ندای لرستان

آخرين مطالب

ژئو پارک شیرز جهانی شود/ ضرورت فعالیت صنعت گردشگری در این اکوتوریسم فرهنگي

ژئو پارک شیرز جهانی شود/ ضرورت فعالیت صنعت گردشگری در این اکوتوریسم
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -

ندای لرستان


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری در سال‌های اخیر با شتاب زیادی گسترش‌یافته و علاقه‌مندان زیادی را به‌سوی خود جذب کرده و نسبت به دیگر رشته‌های گردشگری رشد و توسعه بیشتری داشته است.
ظهور زمین‌گردشگری بخشی از همگرایی گردشگری طبیعت‌محور است که بر موضوعات زمین و گردشگری پایدار تأکید دارد و به‌عنوان یک پدیده جهانی نوظهور به شکلی از گردشگری گفته می‌شود که به‌طور ویژه بر زمین‌شناسی و چشم‌انداز‌های آن متمرکز است.
«شیرز» دره‌ای رؤیایی
زمین‌گردشگری منبعی قابل اتکاء در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است و می‌تواند تأثیر فزاینده‌ای روی افزایش درآمد در سطح ملی و نیز افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش دستمزد‌ها و تحول و گسترش تولیدات محلی و… داشته باشد.
لرستان به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور ژئو پارک خیره‌کننده‌ای به نام دره رؤیایی «شیرز» را در قلب خود دارد، دره باستانی «شیرز» در 45 کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره واقع شده است، این دره حیرت‌انگیز با جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت‌انگیز و سرچشمه‌ها و آبشار‌ها و درختان وحشی پر میوه‌اش آماده است تا به یکی از گردشگاه‌های زیبای کشور و جهان تبدیل شود.
این جاذبه طبیعی در بخش «زردلان» و در منطقه‌ای به نام «اولاد قباد» قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تندوتیز و میوه‌های وحشی فراوان است.
آب این چشمه‌ها به رودخانه سیمره که شاخه اصلی کرخه است می‌ریزد، زیبایی و بکر بودن منطقه شیرز برای هر بازدیدکننده‌ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوه‌های سر به فلک کشیده را مجسم می‌کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می‌کند.
طول این دره چند کیلومتر است و رودخانه خروشان سیمره از میان آن عبور می‌کند. رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشار‌های زیبایی را به وجود آورده، می‌رود تا در دهانه و رودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.
این تنگه که پر است از درخت‌های کوهی میوه ازجمله انگور، انجیر و گلابی در میان دو کوه شگفت‌انگیز قرارگرفته است، بر سینه و کمرکش این دو کوه غار‌هایی زیبا جا گرفته که گویای سکونت بشر غارنشین در این منطقه است.
محمد رضا مبلغی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اکولوژی دره «شیرز»، بر ضرورت فعالیت صنعت گردشگری در این اکوتوریسم تاکید کرد.
فعال شدن صنعت گردشگری در دره «شیرز» به عنوان مهم‌ترین عامل ارتباط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین کشور‌های مختلف از ویژگی‌های مهم توسعه پایدار در استان لرستان به شمار می‌رودوی گفت: فعال شدن صنعت گردشگری در دره «شیرز» به عنوان مهم‌ترین عامل ارتباط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فی‌مابین کشور‌های مختلف از ویژگی‌های مهم توسعه پایدار در استان لرستان به شمار می‌رود و می‌تواند به عنوان سومین صنعت درآمدزا و اشتغال‌زا، لرستان را از حالت تک بعدی بیرون آورد.
نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مؤلفه‌های دره «شیرز» برای ثبت جهانی یونسکو گفت: ضرورت دارد که این امر از سوی وزیر میراث فرهنگی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.
مبلغی بیان داشت: در این راستا ضرورت دارد که با توجه به ارزش تاریخی، فرهنگی و گردشگری این آثار ارزشمند، وزارت میراث فرهنگی اعتبارات لازم را برای صیانت، حفاظت و جلوگیری از تخریب غیر قابل جبران این منطقه در نظر بگیرد.
سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به اینکه جایگاه تاریخی و باستانی کوهدشت و رومشکان در ایران و جهان بر کسی پوشیده نیست، گفت: ژئو پارک «شیرز» به عنوان ظرفیتی بی بدیل و خدادادی به حساب می‌آید که می‌تواند در راستای رونق اقتصاد گردشگری در لرستان نقش پررنگی ایفا کند و به دلیل ویژگی‌های منحصر و خاص این دره شگفت انگیز به دنبال تکمیل پرونده آن برای ثبت در فهرست دائمی میراث طبیعی جهانی هستیم.
وی افزود: در پی موافقت وزیر و پیگیری نماینده مردم شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص اجرای این طرح‌ها، پس از اخذ اعتبارات ملی از طریق وزارتخانه، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تنگه «شیرز» در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: این زیرساخت‌ها شامل سکو، نمازخانه، بهسازی جاده دسترسی، ایجاد سرویس بهداشتی و پارکینگ است که با تزریق اعتبارات ملی به این پروژه شتاب بیشتری خواهد گرفت.
قاسمی گفت: مقرر شده راه دسترسی «شیرز» که حدود 4 کیلومتر آن بر اثر سیل تخریب و رانش پیدا کرده بود، بازسازی شود و مسیر‌های پیاده‌روی نیز به‌صورت سنگفرش بهسازی شوند؛ بنابراین گزارش پایتخت ژئوتوریسم کشور آماده ثبت جهانی ژئوسایت‌های خود بوده تا گردشگری اسرارآمیز ایران با جاذبه‌هایی از دره رؤیایی گرفته تا آلپ ایران و بزرگ‌ترین زمین‌لغزش دنیا جهانی شود.
لرستان باقابلیت‌های منحصربه‌فرد در حوزه زمین‌شناسی یکی از استان‌های مطرح در این بخش است، استانی که به دلیل توپوگرافی خاص می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند.
سال 1393 پنج استان کشور کاندیدای انتخاب به‌عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران بودند که در این میان لرستان به دلیل داشتن ژئو سایت‌های زیبا و بی‌نظیر موفق شد این عنوان را به خود اختصاص داد و حال باید دید متولیان امر چه اقداماتی را برای ثبت جهانی آن‌ها انجام می‌دهند و پایتخت ژئو توریسم ایران را به گردشگران جهانی معرفی خواهند کرد.
منبع: مهر
انتهای پیام/ب

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/231523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی