ندای لرستان

آخرين مطالب

چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیرگذار داشته باشیم؟ مقالات

چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیرگذار داشته باشیم؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اگر این ثانیه‌های آغازینِ ارزشمند را با یک لطیفه، دستور جلسه، عذرخواهی، جزئیات رسیدگی به امور جلسه، رشته‌ای از سپاسگزاری‌ها، حرف‌های نامربوط و بی‌معنی کردن پاراگراف با من‌من کردن، از دست بدهید ذهن مخاطبان شما احتمال دارد منحرف شود و به سختی خواهید توانست دوباره ذهن آن‌ها را به خودتان معطوف کنید. پرایس می‌گوید “شما نیاز دارید که هنر خود را در همان ابتدای سخنرانی به همه نشان دهید، زیرا آغاز آن مهم‌ترین بخش کار است. ”
برای اینکه بتوانید یک سخنرانی و یا همایش تاثیرگذاری داشته باشید، پرایس هفت مورد را پیشنهاد می‌دهد:

ندای لرستان


1- یک داستان شیفته کننده بگویید
پرایس می‌گوید “از بین همه‌ی شروع کننده‌هایی که در اختیار دارید، داستان گفتن از قدرتمندترین و بی شک موفق‌ترین آنهاست، ” و ادامه می‌دهد “ما به عنوان انسان، برای لذت و یادگیری از داستان‌ها ساخته شده ایم.
از داستان‌های زمان خواب و جمع شدن‌های خودمانی تا تئاتر‌های شهری – قهرمانان، آدم‌های بد، تضاد و ناسازگاری، طرح داستان ها، دیالوگ‌ها و درس‌های یاد گرفته شده‌ای که ما را درخود فرو می‌برند و زندگی‌های خودمان را به ما یادآوری می‌کنند. همه‌ی این‌ها به گونه‌ای داستان محسوب می‌شوند و بسیار هم مجذوب کننده هستند.
داستان می‌تواند شخصاً در مورد خود شما باشد که در وهله‌ی اول به مخاطب می‌گوید که چرا شما در مورد موضوع بحث سرمایه گذاری کرده و در مورد آن پرشور هستید یا اینکه می‌توانید داستانی درمورد شخص دیگری بگویید که مخاطبان می‌توانند از او یاد بگیرند. پرایس می‌گوید “یک گزینه‌ی دیگر این است که: یک حکایت، قصه‌ی فرزانگی، رویداد تاریخی، یا ضرب المثل بگویید، ” و ادامه می‌دهد “نکته این است که، با یک روایت مختصر 60 تا 90 ثانیه‌ای شروع کنید که سخنرانی تان را راه بیاندازد و شنوندگان تان را شیفته‌ی گوش دادن کند و اطمینان حاصل کنید که این داستان نکات کلیدی پیام شما را بطور خلاصه می‌گوید. ”

ندای لرستان


2- یک پرسش بی نیاز به پاسخ، ولی محرک بپرسید
همانطور که شکسپیر در اثر خود “تاجر ونیز” می‌نویسد “اگر ما را با سوزنی بخراشی، از ما خون نمی‌رود؟ اگر به ما سم بدهی، نمی‌میریم؟ و اگر به ما زیان وارد کنی، ما انتقام نمی‌گیریم؟ ” پرایس می‌گوید “به عنوان یک سخنگو، شما پرسش‌های بی نیاز به پاسخ را برای اثر متقاعد کننده‌ی آن می‌پرسید و از مخاطب انتظار ندارید که با صدای بلند پاسخ دهد، بلکه به آرامی به خودشان جواب خواهند داد. ”
هنگامی که پرسش‌های بی نیاز به پاسخ به خوبی سخنرانی و نطق شوند، مخاطب را در باور جایگاه و مقام سخنران تحت تأثیر قرار می‌دهند. “واضح است که، شایلاک، کاراکتر شکسپیر به منظور توجیه انتقامش علیه آنتونیو شنونده‌های خود را چهار بار به فکر کردن به جواب “بله” وادار می‌کند. از اینکه جواب مخاطب شما “بله” یا “خیر” باشد چه چیزی می‌خواهید؟ ”
او می‌گوید، علاوه بر پرسیدن سؤال‌های بله یا خیر، همچنین می‌توانیدکنجکاوی مخاطب خود را برانگیزانید و او را برای فکر کردن به جواب تحریک کنید.

ندای لرستان


3- یک آمار یا خبر مهم و تکان دهنده بیان کنید
پرایس می‌گوید نایب رییس فروش برای یک کمپانی سلامت در آمریکا، راه حل‌های نرم افزاری را با شروع ارائه‌ی خود به این گونه به بیمارستان‌ها می‌فروشد:
“طبق یک مطالعه‌ی جدید در ژورنال سلامت بیمار، درصد اشتباهات پزشکی که منجر به مرگ بیمار می‌شوند خیلی بیشتر از آن چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم. رخداد‌های مضری که قابل جلوگیری هم هستند، موجب به 400000 مرگ در سال برای بیمارانی می‌شوند که در بیمارستان به دنبال درمان می‌روند. این بدین معنی است که اشتباهات پزشکی سومین دلیل عمده‌ی مرگ بعد از بیماری قلبی و سرطان هستند. تصور ما به وجود آوردن جهانی خالی از اشتباهات پزشکی است و به کمک شما نیاز داریم. ”
پرایس توضیح می‌دهد که “همانطور که در مثال دیدید، آمار، ادعای چشمگیر و یا خبر مهم، نیازمند این هستند که بطور مستقیم به مقصود اصلی ارائه‌ی شما مربوط باشند. ”
“تأثیر آن طبعاً مخاطب را برای گوش دادن و پاسخ دادن به پیشنهاد شما و گام‌های بعدی بطور مثبتی ترغیب می‌کند. ”

ندای لرستان


4- از یک نقل قول قوی استفاده کنید
پرایس می‌گوید “سخنان عاقلانه‌ی یک شخص معروف را بکار ببرید، به این دلیل که نام آن فرد به شما این امکان را می‌دهد که از اعتبار، مطلوب بودن و شهرت وی بهره برداری کنید. ” نقل قول باید مفهوم داشته باشد و به مخاطب مربوط باشد.
تصور کنید که دارید یک گروه را برای رسیدن به یک تصمیم مشترک ترغیب می‌کنید، می‌توانید این گونه شروع کنید: زمانی مارک تواین گفت، اگر دو نفر راجع به هرچیزی موافق باشند پس خودبخود وجود یکی از آن‌ها غیر ضروری می‌شود. اگرچه همه‌ی ما درمورد بعضی مسائل باهم نظر متفاوتی داریم، ولی همه‌ی ما ملزم هستیم که به یک نتیجه واحد برسیم.

ندای لرستان


5- یک تصویر گیرا نشان دهید
پرایس می‌گوید “ارزش یک تصویر برابر با هزاران کلمه – یاحتی بیشتر – است”.
او پیشنهاد می‌کند ” اگر ممکن بود، به جای نوشته از تصویر استفاده کنید”. یک تصویر از طبیعت می‌تواند جاذبه‌ی هنری را اضافه کند، قدرت درک را افزایش دهد، قوه‌ی تخیل مخاطب را بکار گیرد و پیام را فراموش نشدنی‌تر کند.
پرایس مثال زیر را برای استفاده‌ی مؤثر از یک عکس پیشنهاد می‌کند:
رییس یک شرکت تجهیزات الکتریکی نیاز داشت که مدیران هزینه‌ها را کم کنند. به جای نشان دادن نمودارها، نقشه‌های هندسی و صفحه گسترده‌های معمولی و پیش پاافتاده، جلسه را با این پرسش آغاز کرد: “چه چیزی کشتی تایتانیک را غرق کرد؟ ” وقتی همه یک صدا پاسخ دادند “یک کوه یخ”، او یک تصویر با وضوح بالا و زیبا از یک کوه یخ را بر روی صفحه نمایش نشان داد: سر کوه یخ کاملا واضح در بالای آب نمایان بود، ولی بخش اصلی آن زیر آب پنهان بود.
او ادامه داد “همین رویداد برای شرکت ما در حال پیش آمدن است”. “هزینه‌های مخفی – یعنی همان خطراتی که در زیر سطح آب هستند، در حال غرق کردن این شرکت هستند.
من به کمک شما نیاز دارم. ” پرایس می‌گوید، این تشبیه تصویری موجب یک جلسه‌ی خلاقانه و تبادل اندیشه‌ای سودبخش شد که موجب شد هر مدیر واحد تجارت با سخت کوشی به جستجوی چیزی که آن‌ها آن را “کوه یخ” نامیدند، برود. نتیجه‌ی آن حفظ میلیون‌ها پول و در نهایت شرکت شان بود.

ندای لرستان


6- از یک ابزار کمکی ابتکار آمیز استفاده کنید
پرایس می‌گوید “ابزار کمکی وسیله‌ای است که مخاطب شما را مجذوب می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها به نگاه کردن – یا گوش دادن ادامه دهند. ” ابزار کمکی دیداری همچنین می‌توانند برای تأکید روی یک نکته کمک کنند.
پرایس از مثال یک نایب رییس فروش در یک شرکت بیمه‌ی بزرگ استفاده می‌کند. پرایس می‌گوید که او می‌خواست که در جلسات سالانه اش با موفقیت پروژه‌ها را نهایی و فعال کند، بنابراین “او با زیرکی با نشان دادن راکت تنیسش، برای تأکید روی بردن رقابت، جمع شدن کنار هم به عنوان یک تیم و به موفقیت کامل رسیدن از طریق سرویس رسانی بالا به مشتری استفاده کرد. ”
“درباره‌ی این فکر کنید که چگونه می‌توانید از آیتم‌هایی مثل یک ساعت دیواری بزرگ، یک کیف هدیه‌ی رنگی، توپ‌های تردستی، یک دسته ورق بازی، یک دسته هویج یا وسیله‌ی دیگری برای معرفی موضوع مورد بحث خود، جلب کردن مخاطب، شوخ طبعی و تأکید روی پیام خود استفاده کنید. ”

ندای لرستان


7- یک ویدیو کوتاه پخش کنید
تصور کنید نهایی کردن یک جلسه‌ی مدیریت محصول یا یک مراسم خیریه برای گونه‌های در معرض خطر را با نمایش یک پلنگ وحشی که با بچه هایش در طبیعت بازی می‌کند، شروع کنید.
پرایس توضیح می‌دهد که “ویدیو‌ها باعث برانگیخته شدن واکنش‌های احساساتی می‌شوند. ”
“برخلاف نوشته ها، شما می‌توانید افراد، تصاویر و صدا‌ها را برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب، اضافه کردن هیجان و رساندن پیام اصلی تان به شنوندگان با هم تلفیق کنید. ”
همانطور که والت دیسنی گفت “من ترجیح می‌دهم مردم را سرگرم کنم و امیدوار باشم که چیزی یاد گرفته باشند تا اینکه آن‌ها را آموزش بدهم و امید داشته باشم که سرگرم شده اند. ”

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/227207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی مجلس می‌شوند

برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم

برگزاری انتخابات دور دوم در 8 حوزه کشور به صورت الکترونیک

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

رشد 35 درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان

تامین مالی ساخت بیش از 11 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی خانه ملت می‌شوند

مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به لرستان اجرایی نشد

چهارم اردیبهشت سالروز تأسیس رادیو

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

بورس صعودی می‌ماند؟

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

245 نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند

3 هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است

همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت

برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم

تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری

زمینه مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در لرستان فراهم شود

فرایند قانونی سد معشوره طی شده‌ است

جهش توسعه در لرستان آغاز شده و نیاز به پیگیری دارد

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود

آیین تکریم و معارفه استاندار لرستان

افزایش پوشش ابر و وزش باد در لرستان