ندای لرستان

آخرين مطالب

بار گران مسکن بر دوش شهروندان/ کرایه خانه‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند مقالات

بار گران مسکن بر دوش شهروندان/ کرایه خانه‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -

ندای لرستان


خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، با فرا رسیدن فصل تابستان مستاجران به تکاپو برای پیدا کردن خانه‌ی با قیمت مناسب می‌افتند اما ظرف سال‌های گذشته به ویژه سال جاری قیمت‌ها به طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کرد به طوری که برخی از شهروندان به ناچار به حاشیه شهرروی آورده‌اند.
در حالی که درآمد شهروندان خرم‌آبادی بالا نیست اما اجاره‌بها به شدت بالا است، برخی ماالکان اجاره‌بها را راهی برای درآمد خود کرده‌اند و این خود فشار زیادی را به مستاجران که عمده آنها جزو اقشار ضعیف جامعه هستند وارد کرده است.
نبود نظارت و قانون مشخصی در حوزه اجاره بها سبب شده برخی مالکان از آب گل آلود ماهی گرفته و هر طور که دلشان بخواهد نرخ مشخص کنند، در این میان مستاجران رانده و مانده از همه جا آواره بنگاه‌های معاملاتی می‌شوند تا شاید واحدی را قیمت مناسب پیدا کنند.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 از 492 هزار و 484 خانوار لرستانی 163 هزار و 403 خانوار مستاجر هستند یعنی 33 درصد، در خرم‌آباد هم از 141 هزار و 439 خانوار 56 هزارو 762 خانوار یعنی 40 درصد مستاجر هستند که عدد قابل توجهی است.

ندای لرستان

تشریح عوامل افزایش نرخ اجاره بها
رییس انجمن انبوه سازان لرستان با اشاره به دلایل افزایش اجاره بها در خرم‌آباد می‌گوید: نرخ اجاره بها تابع یک سری متغیرات از جمله افزایش قیمت ملک، افزایش دستمزد و مصالح، متعادل نبودن عرضه و تقاضا، روند کند ساخت و ساز ، نبود اطلاعت جامع بانک زمین و مسکن، تحریم‌های اقتصادی، افزایش بی رویه دلار و رها کردن بافت‌های فرسوده در شهر است. 
مهران دالوند می‌افزاید: درخرم‌آباد 120هکتار بافت فرسوده وجود دارد که به حال خود رها شده است، این درحالی است که برنامه‌ریزی در این مناطق می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش نرخ اجاره بها داشته باشد.
وی معتقد است: تقاضای بالای مسکن و از طرفی کمبود مسکن منجر به افزایش اجاره بها در خرم‌آباد شده است. 
قانون مشخصی نداریم
رییس انجمن انبوه سازان لرستان می‌گوید: نکته دیگر اینکه قانون مشخصی در خصوص اجاره بها وجود ندارد و مالکان به طورعرفی نرخ اجاره بها را مشخص می‌کنند که قابل قبول نیست.
دالوند خاطرنشان می‌کند: راهکار رفع مشکل مسکن هم در حوزه اجاره بها و هم خرید و فروش نیازمند ورود بخش خصوصی است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک خرم‌آباد با اشاره به اینکه مدتی است اجاره بها در خرم‌آباد بهم ریخته است، می‌گوید: من چندماه گذشته نامه‌ی به دادستان ارسال کردم تا کارگروهی تشکیل و اجاره بها را در خرم‌آباد بر اساس نرخ کارشناسی تعیین کند.
اردشیر حسینی می‌افزاید: اما متاسفانه و با گذشت چندماه هیچ پیگیری صورت نگرفته و نتیجه‌ی حاصل نشده است.
وی بیان می‌کند: علاوه بر نرخ تورم در خرم‌آباد درآمدی وجود ندارد بنابراین هر کس ملکی دارد از آن به عنوان درآمد استفاده می‌کند.
توپ را زمین اتحادیه می‌اندازند
رییس اتحادیه مشاوران املاک خرم‌آباد در پاسخ به این پرسش که چرا نظارتی بر نرخ اجاره بها وجود ندارد، توضیح می‌دهد: اتحادیه سه نفر گرداننده دارد نه زوری دارد و نه حکمی می‌تواند صادر کند، وظیفه ما این است که مشکلات را بررسی و راهکار ارائه دهیم.
حسینی می‌افزاید: سازمان‌های مربوطه هیچ‌گونه کاری انجام نداده و توپ را در داخل زمین اتحادیه و مشاوران املاک می‌اندازند، حتی درخواست دادیم قولنامه‌ها را سیستمی کنند اما این کار هم انجام نشد.
وی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر ضعف مدیریتی که منجر به افزایش اجاره بها در خرم‌آباد شده است عرضه و تقاضا هم بالا است، از طرفی صاحبان املاک هم مقصر هستند ما خودمان هم به خودمان رحم نمی‌کنیم. 
رییس اتحادیه مشاوران املاک خرم‌آباد در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: بیش از پنجاه درصد از مستاجران به حاشیه نشینی روی آورده‌اند و اگر وضع به همین منوال پیدا کند به زاغه نشینی هم روی می‌آورند.

ندای لرستان

اجاره بها محل درآمد مالکان
یکی از مشاوران املاک نیز با اشاره به اینکه به دلیل عدم ثبات قیمت نرخ گذاری‌ها در همه حوزه‌ها از جمله مسکن عمومی است، می‌گوید: مالکان منازل مسکونی اجاره بها را محلی برای تامین معیشت خود مشخص کرده‌اند، همین امر سبب شده امسال نرخ اجاره بها بی رویه افزایش پیدا کند.
هوشنگ میر می‌افزاید: بر خلاف تصور مشاوران املاک نقش چندانی در افزایش نرخ بها ندارند، مالک نرخ را تعیین و اعلام می‌کند و مشاور املاک نهایت قرارداد را منعقد کند.
وی معتقد است: در سایه نبود نظارت‌ها، خلا قانونی و در بلبشویی که در بازار مسکن با آن مواجه هستیم شاهد افزایش نرخ اجاره بها هستیم.
به گفته این مشاور املاک نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده و این به مستاجران فشار زیادی را تحمیل کرده است.
افزایش نرخ اجاره بها در قراردادهای جدید
یکی دیگر از مشاوران املاک هم می‌گوید: درست است از پیک اجاره بها عبور کرده‌ایم، اما سال بعد هم با این معضل مواجه هستیم، متاسفانه به دلیل همخوانی نداشتن عرضه و تقاضا در بازار مسکن شاهد افزایش نرخ اجاره بها هستیم.
رستم پور افزایش اجاره بها را یک مشکل عمومی در کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: خرم‌آباد هم از این قاعده مستثنی نیست، ما امسال افزایش چهل تا پنجاه درصدی را در نرخ اجاره بها در خرم‌آباد شاهد بوده‌ایم، قراردادهای تمدیدی 25 درصد افزایش و قراردادهای جدید چهل تا پنجاه درصد افزایش داشت.
این مشاور املاک عدم تولید مسکن، افزایش شدید تقاضای دهه شصتی‌ها و مهاجرت روستاییان به حاشیه شهر را از علل دیگر افزایش نرخ اجاره بها عنوان می‌کند و می‌گوید: مواردی همچون تخلف مشاوران املاک و یا فرهنگ تجارت مالکان در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند که به دلیل تاثیر اندک قبل چشم پوشی است.
نظارت بر عهده ما نیست
رییس بازرسی اتاق اصناف می‌گوید: اتاق اصناف بر عرضه خدمات مشاوران املاک مانند حق کمیسیون‌ها نظارت دارد، ما در حوزه اجاره بها و یا خرید و فروش مسکن نمی‌توانیم ورود کنیم زیرا ماالکان زیر مجموعه ما نیستند.
دلفان می‌افزاید: در خصوص نظارت بر قیمت اجاره بها سازمان‌های مربوطه باید ورود کرده و مالکان را مجاب کنند تا نرخ‌های معقولی را برای نرخ اجاره بها مشخص کنند.
وی بیان می‌کند: اما شهروندان می‌توانند تخلف مشاوران املام در خصوص حق کمیسیون و یا تقاضای شیرینی از طریق سامانه 124صمت و یا 135 تعزیرات علام کنند.
انتهای پیام/س

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/231781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران