ندای لرستان

آخرين مطالب

رکود در صنعت لرستان مقالات

رکود در صنعت لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -

ندای لرستان


همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی: درچنین شرایطی کارشناسان معتقدند بیکاری از مهم‌ترین عواملی است که بخش قابل‌توجهی از لرستانی‌ها و به‌ویژه جوانان را به سودای دستیابی به شغل و درآمد بهتر رهسپار تهران و البته سایر کلانشهرهای کشور کرده‌است. دراین میان عدم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های اقتصادی استان، به‌ویژه در حوزه صنعت، سبب دامن زدن بیش‌از پیش به چالش بیکاری در لرستان شده‌است.
مهاجرت به سودای یافتن شغل
آمارها و البته گفته‌های مسئولان لرستان، از حجم قابل‌توجه مهاجرت لرستانی‌ها به شهرهای بزرگ‌تر به‌دلیل بیکاری حکایت دارد. دراین میان نباید فراموش کرد صحبت از استانی است که به‌دلیل شرایط جغرافیایی ویژه‌اش، ظرفیت‌های بالایی در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری دارد، اما درحال‌حاضر موتور صنعت لرستان با 50 درصد ظرفیت درحال فعالیت است.
در چنین شرایطی بخش قابل‌توجهی از جوانان تحصیلکرده و کارگران ماهر لرستانی مجبور به ترک شهر و دیار خود می‌شوند تا بلکه در شهرهای بزرگ‌تر به شغل و درآمد مناسبی دست یابند و بتوانند آینده بهتری را برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند؛ موضوعی که در بیشتر موارد به حاشیه‌نشینی و دردسرهای متعاقب آن ختم می‌شود. آمارهای استانی نشان می‌دهد بین سال‌های 1390 تا 1395 بیش‌از 41 هزارو 136 نفر از لرستان به استان تهران مهاجرت کرده‌اند.
با این وجود، این روزها و درشرایطی که بخش قابل‌توجهی از واحدهای صنعتی لرستان در رکود به‌سر می‌برند، اما بسیاری از فعالان این عرصه امیدوارند دولت سیزدهم با اتخاذ رویکردهای تولیدمحور، بتواند گام‌های موثری برای برون‌رفت از چنین وضعیتی بردارد و صنایع این استان محروم، اما پرظرفیت را از رکود کنونی نجات دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد نبود سرمایه درگردش و مشکلات دسترسی به بازارهای فروش، 2 مورد از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی واحدهای صنعتی لرستان است که رفع آنها بیش‌از همه‌چیز به اتخاذ تدابیر موثر ازسوی مسئولان استانی و کشوری نیاز دارد. علاوه‌براین، بعضی از واحدها نتوانسته‌اند خطوط تولید خود را بازسازی کنند و همچنان با دستگاه‌ها و خطوط تولید 40 سال قبل درحال فعالیت هستند.
درچنین شرایطی، بدیهی است که این واحدها نمی‌توانند با واحدهای به‌روز که محصولات باکیفیت‌تری تولید می‌کنند، به رقابت بپردازند. ازسوی دیگر مشکلات حقوقی، بروز اختلاف میان شرکا و تملک دارایی واحدها ازسوی بانک‌ها به‌دلیل بدهی، از دیگر مشکلاتی به‌شمار می‌رود که سبب به تعطیلی کشیده شدن برخی واحدهای صنعتی در لرستان شده‌است.
رکود 30 درصد از واحدهای صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان با بیان اینکه دراین استان تاکنون حدود هزارو 200 پروانه بهره‌برداری صنعتی صادره شده‌است، می‌گوید: حدود 30 درصد از این واحدها راکد هستند و فعالیتی ندارند، اما بقیه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اگرچه نحوه فعالیت آنها با ظرفیت‌های متفاوتی انجام می‌شود.
«بختیار رازانی» می‌افزاید: درواقع بعضی از این واحدها با ظرفیت زیر 25 درصد و بعضی با 25 تا 50 درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. همچنین برخی با 50 تا 75 درصد از ظرفیت خود به کارشان ادامه می‌دهند و تعدادی نیز با ظرفیت بالای 75 درصد فعال هستند.
وی با تأکید بر اینکه درمجموع می‌توان گفت موتور صنعت استان لرستان درحال‌حاضر با حدود 50 درصد ظرفیت درحال فعالیت است، ادامه می‌دهد: از هزارو 200 پروانه صادرشده در استان، 400 پروانه ازطریق شرکت شهرک‌های صنعتی صادر شده‌است.
رازانی با بیان اینکه واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی لرستان نیز با مشکلات مختلفی مواجه هستند، تأکید می‌کند: 25 درصد از واحدهای مستقر دراین شهرک‌ها غیرفعال و بقیه، فعال هستند که البته این فعالیت در بیشتر مواقع با ظرفیتی کم‌تر از ظرفیت اسمی صورت می‌گیرد.
مشکلات موجود
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان درباره مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی این استان نیز می‌گوید: درحال‌حاضر کمبود سرمایه درگردش مهم‌ترین مشکل این واحدهاست، به‌گونه‌ای که درنهایت تعداد قابل‌توجهی از واحدهای صنعتی نمی‌توانند مواد اولیه خود را تهیه کنند و به تولید ادامه دهند.
رازانی می‌افزاید: ازسوی دیگر ضعف‌های موجود در زمینه دسترسی به بازارهای فروش، دردسرهای زیادی برای صنایع لرستان به‌وجود آورده و چرخه تولید و عرضه آنان را به چالش کشیده‌است.
وی عنوان می‌کند: علاوه‌بر مشکلات موجود در زمینه بازاریابی، باید به فرسوده بودن دستگاه‌ها در بخش‌ قابل‌توجهی از صنایع استان نیز اشاره کرد که توان رقابت را از آنان سلب کرده‌است. براین اساس نوسازی خطوط تولید ضرورتی انکارناپذیر برای خروج صنایع لرستان از رکود کنونی است.
اجرای 2 برنامه محوری
رازانی با بیان اینکه برای رفع این مشکلات اجرای 2 برنامه محوری را در دستورکار قرار داده‌ایم، اظهار می‌کند: ابتدا درتلاش هستیم که با اختصاص تسهیلات موردنیاز، واحدهای راکد را به چرخه تولید بازگردانیم، چون خط تولید بیشتر آنها آماده فعالیت است، اما به‌دلیل کمبود سرمایه درگردش، قادر به تولید نیستند. براین اساس این‌گونه واحدها را برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی یا به آنها کمک می‌کنیم که یک محصول جدید تولید کنند.
وی می‌افزاید: ازسوی دیگر با کمک دستگاه قضایی، تلاش می‌کنیم مشکلات حقوقی میان شرکا را رفع کنیم. براین اساس در سال‌جاری موفق شده‌ایم 14 واحد غیرفعال را به چرخه تولید بازگردانیم.
رازانی ادامه می‌دهد: همچنین برای عارضه‌یابی واحدهایی که با کم‌تر از ظرفیت اسمی خود درحال فعالیت هستند نیز از مشاوره‌های کلینیک کسب‌وکار استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم آنها را به حداکثر توان در تولید برسانیم. بنابراین به ظرفیت رساندن واحدهای صنعتی، یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های ما دراین حوزه بوده‌است.
حمایت از سرمایه‌گذاری‌های جدید
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان همچنین تصریح می‌کند: درحال‌حاضر 18 شهرک صنعتی، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه در استان لرستان فعال هستند که از امکانات زیربنایی مورد نیاز برای فعالیت واحدهای صنعتی برخوردارند و این آمادگی را داریم که واحدهای صنعتی جدیدی را دراین مناطق مستقر کنیم.
رازانی می‌افزاید: استان لرستان به‌دلیل برخورداری از مزیت‌های ویژه‌ای، ازجمله توانایی در تأمین آب موردنیاز واحدهای صنعتی، مورد استقبال سرمایه‌گذاران صنعتی قرار می‌گیرد و این استقبال در سال‌های اخیر بیشتر هم شده‌است.
وی اضافه می‌کند: در 6 ماهه نخست سال‌جاری، واگذاری واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان 5/2 برابر مدت مشابه سال‌گذشته افزایش داشته و این به معنای افزایش رغبت سرمایه‌گذاران به فعالیت در لرستان است.
کد خبر 630390

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/231258/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی