ندای لرستان

آخرين مطالب

نفس تنگ بیمارستان‌های لرستان در جولان بی امان کرونا مقالات

نفس تنگ بیمارستان‌های لرستان در جولان بی امان کرونا
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد - تاخت و تاز بی امان کرونا در سایه بی توجهی شماری از افراد نفس بیمارستان‌ها و مراکز درمانی لرستان را پا به پای بیماران به شماره انداخته است و بغضی نهان را به کادر درمان می سپارد.

به گزارش ایرنا در حالیکه ویروس کرونا سوار بر موج های پی در پی گوی سبقت را از همگان ربوده است و مهاجمانه بر شمار گرفتاران در زنجیره ابتلا را روز به روز به نام خود به ثبت می رساند تلاش های بسیاری از طرف کادر درمان و مسولان مربوطه برای مهار این ویروس افسار گسیخته می شود.
با وجود اینکه تلاش ها برای گسترش و تسریع واکسیناسیون افراد روز به روز در حال افزایش است و هر روز تعداد بسیاری از هم استانیها در برابر بیماری کووید 19 واکسینه می شوند اما از طرفی بر خیل مبتلایان ویروس کرونا افزوده می شود و بیمارستان ها و مراکز درمانی هر روز شاهد رکورد جدیدی از مراجعات و تعداد بستریان هستند.
پس از ماه ها تلاش بی وقفه و جانفشانی کادر درمان برای حفظ سلامت جامعه، عزم جدی مردم برای ریشه کنی این ویروس مخرب حداقل کاری است که می توان به پاس تلاش های شبانه روزی کادر درمان داشت اما افسوس که افرادی سهل انگار دست در دست ویروس کرونا پای ثابت دورهمی ها و مجلس عزا و عروسی هستند و بر پایه باورهای غلط و غیر علمی پروتکل های بهداشتی را به بازی می گیرند.
روز به روز حلقه کرونا در میان اقوام و فامیل تنگ تر می شود و تقریبا اکنون تمام فامیل و آشنایان هر کدام به طریقی با این ویروس پر دردسر دست و پنجه نرم کرده اند اما گویی دیگر هراسی از گریبان گیری ویروس مهلک کرونا و داغدار شدن خانواده ها در میان مردم امری عادی شده و آنچه که در روزهای گذشته دردناک تر از کرونا شده است همزیستی و همگامی مردم با این ویروس است.
با افزایش آمارهای ابتلا و بستری کارشناسان و متخصصان امر طی روزهای گذشته بر ضرورت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از افزایش آمار ابتلا و بستری تاکید بسیار کردند و مصرانه از مردم تقاضای توجه به این مهم را دارند تا شاید بار دیگر رنگ آسایش بر جامعه برگردد و کادر درمان بتواند نفسی تازه کند.
اختصاص یکهزار و267 تخت به بیماران کرونایی در لرستان
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یکهزار و 267 تخت برای بیماران مبتلا به کووید 19 در این استان تجهیز و برای درمان اختصاصی افراد مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است.
دکتر " محمد رضا نیکبخت" اظهار داشت: از مجموع تخت های اختصاص یافته به بیماران کووید 19 در استان یکهزار و 135 تخت عادی و 132 تخت ویژه هستند و اکنون 127 تخت عادی و چهار تخت ویژه بیماران کرونایی در سطح استان خالی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در برخی از شهرستان های استان مشکلی برای تخت خالی وجود ندارد افزود: در شهرهایی مثل بروجرد مشکلاتی وجود دارد که یک بیمارستان دیگر نیز در این شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص یافت.
وی ادامه داد: 21 هزار و 573 آمپول رمدیسیور در استان موجود است که این میزان معادل مصرف هشت تا 9 روز در استان است و این در حالی است که روزهای اوج مصرف روزانه 2 هزار و 827 آمپول رمدیسیور در استان مصرف می شود.
نیکبخت گفت: سرم نیم لیتری و یک لیتری به اندازه مصرف 17 روز در استان موجود است و 29 دستگاه اکسیژن ساز در لرستان نصب شده و 300 کپسول اکسیژن نیز در استان خریداری شده است.
نیکبخت با اشاره به انجام هزار و 701 نمونه گیری در هر روز طی مرداد ماه تصریح کرد: این تعداد 2 برابر تیرماه است، همچنین تعداد مبتلایان به کرونا در استان طی مرداد ماه 771 مورد بوده که این عدد نیز سه برابر تیرماه است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر روزانه بین 265 تا 292 بستری کرونا داریم و این در حالیست که این عدد در ابتدای مرداد ماه بین 134 تا 195 مورد بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به ابنکه در ایران روزانه بین 530 تا 580 نفر به علت کرونا فوت می‌کنند ادامه داد: 2.5 درصد این عدد حدود 15 نفر است، اما این عدد در لرستان شش نفر است، علت این امر نیز پای کار بودن کادر پزشکی و درمانی استان است.
چند شهر لرستان در شرایط بحرانی کرونا قرار دارند
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره به ایرنا گفت: در طی روزهای گذشته لرستان به ویژه مرکز استان در شرایط سختی قرار گرفته و آمار ابتلا و بستری کرونایی روز به روز در حال افزایش است.
دکتر"علی فرهادی" اظهار داشت: اکنون علاوه بر مرکز استان شهرهای بروجرد و پلدختر نیز در وضعیت بحرانی قرار دارند و تقریبا تمام تخت های آی سی یو( مراقبت های ویژه) در استان پر شده است.
وی با بیان اینکه اکنون حدود 400 بیمار بصورت سرپایی در استان تحت درمان قراردارند اظهار داشت: در صورتیکه این بیماران نیازمند تخت بیمارستانی شوند شرایط واقعا سختی در استان ایجاد خواهد شد.
فرهادی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان تمام توان خود را برای ارایه خدمت به بیماران استان به کار گرفته و تاکنون هیچ بیماری بدون تخت نمانده است ادامه داد: همراهی مردم برای مهار وضعیت موجود عامل بسیار مهمی به شمار می رود.
وی عنوان کرد: اکنون ظرفیت تمام بیمارستان های خرم آباد تکمیل شده است و از هفته جاری بخش های داخلی و مصدومیت را به بخش کرونا تبدیل کردیم و این در حالی است که دیگر بیماران استان نیازمند تخت و ارایه خدمات هستند.
وی با اشاره به فشار تحمیل شده بر کادر درمان استان و انتقاداز عادی انگاری مردم اظهار داشت: 30 تخت به بخش اورژانسی کرونا در بیمارستان شهید رحیمی افزوده و تقریبا تمام ظرفیت این بیمارستان برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.
فرهادی با اشاره به استفاده از ظرفیت بیمارستان ارتش در خرم آباد گفت: در صورت نیاز، هفته آینده در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد بیمارستان صحرایی راه اندازی می شود.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات اظهار داشت: در تیرماه گذشته میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به کمتر از 40 درصد رسید که اکنون تا حدود کمی این میزان افزایش داشته است.
فرهادی با بیان اینکه برخی به تصور اشتباه که ویروس کرونا در فضای باز منتقل نمی شود از ماسک استفاده نمی کنند اظهار داشت: سرایت ویروس کرونای دلتا نسبت انواع قبلی در فضای باز چندین برابر بیشتر است و انتظار می رود که مردم به هشدار و پروتکل های بهداشتی بیش از پیش توجه کنند.
وی برگزاری مراسم عزا و عروسی را یکی از عوامل اصلی انتشار ویروس کرونا در لرستان برشمرد و عنوان کرد: همراهی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی موثرترین گام در کنترل وضعیت موجود است.
میزان ابتلا به کرونا در لرستان سه برابر شده است
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: میزان ابتلا به کرونا در استان طی مرداد ماه جاری نسبت به تیرماه گذشته سه برابر شده است.
فرهادی بیان کرد: روند ابتلا به بیماری کووید 19 در سطح لرستان رو به افزایش است تا حدی که در روزهای اخیر این میزان در برخی شهرستان های استان نسبت به ماه گذشته تا پنج برابر نیز افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در تیرماه امسال متوسط ابتلای روزانه در استان 169 نفر بود که اکنون این رقم به 866 نفر رسیده است اظهار داشت: میانگین بستری روزانه بیماران کرونا در استان طی ماه گذشته 91 نفر بود که اکنون این میزان به 220 نفر رسیده است.
فرهادی با تاکید بر اینکه متوسط بستری در استان بطور چشمگیری رو به افزایش است ادامه داد: در حال حاضر بطور متوسط روزانه 215 نفر از بیماران کرونایی بصورت سرپایی در استان تحت درمان قرار می گیرند.
وی افزود: در صورت تداوم روند افزایشی ابتلا در استان طی هفته آینده تخت های بیمارستانی تکمیل می شوند و شرایط بحرانی را شاهد خواهیم بود.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد جان باختگان مبتلا به کرونا در استان شتاب گرفته است و روز گذشته 6 نفر در استان قربانی کووید 19 شدند و تعداد فوتی ها از مرز 2 هزار نفر نیز گذشته است.
وی افزود: متوسط مرگ بیماران کرونایی در استان طی ماه گذشته روزانه 2 نفر بود که اکنون این میانگین به 3.3 نفر رسیده است.
فرهادی با انتقاد از بی توجهی برخی افراد به پروتکل های بهداشتی تاکید کرد: در صورت تداوم عادی انگاری ها، استان در شرایط بحرانی قرار خواهد گرفت و این در حالی است که رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به زیر 50 درصد و در برخی شهرستان ها به کمتر از 40 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: در حالیکه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به حد ضعیفی رسیده است بر اساس گزارش های موجود هیچ گروه سنی در برابر موج پنجم کرونا در امان نیست و حتی افراد واکسینه شده نیز در معرض ابتلا قرار دارند.
وضعیت لرستان به لحاظ کرونا خطرناک و نامطلوب است
استاندار لرستان گفت: با توجه به روند افزایشی مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا ، وضعیت استان خطرناک و نامطلوب است.
سید موسی خادمی اظهار داشت: متاسفانه آمارها از روند نامطلوب و خطرناک کرونا از حیث تعداد مبتلایان، بستری ها و مرگ ناشی از بیماری حکایت دارد.
وی افزود: در شرایط کنونی نیازمند همیاری و کمک همه اقشار جامعه، نهادها و دستگاه های اجرایی استان هستیم و ضرورت دارد مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را با جدیت بیشتر در سرلوحه کار خود قرار دهند. 
خادمی تصریح کرد: پرهیز از حضور در اجتماعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به عنوان مهمترین راهکارهای مهار و کنترل بیماری توصیه شده است و در کنار آن، واکسیناسیون نیز در کشور با سرعت خوبی در حال انجام است. 
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده است در هفته‌های آتی حجم بالاتری از واکسن وارد کشور شود و روند واکسیناسیون با شدت بیشتری ادامه پیدا کند که در هر صورت باید پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت شود. 
خادمی با بیان اینکه در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان قرار داریم، ادامه داد: این قبیل مراسم باید گرامی داشته شوند و در کنار آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است . 
وی افزود: برگزاری مراسم عزاداری طبق دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا در اماکن سربسته ممنوع بوده، فاصله های فیزیکی باید رعایت شود، مدت زمان عزاداری از 2 ساعت بیشتر نباشد و دسته روی و حرکت در خیابان ها به هیچ وجه نباید انجام شود.
استاندار لرستان در پایان به وضعیت فعالیت اصناف اشاره کرد و گفت: تمامی اصناف استان به خصوص آن دسته از مشاغلی که به لحاظ بیماری ممکن است ایجاد خطر کنند باید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند و در این رابطه نظارت ها بر مشاغل در جهت کنترل شرایط کنونی ادامه خواهد یافت.
شمار قربانیان کرونا در لرستان به 2 هزار و 59 نفر رسید
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هفت بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان به 2 هزار و 59 نفر رسید.
دکتر"مریم کوشکی" بیان کرد: یکهزار و 215بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به 146 هزار و 111 نفر رسیده است.
وی بیان کرد: اکنون یکهزار و 158 بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.
کوشکی ادامه داد: تاکنون 442 هزار و972 نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع 437 هزار و483 مورد پاسخ داده شده و 291 هزار و 360 نمونه آن منفی بوده است.
اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/224254/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت ایستاده است

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

آوای 5000 ساله در لرستان به روایت تسنیم از خنیاگران سرنا

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم

ظهور قدرت اراده ملت ایران در عملیات «وعده صادق»

شفقت مدیریت استانداری لرستان را تحویل گرفت

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

فعال کردن 350 هزار میلیارد ریال صنایع راکد لرستان نگاه ویژه دولت را می‌طلبد

مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم

مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به لرستان عملیاتی نشد

مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به لرستان عملیاتی نشده است

اصلاح و بهسازی حدود 101 کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی لرستان

مراسم معارفه استاندار لرستان برگزار شد

آبرسانی روستاهای لرستان با اختصاص اعتبار 400میلیاردتومان طی امسال

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

نجات کوهنورد خرم آبادی گرفتار در ارتفاعات مخملکوه

وزیر کشور وارد لرستان شد

ارائه 43 بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

پذیرش 8 هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان

برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

مهلت تبدیل مجوز‌های قدیمی به مجوز‌های جدید تا 26 اردیبهشت

تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد

اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند