ندای لرستان

آخرين مطالب

اثرات خشکی کشکان بر زندگی مردم/ معیشت 20000 پلدختری به خطر افتاد + تصاویر مقالات

اثرات خشکی کشکان بر زندگی مردم/ معیشت 20000 پلدختری به خطر افتاد + تصاویر
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -

ندای لرستان


گروه استان‌ها - خشک شدن رودخانه‌های کشکان، مادیان رود و چولهول در شهرستان پلدختر سبب شد تا معیشت بیش از 20000 نفر در معرض نابودی قرار گیرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر رودخانه کشکان با مساحت 97777.66 کیلومتر به عنوان شاهرگ حیاتی استان لرستان دو سال پیش سیلاب آن، بهار پلدختری‌ها را به خزان تبدیل و دار و ندار آنها را با خود برد اما اکنون نفس‌هایش به شماره افتاده تا هنوز خسارات سیل جبران نشده پلدختری‌ها شاهد خشک شدن کشکان و خسارات گسترده خشکسالی باشند.
حوزه آبریز رودخانه کشکان از چم حیدر به عنوان اولین نقطه شهرستان تا آخرین نقطه در مسیر حرکت این رودخانه قرار دارد، رودخانه‌ای که در بهار 98 آنقدر وحشی شده بود که خسارت بارترین سیل 100 سال اخیر را رقم زد ولی اکنون به سبب خشکسالی و بی آبی نفس‌های آخر خود را می‌زند، هنوز مطالبه مردم از خسارات بی شمار سیل جبران نشده که تبعات خشکسالی گریبان کشاورزان و باغداران پلدختر را گرفته است، رودخانه‌ای که درصورت خشک شدن کشاورزی پلدختر فلج شده و هزاران نفر از مردم این شهرستان بیکار می‌شوند چون شغل اکثر مردم شهرستان پلدختر کشاورزی است.

ندای لرستان

علاوه بر رودخانه کشکان، رودخانه‌های چولهول و مادیان رود نیز در حال خشک شدن‌اند که براساس گفته رئیس امور آب پلدختر دبی رودخانه مادیان رود که باغات قطب انجیر سیاه ایران را سیراب می‌کند به صفر رسیده است، هم اکنون باغات منطقه بن لار و زیودار نیز با مشکلات زیادی برای آبیاری باغات خود روبرو هستند.
نفس‌های آخر بزرگترین رودخانه استان لرستان/ چرا کشکان خشک شد؟+ فیلم خشک شدن «کشکان»؛ شاهرگ حیاتی استان لرستان به‌روایت تصویر بحران خشکسالی در ایران| رودخانه‌های لرستان خشک شدند / "کشکان" ‌از نفس افتاد + تصاویر

ندای لرستان

مناطق بن لار و زیودار شهرستان پلدختر در حالی تنها قطب تولید انجیر سیاه در کشور معرفی شده و مردم این منطقه تمام درآمد چندین‌ساله خود را در روستای خود سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند که نه‌تنها مهاجرت به شهرها و بیکار ندارند بلکه در فصل تابستان و برداشت محصول ده‌ها نفر از شهرهای نزدیک و روستاهای همجوار در این منطقه مشغول به کار می‌شوند؛ انجیر این منطقه به اقصی نقاط کشور و خارج از کشور نیز صادر می‌شود و سبب اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم فراوانی شده است اما از سال گذشته تاکنون بر اثر خشکسالی‌های چندساله اخیر چشمه گرمابه به‌ناگهان خشک شد و آب رودخانه مادیان رود که تنها منبع آبیاری باغات است به‌طور چشمگیری کاهش یافت و جوابگوی آبیاری باغات نیست و در معرض خشک‌شدن قرار گرفته است که همین موضوع سبب نگرانی باغداران قطب انجیر سیاه ایران شده است.

ندای لرستان

خشک شدن رودخانه های کشکان، مادیان رود و چولهول سبب شده شغل بیش از‌ 4000 بهره بردار پلدختری با اشتغالزایی 9000 نفر مستقیم و غیر مستقیم که معیشت بیش از 20000 نفر را تامین می‌کنند در معرض نابودی قرار گیرد.
دبی رودخانه کشکان در پلدختر 75درصد کاهش یافت
حسن رضائیان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر با اشاره به خشکسالی در این شهرستان و استان لرستان اظهار داشت: بیش از پنج هزار هکتار از باغات پلدختر از آب رودخانه کشکان استفاده می‌کنند که دبی آب این رودخانه حدود 75درصد در شهرستان پلدختر کاهش پیدا کرده و به حداقل ممکن رسیده است و احتمال دارد در آینده‌ای نزدیک استمرار نداشته و خشک شود‌.

ندای لرستان

وی با بیان اینکه در سال 98درگیر سیل بودیم ولی هم اکنون با کم شدن آب کشکان با مشکل خشکسالی روبرو شدیم عنوان کرد: 75 درصد رودخانه کشکان کاهش دبی داشته است و امکان خشک شدن کامل آن نیز وجود دارد که اگر سدهای چولهول و بن لار ساخته می شد مشکلات پایین دست برطرف می‌شد.
فرماندار پلدختر عنوان کرد: دغدغه‌های مردم پلدختر منعکس شده است که امیدوارم با تدبیر و درایت مسئولان این مشکل مدیریت و برطرف شود.
وی بیان کرد: کم شدن آب رودخانه کشکان سبب تشویش خاطر و نگرانی کشاورزان و باغداران پلدختری شده است که مسئولان این نگرانی را منعکس کرده‌اند.
رضائیان با بیان اینکه حدود دو هزار موتور تلمبه از آب کشکان استفاده می‌کنند گفت: پنج هزار هکتار باغ که از آب کشکان استفاده می‌کنند که تعداد زیادی از مردم بهره‌بردار این باغات هستند که دچار مشکل می‌شوند.

ندای لرستان

وی تصریح کرد: اساسی ترین بستر شغلی مردم شهرستان پلدختر کشاورزی است و قشر عظیمی از مردم از راه کشاورزی کسب درآمد کرده و امرار معاش می‌کنند که متوقع هستیم هم مردم بحث آب را مدیریت کرده و هم متولیان در کنار مردم باشند تا این مشکل برطرف شود. مسئولان استانی پیش بینی‌های لازم را انجام داده و در فرصت مناسب این اقدامات انجام می‌شود.
رودخانه کشکان نفس‌های آخر را می‌کشد
محمد گودرزی رئیس امور آب پلدختر در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه رودخانه فعلا خشک نشده ولی نفس‌های آخرش را می‌کشد اظهار داشت: علت اصلی این کم آبی و تنش آبی کاهش فاحش بارندگی‌های سال آبی زراعی در استان و شهرستان وکشت بی رویه برنج و محصولات آبدوست در بالادست شهرستان است.

ندای لرستان

وی با اشاره به اینکه ما در شهرستان برای جلوگیری از خشک شدن رودخانه اطلاع رسانی‌های زیادی به صورت نصب بنر در سطح شهرستان و چه بصورت اخطاریه به کشاورزان و همچنین در فضای مجازی انجام دادیم افزود: به طور یقین این خشک شدن باعث خسارت سنگین به کشاورزان شده و مشکلات زیست محیطی در محدوده رودخانه ایجاد می‌کند.
رئیس امور آب پلدختر عنوان کرد: دبی رودخانه در سیل فروردین 98 حدود شش هزار و 650 متر مکعب در ثانیه بود که بر اساس نظریه کارشناسان وزارت نیرو بی نظیر بود ولی هم اکنون آخرین دبی رودخانه حدود 2.7 متر مکعب در ثانیه است که از همه کشاورزان انتظار داریم از کشت گیاهان آبدوست آبدوست مانند برنج و ذرت خودداری و یا حداقل سطح کشت خود را پایین بیاورند.
انتهای پیام/646/ی

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/223340/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان