدوده این آبشار قرار است دست‌نخورده باقی بماند، چراکه درمیان یک جنگل بسیار انبوه قرارگرفته است و اگر آنجا قرار بگیرید، هیچ‌گاه آسمان را نخواهید دید، چراکه درختان دوسوی آبشار و رودی که آبشار از آن جاری است، آنقدر ارتفاع گرفته‌اند که چیزی شبیه تونل ایجاد شده و منظره‌ای رویایی خلق کرده‌است.
ظرفیت‌های مغفول مانده
این کارشناس حوزه میراث‌فرهنگی با بیان اینکه در شهرستان خرم‌آباد با تعداد زیادی از آبشارها مواجه هستیم، می‌گوید: بیشترین آبشارها مانند نوژیان، گریت، وارک و بیشه در یک بخش کوچک قرار گرفته‌اند.
حسن‌پور می‌افزاید: آبشار گریت شامل 5 سلسله آبشار است که به فاصله 100 متر، 200 متر و 300 متر پشت سرهم قرار گرفته‌اند و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و در نوع خودشان آبشارهای بی‌نظیری هستند. به‌جز این آبشارهای بزرگ و اصلی، چند آبشار دیگر هم هستند که اخیرا کشف شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال 2 آبشاری که در سال 1393 کشف شد، بسیار چشم‌نواز هستند. برای دیدن این 2 آبشار که در منطقه «تنگه پنج» قرارگرفته‌اند، باید حداقل 200 متر از آنها فاصله بگیرید. جالب اینجاست که هنوز به‌جز گروهی از عشایر، کسی در آنجا تردد نکرده‌ و بسیار بکر باقی مانده‌است.
حسن‌پور می‌افزاید: آبشارها را می‌توان به‌مثابه برگ‌برنده‌ای برای رونق گردشگری استان لرستان به‌حساب آورد، اما هنوز آن‌گونه که باید از ظرفیت‌های موجود دراین حوزه استفاده نشده‌است. اگرچه برخی جاذبه‌های طبیعی استان باید دست‌نخورده باقی بماند، اما تقویت زیرساخت‌ها در محدوده آبشارهای ثبت‌ملی شده استان، رونق هرچه بیشتر گردشگری را به‌همراه دارد.
وی اضافه می‌کند: متأسفانه هنوز درباره برخی قابلیت‌های گردشگری لرستان اطلاع‌رسانی مناسبی نیز انجام نشده‌است. اینکه می‌گوییم لرستان سرزمین آبشارهاست، نباید صرفا درحد یک لقب باقی بماند، بلکه باید با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم و تقویت زیرساخت‌ها، از این ظرفیت‌ها در راستای رونق روزافزون اقتصاد گردشگری لرستان و حتی کشور بهره بگیریم.
کد خبر 632479

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/232629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

کنجی ژیراک ستاره موسیقی پاپ فرانسه بر اثر تیراندازی به شدت مجروح شد

اعزام سه هزار لرستانی به منطقه عملیاتی بازی‌دراز

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

کی بود کی بود من نبودم؟!

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

آوای خوش باران در بروجرد پیچید + فیلم

محموله کالای قاچاق 10 میلیاردی به مقصد نرسید

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل‌زال

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

تولید سالانه 16هزار تن گیاهان دارویی در لرستان

کشف بیش از 10 هزار کالای دارویی قاچاق در لرستان

ورزشگاه خرم آباد در اختیار تیم خیبر قرار می‌گیرد

جلوگیری از 212 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان

سه ماه حبس برای درمانگر غیر مجاز دام در شهرستان بروجرد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

خودروهای برقی چینی ارزان شد

آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد