ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/

لاستیکی که 11 درصد طی کرده است اقتصادي

لاستیکی که 11 درصد طی کرده است
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان کارخانه لاستیک‌سازی بارز الیگودرز اسفند 1397، با حضور محمد شریعتمداری وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این شهرستان کلنگ زنی شد ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

احداث کارخانه لاستیک سازی بارز در شهرستان الیگودرز یکی از مهمترین مصوبات در دولت برای تولید لاستیک رادیال باری و اتوبوسی با تولید سالیانه 50 هزار تن معادل (800 هزار حلقه) در سال بوده که هنوز در مرحله خاکبرداری است.
طراحی فاز یک کارخانه انجام و کارهای اجرایی آغاز شده است
در این خصوص، اصغر شهنواز، مدیرعامل کارخانه لاستیک‌سازی بارز لرستان بیان کرد: پروژه لاستیک‌سازی بارز در استان سومین کارخانه گروه صنعتی بارز است که مطالعات آن انجام و بر اساس سیاست‌های این گروه صنعتی، الیگودرز برای تاسیس شرکت انتخاب و مکان‌یابی برای این پروژه انجام شده است.
وی با بیان اینکه طرح مقدماتی این پروژه را به بانک‌های ملی، ملت و توسعه صادرات ابلاغ و موافقت اصولی چهار بانک اعلام و در نهایت بانک تجارت به عنوان عامل تعیین شده است، افزود: رفاه، ملت و صادرات بانک‌های سندیکایی این پروژه هستند و برآورد اولیه برای آن 116.3 میلیون یورو و سرمایه ثابت 43.716 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل کارخانه لاستیک سازی بارز لرستان با بیان اینکه طراحی فاز یک کارخانه انجام و کارهای اجرایی آغاز شده است، افزود: حصارکشی، خاکبرداری و ساخت سوله پروژه در حال حاضر 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طرح توجیهی نیز مطابق با استانداردهای بانک تدوین شده و منتظر تصویب نهایی تسهیلات طرح هستیم.
وی با بیان اینکه برای آب این کارخانه 400 لیتر بر ثانیه نیاز است، عنوان کرد: همچنین پیمانکاری که برای این پروژه انتخاب شده است فردی توانمند است.
شهنواز گفت: تصمیم ما بر انتخاب ماشین‌آلات شرکت‌های اروپایی و چینی بود؛ البته ماشین‌آلات اروپایی تهیه شده که با تهیه آنها میزان برآورد تعیین شده به 134 میلیون یورو رسیده و همین افزایش بر روی شاخص‌ها اثرگذار خواهد بود و باید طرح توجیهی و شاخص‌ها مورد بازنگری قرار گیرند.
انتقاد فرماندار الیگودرز از روند پیشرفت فیزیکی پروژه لاستیک‌سازی بارز در این شهرستان
در این خصوص ماشالله نعمتی فرماندار الیگودرز با انتقاد از اینکه لرستان به لحاظ توسعه متوازن نسبت به سایر استان‌ها عقب است و به لحاظ نرخ رشد بیکاری نیز در بالای جدول قرار دارد، اظهار کرد: در شهرستان الیگودرز محدودیت فصل کاری داریم.
وی با انتقاد از روند پیشرفت فیزیکی پروژه لاستیک سازی بارز الیگودرز افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر 9.5درصد است و این در حالیست که مهندس شهنواز، مدیرعامل شرکت اعلام می‌کند که پیشرفت فیزیکی 22 درصد است.
فرماندار الیگودرز بیان کرد: وقتی که پروژه‌ای در قالب چنین ابر پروژه‌ای در لرستان کلنگ زنی می‌شود قبل از کلنگ زنی باید تمام موضوعات منابع مالی، مسائل کارشناسی و همگرایی با برنامه و به صورت جدی محاسبه شود.
نعمتی یادآور شد: کارخانه لاستیک‌سازی بارز الیگودرز به مطالبه مردم تبدیل شده است و سوالی که به اذهان متبادر شده این است که چرا این پروژه پس از دو سالی که از کلنگ زنی آن می‌گذرد باید در مرحله خاک‌برداری باشد.
وی با اشاره به اینکه پروژه هایی از این دست در لرستان باید دسته‌بندی و از ظرفیت حاکمیتی برای ایجاد آن استفاده شود، خاطر نشان کرد: چنانچه این پروژه اجرایی نشود اعتراضات مردمی را به دنبال خواهد داشت.
پیشرفت کلی پروژه لاستیک‌سازی بارز الیگودرز بین 10 تا 12 درصد است
در این خصوص بختیار رازانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان اظهارکرد: لاستیک بارز الیگودرز کلنگ‌زنی و 30.5 هکتار زمین را در اختیار این شرکت قرار داده شده است که براساس ماده 2 و 9 قانون تملک، اراضی مورد نیاز از کشاورزان تملک و در اختیار شرکت لاستیک‌سازی بارز الیگودرز قرار داده شده است.
وی گفت: به ازای هر هکتار نیم لیتر بر ثانیه آب را برای شرکت تامین خواهیم کرد که در مجموع 15 لیتر بر ثانیه خواهد شد؛ همچنین برای هر هکتار، 250 کیلو وات برق تهیه خواهد شد.
رازانی بیان کرد: قرارمان با شرکت بارز این بود که تخصیص‌های مورد نیاز آب و برق را اعلام کنند تا شرکت شهرک‌های صنعتی استان مجوزها را بگیرد و با هزینه شرکت لاستیک‌سازی برق و آب مورد نیاز تامین شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان پیشرفت کلی پروژه لاستیک‌سازی بارز الیگودرز را 10 تا 12 درصد اعلام کرد و افزود: برای فاز اول پروژه زیرساخت‌ها مهیاست و تیرهای برق در زمین واگذاری شده به شرکت، ظرف هفته آینده جمع‌آوری خواهد شد همچنین جداول و لوله‌هایی که برای شبکه‌سازی در این زمین وجود دارد چنانچه به صرفه باشد جمع‌آوری در غیر این صورت به شرکت بارز واگذار می‌کنیم.
راه‌اندازی لاستیک‌سازی بارز الیگودرز در مجموع 4000 فرصت شغلی ایجاد می‌کند
در این راستا دکتر فرهاد زیویار، استاندار لرستان، گفت: لاستیک‌سازی بارز الیگودرز، پروژه‌ای استانی ملی با اشتغال مستقیم 1000 و غیرمستقیم 3000 نفر است که می‌تواند بخشی از مشکلات اشتغال شهرستان را برطرف کند.
‌وی با بیان اینکه مردم استان از ما انتظار انجام کار دارند، اضافه کرد: از این پروژه به صورت میدانی و با حضور نماینده مردم الیگودرز در مجلس بازدید خواهیم کرد و شرکت‌شهرک‌ها موظف است تیر برق‌ها را تا هفته آینده جمع‌آوری کنند.
زیویار با تاکید بر ایجاد هرچه سریعتر سوله‌ها در شرکت لاستیک‌سازی بارز الیگودرز، بیان کرد: همچنین سوله 10 هزار متری سریعتر به انجام برسد و انجام آن طولانی نشود و تامین اعتبار آن نیز پیگیری خواهد شد.
طراحی ساختمان نگهبانی و سوله 10 هزار متری نیازمند اعتبار است
دکتر مهدی فکری، مدیرعامل گروه صنعتی بارز در این راستا گفت: اعتبار مالی این شرکت با پیگیری‌هایی که مقرر شده انجام شود.
وی بیان کرد: بیش از دو سال از کلنگ‌زنی این پروژه می‌گذرد و تلاشمان این است که به انجام برسد و البته پیگیری‌های موثر دکتر خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در این راستا بسیار مثمرثمر بوده است.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز با بیان اینکه طراحی ساختمان نگهبانی و سوله 10 هزار متری نیازمند اعتبار است، بیان کرد: علاوه بر مدیرعامل کارخانه و شرکت بارز باید مدیران بالادستی نیز پیگیر این پروژه باشند و برای نتیجه‌بخش بودن آن برای هر قسمت مجری تعیین شود.
فکری گفت: همچنین ضرورت دارد گروه صنعتی بارز و شرکت‌های زیرمجموعه 30 درصد از سود سالیانه سهامداران را در اختیار این شرکت قرار دهند.
وی در خصوص انتخاب پیمانکاران دو سوله این شرکت اظهار کرد: چهارشنبه آینده پیمانکاران انتخاب و همچنین مقدمات ایجاد سوله ده هزار متری نیز انجام خواهد شد.
سود سهامداران شرکت لاستیک‌سازی بارز الیگودرز به این پروژه اختصاص داده شود
در این خصوص حسن ابویی مهریزی، رئیس هیات مدیره تاپیکو با بیان اینکه اگر همه جوانب و عوامل مورد نیاز در مورد یک طرحی دیده نشود ممکن است در مرحله اجرا به اهداف مورد نظر نرسیم و چه بسا اگر همه مسائل و موضوعات در این دوسالی که از کلنگ‌زنی پروژه گذشته شفاف و روشن دیده شود می‌توان به آن اهداف رسید، اظهار کرد: امروز ظرفیت اقتصادی لاستیک در دنیا 50 هزار تن تعریف شده است و 250 میلیون دلار از زمان شروع پروژه، احداث ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... هزینه در بردارد.
وی ادامه داد: 1100 میلیارد تومان ظرف سه سال سهامداران این پروژه، پای به پای بانک شارژ کند یعنی سالی 400 میلیارد تومان می‌شود.
ابویی مهریزی بیان کرد: مجموعه‌ گروه بارز باید از منابع داخلی برای این پروژه هزینه کنند و بنده نیز در جایگاه خود متعهد به انجام کار پا به پای مسئولین استانی هستم.
رئیس هیات مدیره تاپیکو با اشاره به اینکه نباید در اجرای این پروژه ابهامی وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: نیاز است سالانه 400 میلیارد تومان از محل سود سهام در اختیار شرکت لاستیک‌سازی بارز الیگودرز قرار گیرد.
وی گفت: چنانچه با پیگیری مسئولین و هدایت‌هایی که انجام می‌شد امکان فاینانس برای پروژه ایجاد می‌شد این موضوع می‌توانست در باز کردن دست مجری پروژه و صاحب سهم موثر باشد.
ابویی مهریزی پیشنهاد داد: گروه صنعتی بارز به همراه دکتر زیویار استاندار لرستان، نماینده الیگودرز در مجلس در این راستا با وزیرصمت که رئیس مجمع است رایزنی کنند که سود سهامداران تقسیم نشود و به این پروژه اختصاص داده شود.
توضیحات نماینده الیگودرز در مجلس در مورد وضعیت تامین ارز شرکت لاستیک‌سازی بارز الیگودرز
در این خصوص محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بر رفع مشکلات پیمانکاران و موانع عملیات خاکبرداری در این پروژه تاکید کرد و گفت: موانع عملیات خاکبرداری توسط شرکت شهرک های صنعتی استان ظرف هفت روز انجام می شود.
خدابخشی بیان کرد: به همراه گروه صنعتی بارز، استاندار لرستان به عنوان نماینده دولت در استان، ملاقاتی با وزیر صمت خواهیم داشت و از وی به عنوان رئیس مجمع درخواست خواهیم کرد که سود سهامداران شرکت لاستیک‌سازی بارز الیگودرز را تقسیم نکند و به این پروژه اختصاص دهند.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مفاد صورتجلسه تامین ارز برای شرکت لاستیک‌سازی بارز الیگودرز به روش تهاتر و رفع تعهد آن گفت: در راستای اجرای دستور وزیر صمت در آبان سال 99، تامین ارز مورد نیاز شرکت بارز لرستان جلساتی تشکیل شد و بر اساس آن شرکت ایمیدرو اعلام کرد امکان تامین روش تقاطع را با استفاده از تبصره 2 بسته سیاستی، بازگشت ارز حاصل از صادرات داشته و مکاتبه مربوطه را نیز صورت داده است.
وی گفت: شرکت بارز لرستان نیز اعلام کرده 15 درصد ارز یاد شده را به میزان 18 میلیون یورو به صورت پیش‌پرداخت و الباقی 102 میلیون یورو بر اساس توافق با تامین کننده خارجی در چند مرحله طی یکسال نیاز است.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ریال مربوطه از طرف شرکت بارز لرستان به صادرکننده پرداخت خواهد شد و نرخ فروش ارز بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد شرکت بارز نسبت به ارائه ثبت سفارش تهاتری در سامانه جامع تجارت اقدام کند و اخذ مجوز صادرات فولاد خوزستان نیز از طریق ایمیدرو تهیه و ارسال شود.
به گزارش ایسنا، کارشناسان بر این باورند که احداث این پروژه ملی-استانی می‌تواند بخشی از مشکل اشتغال را در این شهرستان و حتی استان مرتفع سازد. ضرورت تولید لاستیک کامیون و اتوبوس در کشور به‌ عنوان یک کالای استراتژیک و تسهیل در اجرا کردن پروژه‌های مرتبط با این صنعت در الیگودرز با تأمین منابع ریالی و ارزی ارزان‌قیمت بر کسی پوشیده نیست، که امید می‌رود با تزریق اعتبارات هرچه سریعتر وارد مدار تولید شده و نقش خود را در اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه ایفا کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/231384/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم

گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان

ادامه حمایت مردم لرستان از عملیات «وعده صادق» سپاه

احیاء 35 واحد پرواربندی با ظرفیت حدود 10 هزار راس دام در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی دام در لرستان

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

برگزاری مراسم روز ارتش فردا در لرستان

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد

افزایش دمای روزانه هوا تا پایان هفته در لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

بالگرد اورژانس هوایی در فرودگاه خرم‌آباد مستقر شد

جشنواره رود و ریل؛ 30 فروردین در در لرستان

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

افزایش 270 درصدی شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز در ایام نوروزی لرستان