ندای لرستان

آخرين مطالب

مسافربرهای شخصی خرم آباد - الشتر و سلامت مردم در امتداد کرونا مقالات

مسافربرهای شخصی خرم آباد - الشتر و سلامت مردم در امتداد کرونا
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد- دخترک بازیگوش‌تر از این حرفها است، هرچقدر که مادر اصرار دارد ماسک طرح دار گربه‌ایش را برای در امان ماندن از کرونا روی صورتش حفظ کند، با شیطنت‌های کودکانه، ماسک را برمی دارد و کش‌هایش را با انگشت تاب می‌دهد.

هنوز تعداد مسافران خودرو تکمیل نشده و راننده به درب ماشینش تکیه داده و تمام افراد در حال عبور را با دقت می نگرد که مبادا مسافری به خودروهای پارک کرده کناری مراجعه کند، با صدای بلند داد می زند: الشتر، الشتر ، رو به خانمی که ساک دستی بزرگی را با مرارت حمل می کند، می گوید همشیره الشتر می روی؟ خانم مسن خودرو را براندازی می کند و از راننده می پرسد صندلی عقب چند نفر می نشینند؟ مرد که فهمیده منظور خانم چیست می گوید آن خانم که نشسته کرایه یک نفر را می دهد، شما که تشریف بیاوری حرکت می کنیم.
زن که از چهره اش پیداست خیلی اطمینان از حرف راننده ندارد، با اکراه و برای در امان ماندن از گرمای نیمروز، به ناچار روی صندلی جلو می نشیند و ساک دستی اش را به سختی جلوی پایش جا می دهد.
دخترک و مادر هنوز در حال کلنجار برای استفاده از ماسک هستند، دخترک با شیطنت تمام روی صندلیش نیم خیز شده و در حالی که دست از صندلی جلو گرفته است با ذوق آدم های در حال عبور بیرون را تماشا می کند و گاهی هم دستش را بر دهان می گذارد و مادر عصبانی به او می گوید مگر نگفتم دستت را روی صورتت نگذار، دوست داری مثل سمانه کرونا بگیری و بیمارستان بروی؟
دخترک کمی می ترسد و ماسک را اینبار روی بینی اش جا می دهد و نگاهی به خانم مسن نشسته روی صندلی جلو می اندازد گویی می خواهد نظر او را در مورد ماسک بداند، خانم مسن که هم کلافه به نظر می رسد و هم گویی دریافته تا پایان مقصد با دخترکی شیطان و بازیگوش همسفر شده است سرش را کمی به عقب برمی گرداند و رو به دخترک می گوید: عزیزم اگر ماسک نزنی مریض می شوی، بنشین و حرف مادرت را گوش کن.
خانم مسن سرش را کمی از پنجره ماشین بیرون می برد و رو به راننده که هنوز چشمش دنبال تور کردن مسافر است با لحنی شاکی می گوید: مگر چند مسافر می خواهی سوار این ابوطیاره کنی، کرونا بیداد می کند، نمی خواهی که مریضمان کنی؟
راننده که گویی خیلی اعتقادی به کرونا ندارد با لبخندی مسافر راضی کن می گوید: ای خواهر، کرونا تا قیامت دست از سر ما برنمی دارد، نان زن و بچه ما هم در همین دو قرانی است که از مسافرکشی گیرمان می آید، این را می گوید و آخرین مسافر را هم که پسر جوانی است همچون غنیمتی به موقع، با خوشحالی به سمت درب عقب خودرو برای سوار شدن هدایت می کند.
دخترک در حالی که با بند کفشش بازی می کند کمی خود را در آغوش مادر جمع و جور می کند و رد چشمانش دنبال تماشای پسر جوان در حال نشستن روی صندلی عقب است، اعتراض من و مادر دخترک به جایی نمی رسد و راننده پیروز این مشاجره لفظی است، پسر جوان که پیداست از این وضعیت شرم کرده است با خجالت می گوید آقای راننده اشکالی ندارد من پیاده می شوم تا خانومها هم راحت باشند.
خانم مسن این بار به میان بحث آمده و می گوید: بنشین پسرم کاری است که شده، مقصر تو نیستی، این روزها راننده ها حاضر نیستند به خاطر حفظ سلامت خودشان هم که شده یک مسافر کمتر سوار کنند.
راننده که گویی شادمان از تکمیل مسافران و رضایت دادن آنها به ماندن مسافر اضافه است در حالی که ماشین را برای حرکت آماده می کند با خنده می گوید: این الکل است، همه می توانید استفاده کنید، ماشین را قبل از نشستن همه ضدعفونی کرده ام، همه هم که خداراشکر ماسک دارید، خاطرتان آسوده باشد مشکلی برایتان پیش نمی آید، کرونا آنقدرها هم ترس ندارد، ماسک که داشته باشید همه چیز حل است.
پسر جوان که گویی تلاش دارد یخ اضافه بودن حضور خود را در ماشین با وارد شدن به بحث مسافران آب کند، در حالی که ماسکش را برای صحبت روی صورت جابجا می کند، می گوید: یک لایه پارچه به تنهایی که جان ما را نجات نمی دهد، واکسن هم مهم است که فعلا ما جوانان باید صبر کنیم.
راننده هم این بار خوشحال است که بحث مسافران به سمت موضوع واکسن منحرف شده است، باجدیت تمام وارد بحث شده و سعی می کند با پیازداغ کردن آن، موضوع سوار کردن مسافر اضافه را به حاشیه ببرد.
این تنها روایتی از یک خودروی مسافربر شخصی برون شهری بود که روزانه شاید صدها مسافر را از مبدا به مقصد جابجا می کنند و به دلیل اینکه زیر نظر مستقیم راهداری و حمل و نقل جاده ای نیستند، از قانون سوار کردن سه مسافر تبعیت نمی کنند و برخی حتی پا را فراتر از این قانون می گذارند و برای از دست ندادن مسافر، با احتساب کودکانی که در آغوش پدر و مادرشان نشسته اند، حاضر به سوار کردن بیش از چهار نفر هم می شوند بدون آنکه به سلامت مردم فکر کنند.
این روزها رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خودروهای مسافربر شخصی مسیرهای برون شهری بسیار پایین است و مسافران این وسایط نقلیه تضمینی برای در امان ماندن از کرونا و حفظ سلامت خود ندارند.
یکی از مسافران مسیر الشتر به خرم آباد در این باره به ایرنا گفت: تعداد خودروهای تاکسی کم است در حالی که هر ساعتی از روز تعداد بسیاری از خودروهای مسافربر شخصی در این مسیر حضور دارند و مسافران ترجیح می دهند برای جلوگیری از معطل ماندن از همین خودروها استفاده کنند ضمن اینکه برخی از آنها کرایه مسیر را کمتر می گیرند که مسافر وسوسه شود.
این مرد جوان که به دلیل کارش روزانه در همین مسیر رفت و آمد دارد، معتقد است پروتکل های بهداشتی آنطور که باید در این خودروها رعایت نمی شود و رانندگان تنها به زدن یک ماسک بسنده می کنند می گوید: چنانچه مسافری هم بدون ماسک باشد وی را اجبار به استفاده از ماسک نمی کنند در حالی که این موارد از سوی رانندگان تاکسی تاحدودی بسیاری رعایت می شود.
وی با تاکید بر لزوم نظارت بر فعالیت این خودروها و ساماندهی آنها به منظور حفظ سلامت شهروندان ادامه داد : متاسفانه اوایل شیوع کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و رانندگان با جدیت بیشتری پیگیری می شد در حالی که اکنون چندان توجهی به این موارد نمی شود.
یکی از رانندگانی که در این مسیر مشغول کار است می گوید: ما به خاطر سلامت خودمان هم که شده روزانه با الکل ماشین را ضدعفونی و اکثرا هم از ماسک استفاده می کنیم.
وی افزود: مگر در روز چند سرویس مسافر نصیبمان می شود که فقط سه نفر سوار کنیم؟ پول بنزین، کرایه خانه، قسط وام، خرجی زن و بچه و همین ماسک و الکل و هزار بدبختی دیگر هم که به هزینه هایمان اضافه می شود را باید در نظر گرفت.
رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سلسله نیز در این باره اظهار داشت: ابلاغیه طرح الزام فاصله گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی برون شهری که براساس آن رانندگان موظف هستند حداکثر سه مسافر را سوار کنند، همچنان به قوت خود باقیست.
محسن ملکی با اشاره به فعالیت 18 دستگاه تاکسی برون شهری در مسیر الشتر - خرم آباد و بالعکس افزود: مبنای محاسبه کرایه تاکسی سه مسافر است تا ضرر رانندگان جبران شود و اگر راننده، مبنای کرایه دریافتی را بر سوار کردن سه مسافر بگذارد و چهار نفر را سوار کند، تخلف کرده و باید با وی برخورد شود.
وی با بیان اینکه نظارت بر خودروهای مسافری شخصی جزو وظایف راهداری نیست بیان کرد: اگر راننده تاکسی پروتکل های بهداشتی همچون زدن ماسک یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده را رعایت نکرده، بیش از سه نفر را سوار کند و از این ابلاغیه تبعیت نکند، مسافران می توانند ضمن یادداشت کردن شماره پلاک تاکسی مربوطه، مراتب را جهت پیگیری به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان اطلاع دهند. 
فرمانده پلیس راه سلسله و دلفان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: رانندگان تاکسی های برون شهری باید از دستورالعمل سوار کردن سه مسافر در ابلاغ طرح الزام فاصله‌گذاری اجتماعی تبعیت کنند و براین اساس سوار کردن چهار مسافر در تاکسی تخلف است.
سرهنگ علی راست عبادی با انتقاد از عدم نظارت بر فعالیت خودروهای مسافرب رشخصی برون شهری، تصریح کرد: متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در این خودروها به دلیل عدم نظارت بسیار پایین است و هیچ قانون خاصی بر نحوه سوار کردن مسافر بر این خودروها حاکم نیست.
وی با اشاره به اعمال جریمه 30 هزار تومانی رانندگان متخلف عنوان کرد: سوار کردن سه مسافر و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیازمند همکاری و مساعدت مردم است و مسافران باید خودشان در تاکسی یا خودروهای مسافربرشخصی برون شهری که بیش از سه مسافر دارند، سوار نشوند و تخطی راننده را اعلام کنند که در واقع رعایت این امر نیاز به مشارکت عمومی دارد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: استقبال از شبکه حمل و نقل مسافربری عمومی به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته و مسوولین باید مردم را به استفاده از این ناوگان ترغیب کنند چراکه با ادامه روند کنونی، خسارت به فعالان این بخش افزایش می یابد. 
میثم قدمی افزود: همچنین باتوجه به اینکه تعدادی از رانندگان و شرکت داران حوزه مسافربری استان نیز به کرونا مبتلا شدند و جان باختند دستگاه متولی امر سلامت باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند و ماسک و الکل را به قیمت کارخانه در اختیار آنها قرار دهد.
وی ادامه داد: به دلیل ضرر کرونا به شرکت های مسافربری و کاهش توان مالی آنها، نمی توانیم تامین ماسک و الکل از سمت رانندگان را برای مسافران اجباری کنیم.
قدمی اظهار داشت: پایانه های مسافربری مکان‌های پرخطری برای انتقال ویروس کرونا هستند بنابراین خدمات به مسافران بدون ماسک ارائه نمی‌شود و خودروها پس از هر سفر ضدعفونی می شوند.
وی گفت: رانندگان فعال ناوگان حمل و نقل عمومی 6 میلیون تومان و شرکت داران این حوزه به ازای هر نفر نیروی کار بیمه شده، 12 میلیون تومان تسهیلات خسارت کرونا دریافت می کنند که دریافت این تسهیلات بدون ضامن بانکی است و با سه ماه تنفس و سود 12 درصد در مدت 24 ماه بازپرداخت می شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: 12 هزار راننده و شرکت‌دار ناوگان حمل و نقل عمومی استان به دلیل کاهش تقاضای سفر ناشی از شیوع کرونا متضرر شده‌اند.
قدمی اظهار کرد: تعداد ناوگان باری لرستان 9 هزار و 16 دستگاه و ناوگان مسافربری آن یکهزار و 194 دستگاه است و 93 شرکت حمل و نقل باری و 88 شرکت حمل و نقل مسافری در استان فعال هستند.
رییس پلیس راه لرستان نیز به ایرنا گفت: اگر راننده ای اقدام به سوار کردن مسافر بیش از دستورالمل ستاد کرونا نماید، متخلف تلقی می شود، پس از تایید میزان تخلفات، به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای معرفی خواهد شد و پس از تشکیل پرونده برای تعیین رای به کمیسیون ارجاع داده می شود.
سرهنگ مصطفی دالوند افزود: برابر قانون ، رانندگان موظف به رعایت نکات بهداشتی می باشند و به دلیل شیوع ویروس کرونا سلامتی مسافران در اولویت قرار دارد، همچنین در طول سفر استفاده از ماسک از سوی رانندگان و مسافران الزامی است.
برچسب‌ها
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ویروس کرونا پروتکلهای بهداشتی لرستان سلسله

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/226702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تولید سالانه بیش از 25هزار تن زردآلو در باغات لرستان

رفع تداخل 1000 پلاک از اراضی ملی در لرستان

پاکسازی 1450 هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد

بیش از 8 هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند

پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت روز ارتش

پیام سپاه لرستان به مناسبت روز ارتش

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم

گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان

ادامه حمایت مردم لرستان از عملیات «وعده صادق» سپاه

احیاء 35 واحد پرواربندی با ظرفیت حدود 10 هزار راس دام در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی دام در لرستان

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

برگزاری مراسم روز ارتش فردا در لرستان

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد

افزایش دمای روزانه هوا تا پایان هفته در لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد